Det er komplet ligegyldigt for chancen for fs, hvor i Verden man bliver viet, når blot vielsen kan anerkendes i DK. Det kan en regelret tyrkisk vielse, foregået på Evlilik Dairesi. MEN!
Slå en meget stor spand koldt vand i blodet!
Du kan under alle omstændigheder næppe nå at fremskaffe de nødvendige papirer til vielse, som er din fødselsattest og din civilstandsattest, som begge skal sendes til Udenrigsministeriet for apostille, og derpå oversættes af en i Tyrkiet anerkendt oversætter og notarstemples. Dertil skal du til en læge i Tyrkiet og have lavet blodprøver til brug for vielse.
Der er rigtig mange som i de år, jeg har færdedes på ÆUG, som har giftet sig med en ferieforelskelse, og som et til to år senere, efter at have sat himmel og jord i bevægelse for at få den udkårne til DK, skriver herind igen, nu under "Skilsmisse" fordi det bare ikke går i længden. Når novembermørket sænker sig, det danske sprog bare ikke vil lade sig lære, arbejde er umuligt at finde, og manden sidder og savner sit hjemland, sin familie, sine venner osv., så er det skidesvært at bevare gejsten.
Sørg for at komme til at kende hinanden ordentligt inden I gifter jer. Sørg for at vide, at I har noget fælles udover forelskelsen, og sørg ISÆR for at han får det skåret ud i pap at man ikke bare lige i løbet af nul-komma-fem kan finde job, lave en stor opsparing, så man kan købe en luksusbolig i Tyrkiet og hjælpe sin familie. De fleste ægteskaber går skævt netop fordi manden efter et par år i DK stadig ikke har ordentlig arbejde og netværk, og bliver mere og mere skuffet over sit valg.
Gør din kæreste den KÆMPEtjeneste at lade ham se DK, og helst i november eller februar, før han beslutter sig til om han vil udvandre fra sit hjemland.
Hvis I er forudbestemt for hinanden, så tåler I sagtens at vente. Min mand og jeg mødtes her i Istanbul, og jeg havde boet her i godt et år, før vi flyttede sammen, og jeg tog ham med til DK en uge, før han besluttede om han ville være der et år på studieophold. Vi har boet i DK, men bor nu i Istanbul. Han har aldrig været i DK uden at have noget at beskæftige sig med (forskning), undtagen når vi er på 5-10 dages ferie. Derfor, og fordi han beholdt sin base i Tyrkiet, kunne han klare omplantningen.
mh
Rådgiver for ÆUG