Vedr min Filippinske kærestes indtægt og svar i visum ansøgn

Her kan du skrive om/søge information om visum-reglerne, hvordan I søger om visum, dokumenter, gode råd m.v.

Redaktører: ZB, AUG Board

LarsSB01
Geografisk sted: Vejle

Re: Vedr min Filippinske kærestes indtægt og svar i visum an

Indlæg af LarsSB01 » 03.07.2014 15:03:59

Tak for jeres feedback i tråden, det har været meget værdifuldt og det er godt at ÆUG findes ;-)
Jeg ringede til den Norske ambassade i Manila imorges for status i sagen
Damen bekræftede at vor visa forspørgsel sendes til US i Danmark, og at vi skal forvente 30 dage, måske op til 60 dages behandlingstid
Udover det måtte hun ikke fortælle mig mere før min kæreste underskriver flg. formular:
"Form for granting Power of Attorney"
, fint nok, så det vil hun gøre, således jeg løbende kan følge op på vor sag fremover

Jeg ringede også til US idag, for at høre mere generelt til disse sager og hvor hurtige de er ift. deres nuværende mængde af ansøgninger, da det vel går lidt op og ned?
Jeg fik gentaget standardsvaret på 30 dage, med mulighed på op til 60 dage, så sådan er det
Det er lang tid at vente, men vi må væbne os med tålmodighed
Det positive er at US udfra hvad jeg kan læse mig til, afgør visa sagen ud fra nedenstående retningslinier:
Privatbesøg og turistbesøg
http://www.nyidanmark.dk/da-dk/Ophold/v ... besoeg.htm
, med andre ord bør vor sag gå igennem med positivt udfald, som jeg ser det :-)
mvh Lars S

LarsSB01

Indlæg af LarsSB01 » 21.07.2014 22:12:22

En lille status opdatering, sagen er som nævnt sendt til US, der nævner at jeg må forvente 55 - 60 dages behandlingstid, dvs ultimo august

Jeg har læst nærmere på: "notat_om_visumpraksis_01122013.pdf", hvor det ser ud til at såfremt US ikke kan nå at behandle sagen inden for de 60 dage, giver de åbenbart afslag??
Kan det virkelig passe?

Jeg har forstået at den Norske ambassade i Manila kan godkende visum, men ikke give afslag
Skal jeg tolke det negativt at de sender sagen til US?
Ud fra hvad jeg har hørt sender den Norske ambassade alle visum ansøgninger hertil, til US
Hvis dette er tilfældet er det selvf. ikke negativt, udover at det tager lang tid

Kender nogle af jer til tilfælde hvor den norske ambassade har udstedt visum i sager hvor applikanten søger visum for første gang?
mvh Lars S

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 22.07.2014 05:41:18

LarsSB01 skrev:Jeg har læst nærmere på: "notat_om_visumpraksis_01122013.pdf", hvor det ser ud til at såfremt US ikke kan nå at behandle sagen inden for de 60 dage, giver de åbenbart afslag??Kan det virkelig passe?
Ja og nej. Selvfølgelig kan de NÅ at behandle sagen inden for 60 dage. Men hvis de stadig ikke har de oplysninger, de skal bruge, når der er gået 59 dage, er de nødt til at give afslag. Herefter kan man så få genoptaget sagen, hvis man fremsender de nødvendige oplysninger.
LarsSB01 skrev:Jeg har forstået at den Norske ambassade i Manila kan godkende visum, men ikke give afslag. Skal jeg tolke det negativt at de sender sagen til US?
Nej ikke specielt, US udsteder masser af visa.
LarsSB01 skrev:Kender nogle af jer til tilfælde hvor den norske ambassade har udstedt visum i sager hvor applikanten søger visum for første gang?
Ja f.eks. min kone (dengang kæreste).

H_Larsen

Indlæg af H_Larsen » 22.07.2014 08:24:22

Hej

Du spørger lidt til erfaringer, så her er mine erfaringer med turistvisum til min daværende thailandske kæreste(nuværende kone).

I Thailand få den danske ambassade et visum kontor til at tage sige af visumansøgningerne og visumkontoret udspørger også ansøger om forskellige ting.

