Venner på besøg i Schengen

Her kan du skrive om/søge information om visum-reglerne, hvordan I søger om visum, dokumenter, gode råd m.v.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
PeterL

Venner på besøg i Schengen

Indlæg af PeterL » 25.09.2014 22:55:15

Hej, jeg ville høre hvordan det nemmest/smartest kan gøres at:

To filippinere med fast, permanent arbejde i Singapore (inginør og receptionist) vil gerne på ferie i Spanien i ca 3 uger omkring april måned. De er gift og kvinden er god ven af min kone.
De vil gerne spare penge på billeten og overvejer at booke allerede nu.
Vil det være nødvendigt for dem at få et invitationsbrev fra min kone (og kan man de når man bare er venner?) Eller kan de uden videre få visum til Europa fordi de bor og arbejder i Singapore, som så vidt jeg ved har visa on arival i Schengen?

Min kone og jeg bor permanent i Spanien og vil derfor kunne invitere dem hvis det skulle være nødvendigt.

Så kort og godt:
Skal de købe deres billet nu hvor den er billig, eller "købe" en ubetalt billet så pengene ikke er spildt hvis visum ansøgning afslåes?
Og er det nemmere hvis de får et officielt invitations blanket fra min kone?

Og sidste spørgsmål:

Hvor længe inden indrejsen kan man søge visumet?
Kan de f.eks. søge nu om en afrejse om 6 måneder?

Tak for jeres tid!

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Venner på besøg i Schengen

Indlæg af mh1 » 26.09.2014 09:50:20

Ifølge det her skal filippinere have visum:

http://www.exteriores.gob.es/Consulados ... sport.aspx
De skal regne med mindst 4 ugers behandlingstid. Man kan ikke søge om Schengenvisum tidligere end 3 mdr. før forventet afrejse.
mh
Rådgiver for ÆUG

fundiver199

Re: Venner på besøg i Schengen

Indlæg af fundiver199 » 13.10.2014 09:53:11

Man kan søge 3 måneder før afrejse, og det må højest tage 60 dage at behandle ansøgningen. Det er derfor rigtig smart at søge 2-3 måneder før den planlagte rejse.

Besvar