Visum efter EU-regler, når jeg ikke har svensk ID-nummer

Her kan du skrive om/søge information om visum-reglerne, hvordan I søger om visum, dokumenter, gode råd m.v.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
sofienoer

Visum efter EU-regler, når jeg ikke har svensk ID-nummer

Indlæg af sofienoer » 21.10.2014 22:29:36

Hej alle sammen,

Jeg står i lidt af en knibe. Jeg er lige flyttet til Sverige med henblik på at få familiesammenføring med min marokkanske mand, og fordi jeg er sådant et ungt menneske, er jeg både forvirret og utålmodig. En meget dårlig cocktail, har det vist sig.

Jeg flyttede d. 1. oktober, men pga. misforståelser og travlhed har jeg ikke fået ansøgt om svensk personnummer før sidste onsdag (d. 15. oktober). Til min store overraskelse finder jeg ud af, at denne proces kan tage 8-10 uger, da Migrationsverket har rigtig travlt med asylansøgninger. Det er fair nok, men det laver også lidt kuk i mine planer.

Og nu kommer vi så til kernen i mit problem. Jeg er nemlig rigtig utålmodig for at se min mand, og jeg vil gerne lave visum til ham hurtigst muligt. Planen var at få ham herop senest i november, først på 3 måneders visum med EU-reglerne for fri bevægelighed, og så ansøge om opholdskort samt -tilladelse, når han kommer her. Men kan jeg ansøge om dette, selvom jeg endnu ikke har fået mit personnummer?

Og hvis nej, er det så monstro muligt at få ham herop på et almindeligt turistvisum? Jeg er villig til at betale de udgifter for visumansøgning, men lige nu står jeg jo i et stort sort hul uden nogen registreret adresse i hverken Danmark eller Sverige. Jeg havde nemlig allerede flyttet min adresse i det danske folkeregister, da jeg fandt ud af, at processen ville tage så lang tid her i Sverige. Det kan måske

Er der noget, jeg kan gøre for at få min søde mand til Sverige snart, eller er det ris til egen røv, at jeg ikke har sat mig bedre ind i tingene? Er der andre, der har erfaringer med at stå i en situation som min?

På forhånd tusind tak!

MVH, Sofie.

skaanebo

Re: Visum efter EU-regler, når jeg ikke har svensk ID-nummer

Indlæg af skaanebo » 21.10.2014 22:51:21

Hvis du er dansk, burde det ikke tage mere end en uge eller to at få lavet et svensk personnr. Tag hen på Skatteverket efter en uge og spørg dem pænt, om du ikke godt kan få udleveret dit personnr. nu.

Du kommer ingen steder uden at være folkeregistreret i Sverige med hensyn til at få din partner til Sverige.

sofienoer

Indlæg af sofienoer » 22.10.2014 18:21:22

Tak for hjælpen! Jeg kan prøve at tage derind næste derind næste fredag og spørge. Så er der måske en chance :)

Men hvis det er, er det så ikke muligt at lave et almindeligt turistvisum til ham (evt. få et familiemedlem fra Danmark til at gøre det), og så flytter han bare til Sverige på det og søger opholdskort og/eller -tilladelse, mens han er her?

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 26.10.2014 08:01:51

Som vært skal du invitere ham, og det kræver, at der vedlægges et personnummerbevis som bilag til hans visumansøgning, så man kan se, du bor i Sverige. Det har ingen betydning i den sammenhæng, om ansøgningen er omfattet af de særlige EU-regler eller ej.

Besvar