Et af spørgsmålene lyder på om din danske kæreste sende penge til ansøger.

Det er ganske normalt af danske mænd sender penge til deres thailandske kæreste, men jeg sendte ikke penge, men min kæreste havde fået, at det viste vi havde et tættere forhold, hvis jeg forsørgende hende, så hun sagde jeg sendte penge og hun fik sit visum af den danske ambassade indenfor en uge. Jeg var lidt sur over hun ikke holdte sig til sandheden, men det havde ingen betydningen.

Jeg vil mene at det ingen betydningen eller måske positivt betydningen at du sørger for hendes underhold i hendes hjemland, da dette viser i har et seriøst forhold og det ikke er et proforma forhold.

Jeg har lavet 4 ansøgninger på turistvisum til nogle jeg havde besøg af og jeg har lavet 10-12 ansøgninger for folk der gerne ville have hjælp til turistvisum til deres thailandske kæreste. Jeg har aldrig oplevet at invitationen skulle forbi en nota, men de er afleveret til en dansk ambassade og ikke en udenlandsk ambassade.

Mht behandlingstid, så har jeg læst på den norske ambassade hjemmesider, at den norske ambassade giver visum, hvis de mener alting er i orden indenfor en uge, men de kan ikke give afslag. Så jeg tro der er noget i ansøgningen der gør Norge ikke vil give visum og de lader det derfor være op til de danske myndigheder i København om at afgøre sagen og derfor er der den lange behandlingstid.

Held og lykke med det videre forløb

og min erfaring er, at alle med rent mel i posen få deres visum til sidst, men det har måske taget lidt længere tid end andre ansøgninger

med venlig hilsen
H_Larsen

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 22.07.2014 09:57:06

Filippinerne er i immigrationslandegruppen uden referencebegrænsning, hvor der som udgangspunkt kan gives visum til at besøge enhver vært i Danmark, hvis ansøgningen er troværdig og de øvrige betingelser er opfyldt.

Med mindre besøget gælder den nærmeste familie skal ansøgerens tilbagevendelsesforudsætninger dog vurderes. Men heldigvis er man normalt ikke så kritiske med det hos US, når det gælder besøg hos en kæreste. Årsagen er, at erfaringen viser, at kærester har tendens til at gifte sig og søge familiesammenføring, hvis de ønsker fast ophold i Danmark, og ikke gå under jorden og arbejde illegalt i f.eks. rengøringsbranchen.

Jeg gætter på, min kones ansøgning blev imødekommet af den norske ambassade, fordi hun kunne vise gode tilbagevendelsesforudsætninger, hvorimod ansøgninger fra personer med svagere tilbagevendelsesforudsætninger nok sendes til afgørelse i US.

Som sagt er det ikke noget at være bekymret for, da US udsteder masser af visa, og ansøgninger om besøg hos kæreste imødekommes næsten altid. Hvis jeg skal summere det op, har ÆUG gennem årene set visumafslag til kærester med følgende begrundelser:

• Ansøger er fra land i asyllandegruppen
• Ansøger er indberettet til SIS af et andet schengenlands myndigheder
• Ansøger har visumkarantæne
• En af parterne er gift med en anden end sin kæreste
• Parret har ikke mødt hinanden inden for de sidste 12 måneder
• Ansøger har givet udtryk for, at det er hensigten at søge om familiesammenføring i Danmark under visumopholdet
• Rejseperioden er i konflikt med 90-dages reglen
• Ansøgningen er behandlet af et andet schengenlands ambassade og afgjort efter deres praksis

Satyra

Indlæg af Satyra » 22.07.2014 10:29:48

Min mand søgte på en Dansk Ambassade, han er Filippiner, dn blev sendt til US og han fik visum en uges tid senere :) Ingen grund til bekymring.

