Sagen er den, at min mand og jeg netop er blevet gift (d. 5. juli) og har så indsendt ansøgning om familiesammenføring. Han er amerikansk statsborger, og hans turistvisum er netop udløbet, hvilket betyder at han er på det såkaldte “processuelt ophold” der giver ham tilladelse til at blive i Danmark indtil sagen er afklaret, hvorefter han naturligvis (hvis godkendt) får permanent opholdstilladelse.
Vi har bestilt bryllupsrejse til Holland og havde forventet at kunne rejse allerede på mandag - Alt betalt og vi kan ikke få pengene igen. Ifølge udlændingestyrelsen burde det kun tage et par dage at registrere sagen om familiesammenføring, men dette er endnu ikke sket (der er nu gået 2 uger) og vi har været dernede hvér dag i denne uge, og de bliver ved med at sige at de ikke kan gøre noget før sagen er blevet registreret, og det er den altså ikke blevet endnu.
Og hvis ikke sagen er registreret i systemet, kan de ikke give ham en tilbagerejsetilladelse… Puha… Så nu ser det ud som om vores bryllupsrejse ikke bliver til noget og alle pengene ryger ud af vinduet.
Er der nogen der kender noget til sådanne sager eller ved om der er andet vi kan gøre? Jeg har læst noget om at når man rejser til et såkaldt Schengen land hvilket både Danmark og Holland er, behøver man ikke rejsetilladelser og skal bare medbringe sit pas. Og det er rigtigt nok at han aldrig er blevet tjekket ved hjemrejse fra f.eks. Holland, men hvad ville der ske hvis de fandt ud af det eller “lige på den dag” besluttede sig for at tjekke?
Eller vil han automatisk være på turistvisum i Holland, og dermed også have adgang til Danmark i op til 90 dage? (eller noget i den dur).
Vi håber virkelig at der er nogen der kan hjælpe, for vi er helt grådfærdige og havde glædet os forfærdelig meget til vores bryllupsrejse i Amsterdam (den første by vi mødtes).
Og før der er nogen der siger “I burde have tjekket mere grundigt”, så er det måske rigtigt.
Vi håber virkelig at der er nogen der ved noget om ovenstående, og om min mand muligvis kan rejse frit i Holland og vende tilbage til Danmark uden tilbagerejsetilladelse, fordi det er et “Schengen land” eller lignende.
Please…
Kærlige hilsner, en desperat Rikke og Andrew