(visum) Bryllupsrejse ødelagt :( Kan nogen hjælpe os? US/DK

Her kan du skrive om/søge information om visum-reglerne, hvordan I søger om visum, dokumenter, gode råd m.v.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
rikkenielsen

(visum) Bryllupsrejse ødelagt :( Kan nogen hjælpe os? US/DK

Indlæg af rikkenielsen » 24.07.2014 17:13:17

Puha, jeg håber virkelig der er noget hjælp at hente herinde. :(

Sagen er den, at min mand og jeg netop er blevet gift (d. 5. juli) og har så indsendt ansøgning om familiesammenføring. Han er amerikansk statsborger, og hans turistvisum er netop udløbet, hvilket betyder at han er på det såkaldte “processuelt ophold” der giver ham tilladelse til at blive i Danmark indtil sagen er afklaret, hvorefter han naturligvis (hvis godkendt) får permanent opholdstilladelse.

Vi har bestilt bryllupsrejse til Holland og havde forventet at kunne rejse allerede på mandag - Alt betalt og vi kan ikke få pengene igen. Ifølge udlændingestyrelsen burde det kun tage et par dage at registrere sagen om familiesammenføring, men dette er endnu ikke sket (der er nu gået 2 uger) og vi har været dernede hvér dag i denne uge, og de bliver ved med at sige at de ikke kan gøre noget før sagen er blevet registreret, og det er den altså ikke blevet endnu.

Og hvis ikke sagen er registreret i systemet, kan de ikke give ham en tilbagerejsetilladelse… Puha… Så nu ser det ud som om vores bryllupsrejse ikke bliver til noget og alle pengene ryger ud af vinduet. :( I kan nok forstå hvorfor dette er et marridt for os, og vi er begge dybt kede af situationen.

Er der nogen der kender noget til sådanne sager eller ved om der er andet vi kan gøre? Jeg har læst noget om at når man rejser til et såkaldt Schengen land hvilket både Danmark og Holland er, behøver man ikke rejsetilladelser og skal bare medbringe sit pas. Og det er rigtigt nok at han aldrig er blevet tjekket ved hjemrejse fra f.eks. Holland, men hvad ville der ske hvis de fandt ud af det eller “lige på den dag” besluttede sig for at tjekke?

Eller vil han automatisk være på turistvisum i Holland, og dermed også have adgang til Danmark i op til 90 dage? (eller noget i den dur).

Vi håber virkelig at der er nogen der kan hjælpe, for vi er helt grådfærdige og havde glædet os forfærdelig meget til vores bryllupsrejse i Amsterdam (den første by vi mødtes). :(

Og før der er nogen der siger “I burde have tjekket mere grundigt”, så er det måske rigtigt. :) Men det orker vi simpelthen ikke at høre nu, og vi har virkelig kæmpet for at gøre alt efter bogen. Da vi ringede til dem for et halvt år siden, sagde de endda at han ville overgå til turistvisum og at der var mange der gjorde det samme… men de har øjesynligt enten fejlinformeret os, eller misforstået vores situation.

Vi håber virkelig at der er nogen der ved noget om ovenstående, og om min mand muligvis kan rejse frit i Holland og vende tilbage til Danmark uden tilbagerejsetilladelse, fordi det er et “Schengen land” eller lignende.

Please… :D Vi ville være så fantastisk taknemmelige for enhvér hjælp vi kan få :) <3 <3

Kærlige hilsner, en desperat Rikke og Andrew

skaanebo

Re: (visum) Bryllupsrejse ødelagt :( Kan nogen hjælpe os? US

Indlæg af skaanebo » 24.07.2014 21:21:47

Hvis I vil til Holland, kan I kun gøre det illegalt. Og i så fald kun ved at rejse over land (tog, bil eller bus), ikke med fly, da lufthavnspersonalet vil tjekke pas.

Det værste, der kan ske, hvis I snuppes af politiet i Tyskland eller Holland vil være at blive tilbageholdt, få en bøde og sat på et fly eller en bus enten retur til Danmark (hvis Udlændingestyrelsen accepterer det) eller til hans hjemland, USA.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 25.07.2014 06:49:21

En tilbagerejsetilladelse er en tilladelse til at rejse ind i Danmark igen, hvis man har været uden for Schengen f.eks. i USA. Det er ikke en tilladelse til at rejse rundt i resten af Schengen, selvom man har opbrugt sine 90 dage visumfri dage. Amerikanske statsborgere er jo således visumfri, så det må være en fortalelse, når du skriver, at hans visum er udløbet. Det er i stedet hans visumfri periode, der er udløbet.

Som skaanebo skriver, er der jo ingen fast grænsekontrol i Schengen, så det er op til jer, om I vil tage chancen og bevæge jer uden for det område, hvor hans processuelle ophold gælder.

Man kan jo mene, at både tysk og hollandsk politi muligvis har andre og væsentligere ting at tage sig af end at jagte amerikanske turister, der har været mere end 90 dage i Schengen men i øvrigt ikke generer nogen.