LarsSB01

Indlæg af LarsSB01 » 22.07.2014 17:04:44

Tak for jeres gode svar :-)
fundiver199 skrev:Men hvis de stadig ikke har de oplysninger, de skal bruge, når der er gået 59 dage, er de nødt til at give afslag
I mit tilfælde tør jeg vist godt sige at de har fået det hele, og mere til :-)
Forunderligt nok sendte US mig et brev om at udfylde VU 2 formen, trods den Norske ambassade havde fået dette
Så de fik en ny udgave af VU 2 form, hvor de nye dato'er er opdateret ift. 60 dages behandlingstid, samt selvf. også selve invitations brevet.
De har så per email modtaget pdf m flybillet der er flyttet til ny dato, samt også rejseforsikring, hvor begge er betalt
De har fået 10 fotos med os samt lidt af hendes familie
Lidt Skype video hvor hende og jeg er snakker sammen er bevet tilbudt, hvis de måtte vurderer at dette er relevant.
Mit pas + stempel for Filippinerne, Hotel Voucher, er med
Da den Norske ambassade skriver at de ser positivt på om man ejer noget, hermed har de også fået BBR meddelelse vedr min ejerlejlighed, samt PBS betaling for denne.
Da jeg er selvstændig konsulent har de også fået mit 2013 regnskab, som ser ret pænt ud

Med andre ord, bør alt ift. hvad jeg kunne læse mig frem til på den Norske ambassade og US websider, være ok, da jeg hellere vil sende for meget end for lidt, og generelt være ret grundig :-)
Hermed håber jeg ikke at et afslag kan gives alene af den årsag at US ikke når at behandle sagen i tide
Ud fra jeres svar tyder det så heller ikke på at være tilfældet :-)
H_Larsen skrev:Et af spørgsmålene lyder på om din danske kæreste sende penge til ansøger.
Interessant svar må jeg sige :-)
Faktum er at jeg sender penge til hende hver uge og det var det første jeg spurgte til i denne lange tråd
Bla. på baggrund af et svar om at det ville være en meget dårlig at skrive, har vi dermed ikke informeret den Norske ambassade om at hun modtager penge fra mig.
Min kæreste er som tidl. nævnt i tråden arbejdsløs siden april
Da hun bor hos hendes familie supporteres hun af dem, som man jo normalt gør i Filippinerne
Min kæreste og jeg aftalte at hun selvf. altid skal sige sandheden hvis hun under interviewet blev spurgt specifikt vedr. økonomi.

Satyra skrev:Min mand søgte på en Dansk Ambassade, han er Filippiner, dn blev sendt til US og han fik visum en uges tid senere
Overfor mig begrundede US generel tidshorisont på 55-60 dage med at de havde en stor pukkel, og at dem med vigtige formål såsom begravelser etc. blev prioriteret højere
De fortalte mig faktisk at det faktum at flybillet & rejseforsikring er købt og betalt, blev betragtet positivt
Rejseperioden er sat til 89 dage, hvor ankomst & afrejsedag er indregnet
mvh Lars S

LarsSB01

Indlæg af LarsSB01 » 31.07.2014 15:26:22

Super nyheder, vi fik idag den gode nyhed visum for min kæreste er godkendt :D
Godkendelsen kom d. 22/7 dvs. 3 uger efter hun var til interview.
Vi begge fik dog først info'en idag fra den Norske ambassade med den følgende ordlyd:

The applicant should be informed that the visa is given with a view to visiting her boyfriend
The fact that the applicant's visit is expected by the host has influenced the Immigration Service in connection with its decision
mvh Lars S

Katrine
Geografisk sted: Herning

Indlæg af Katrine » 31.07.2014 18:02:31

Tillykke!
Fik du ikke noget svar? Jeg står selv i en situation lidt magen til, men med de ulemper at anbassaden oprettede et nyt sagsnummer så jeg Ikke kan følge sagen på min side og min mand samtidig er rejst hjem til sit land og således ikke har det marokkanske nummer som han opgav længere. Derfor spørger jeg: hvordan fik I beskeden?

LarsSB01

Indlæg af LarsSB01 » 01.08.2014 00:39:17

Hej Katrine
Den Norske ambassade emailede først svar til min kæreste
5 min senere forwardede de så svaret til mig, så det er jo fint :-)
mvh Lars S

Katrine
Geografisk sted: Herning

Indlæg af Katrine » 01.08.2014 06:30:28

Takker.
Håber I får en rigtig hyggelig tid sammen

Besvar