Det er lidt ligesom, man kan vælge at cykle hjem en sen aften, selvom man har glemt sine cykellygter, og håbe på man ikke bliver snuppet, eller at betjenten er i godt humør, hvis det sker allligevel, og nøjes med at løfte en pegefinger og bede en trække cyklen resten af vejen hjem :wink:

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 25.07.2014 06:50:12

PS. Jeg mener faktisk, dette emne hører under "visum", så jeg har flyttet tråden tilbage igen :D

rikkenielsen

Indlæg af rikkenielsen » 27.07.2014 15:10:21

Ha tusinde tak. :)

Puha, jeg tror ikke vi tør. Vi er bange for at hvis vi bliver grebet, kommer det til at skade vores ansøgning om familiesammenføring, og det ville være katastrofalt.

Åhh... Det skulle jo have været en skøn tid... Nygifte og på bryllupsrejse i det land vi mødte hinanden, men nu er vi helt knuste af stres over alle de her regler. Han fylder jo først 24 til november... Hvad nu hvis de er færdige med at behandle sagen om familiesammenføring før november? Så er han jo ikke på processuelt ophold, og hans 90-dage turistvisum er jo udløbet...

Hvad søren gør vi så? :( :/

Igen mange tak for hjælp. Det er rart at der er nogen der har styr på reglerne, for vi er bare SÅ bange for at trædde forkert så han måske slet ikke kan være i landet. :( Og det er trods alt her i Danmark vi vil bo og opvokse vores børn (når vi kommer så langt) :)

Psalm12

Indlæg af Psalm12 » 27.07.2014 23:01:46

hvilket betyder at han er på det såkaldte “processuelt ophold” der giver ham tilladelse til at blive i Danmark indtil sagen er afklaret, hvorefter han naturligvis (hvis godkendt) får permanent opholdstilladelse.
Oh, for resten, han får ikke permanent opholdstilladelse i første omgang. Den bliver betinget og tidsbegrænset, og skal forlænges et par gange indtil han har været her i mindst fem år og opfylder kravene til at opnå permanent opholdstilladelse.

Hver gang hans ophold skal forlænges, risikere han igen at komme på processuelt ophold med et udløbet opholdskort, hvor han skal søge om tilbagerejsetilladelse, hvis han skal rejse til udlandet. Syntes, at I skulle vide det, hvis I vil planlægge jeres ferie i de år, hvor opholdet skal forlænges.

Jeg kender det her fordi jeg selv har været på processuelt ophold tre gange uden et gyldigt opholdskort, indtil jeg endelig fik permanent ophold, og det er bare fordi behandligstiden var længere end mit gyldige ophold fra ansøgningsdatoen.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 28.07.2014 06:51:17

Rigtig god pointe og rigtigt godt råd :D

rikkenielsen

Indlæg af rikkenielsen » 11.08.2014 08:56:24

Psalm12 skrev:
hvilket betyder at han er på det såkaldte “processuelt ophold” der giver ham tilladelse til at blive i Danmark indtil sagen er afklaret, hvorefter han naturligvis (hvis godkendt) får permanent opholdstilladelse.
Oh, for resten, han får ikke permanent opholdstilladelse i første omgang. Den bliver betinget og tidsbegrænset, og skal forlænges et par gange indtil han har været her i mindst fem år og opfylder kravene til at opnå permanent opholdstilladelse.

Hver gang hans ophold skal forlænges, risikere han igen at komme på processuelt ophold med et udløbet opholdskort, hvor han skal søge om tilbagerejsetilladelse, hvis han skal rejse til udlandet. Syntes, at I skulle vide det, hvis I vil planlægge jeres ferie i de år, hvor opholdet skal forlænges.

Jeg kender det her fordi jeg selv har været på processuelt ophold tre gange uden et gyldigt opholdskort, indtil jeg endelig fik permanent ophold, og det er bare fordi behandligstiden var længere end mit gyldige ophold fra ansøgningsdatoen.
Hmm... Jeg mener udlændingestyrelsen sagde at han ville få "permanent opholdstilladelse" når han fylder 24, som del af familiesammenføringen - eneste krav var vist de 24 år gammel samt at bestå Dansk A1 prøven.

Har jeg misforstået noget? :)

closed1

Indlæg af closed1 » 11.08.2014 10:57:56

Ja det har du misforstået . Man får tidsbegrænset opholdstilladelse som regel i 2 år i første omgang. Og man skal bestå sprogprøven inden 6 måneder.

rikkenielsen

Indlæg af rikkenielsen » 12.08.2014 10:02:14

closed1 skrev:Ja det har du misforstået . Man får tidsbegrænset opholdstilladelse som regel i 2 år i første omgang. Og man skal bestå sprogprøven inden 6 måneder.
Arhh okay, så er jeg med. :) Betyder den tidsbegrænsede opholdstilladelse også, at han kan rejse frit i EU - ligesom han før kunne med studievisum, eller skal vi søge om tilbagerejsetilladelse hvér gang vi skal rejse?

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 12.08.2014 12:56:07

En dansk opholdstilladelse fungerer som et schengenvisum, så ja han kan rejse frit i Schengen. Dog højest op til 90 dage ad gangen i hvert enkelt land. Da han ikke får stempler i sit pas, er det lidt op til ham selv at sikre sig, han ikke overtræder denne begrænsning.

Besvar