Hej ÆGU !!
Jeg skriver fra en ven som har brug for hjælp... Hendes mand blev sendt hjem til Afghanistan i marts mdr da han havde fået afslag på asyl .. Men er det sådan at de vil gerne se hinanden da min ven ikke har muligheden til at rejse ned til ham da det er farligt der ned lige nu...
De har af planer at søge fs fra Sverige når min veninde blir færdig med sit uddannelse sommer næste år 2015.. Men da det er hård for dem og ikke se hinanden i et år vil de gerne søge visum til ham...
Spm er om de har muligheden for at får visum til ham???
Visum til kæresten .... Hjælpppp
-
mh1
- Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
- Kontakt:
Re: Visum til kæresten .... Hjælpppp
Det afhænger af hvad der blev bestemt i forbindelse med at han blev afvist. Hvis han ikke rejste frivilligt er det sandsynligvis svært at få visum foreløbig. De må vel selv vide, om han fik karantæne.
mh
Rådgiver for ÆUG
Rådgiver for ÆUG
-
rightway123
Sporty jeg spørge om det ... Men hvad betyder det karantæne??
DVS han har stadig en chance for at får visum ikk"..!???
DVS han har stadig en chance for at får visum ikk"..!???
-
mh1
- Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
- Kontakt:
Karantæne betyder at man i en vis periode ikke kan få visum. Karantæne kan gælde for hele EU- og Schengen-området.
En afvist asylansøger har ikke de allerbedste chancer for at få visum, men det afhænger som skrevet af flere ting, herunder om man pænt rejste ud på den dato, hvor man fik besked på at gøre det. Gjorde man ikke det, kan man have fået indrejseforbud på 2 år eller mere.
Hvis en person ankommer på turistvisum og derpå søger asyl, men får afslag, kan det medføre en visumkarantæne på 5 år.
Du skriver 'kæreste' i overskriften, men 'mand' i spørgsmålet. Hvis parret er lovformeligt gift er chancerne for visum større, men det vil dog være bedre at sørge for at opfylde betingelserne for familiesammenføring, og søge det.
En afvist asylansøger har ikke de allerbedste chancer for at få visum, men det afhænger som skrevet af flere ting, herunder om man pænt rejste ud på den dato, hvor man fik besked på at gøre det. Gjorde man ikke det, kan man have fået indrejseforbud på 2 år eller mere.
Hvis en person ankommer på turistvisum og derpå søger asyl, men får afslag, kan det medføre en visumkarantæne på 5 år.
Du skriver 'kæreste' i overskriften, men 'mand' i spørgsmålet. Hvis parret er lovformeligt gift er chancerne for visum større, men det vil dog være bedre at sørge for at opfylde betingelserne for familiesammenføring, og søge det.
mh
Rådgiver for ÆUG
Rådgiver for ÆUG
-
fundiver199
Generelt må man nok sige, at det at have søgt om asyl under et tidligere besøg i Schengen i sig selv rejser en meget høj grad af tvivl om, hvorvidt man kun påtænker et kortvarigt besøg på højest 30 dage. Og det kan - også i lande, hvor man ikke har lovfæstede regler om visumkarens - være rigelig grund til at afslå en visumansøgning ud fra en konkret vurdering.
Så jeg er enig i mhs vurdering af, at I en situation som denne må man nok bare søge opholdstilladelse og ikke visum.
Det ville vel sådan set også være meget naivt at lukke en afvist asylansøger ind igen, da Danmark jo så meget vel kunne risikere at skulle behandle en ny asylansøgning, fordi den pågældende afgiver forklaring om at nyt asylmotiv.
Og det synes man vel med rette ikke, at skatteydernes penge bør bruges på. En sag som denne er vel i bund og grund en familiesammenføringssag, og så er det jo det, manden skulle have søgt om fra start af, og ikke asyl.
Så jeg er enig i mhs vurdering af, at I en situation som denne må man nok bare søge opholdstilladelse og ikke visum.
Det ville vel sådan set også være meget naivt at lukke en afvist asylansøger ind igen, da Danmark jo så meget vel kunne risikere at skulle behandle en ny asylansøgning, fordi den pågældende afgiver forklaring om at nyt asylmotiv.
Og det synes man vel med rette ikke, at skatteydernes penge bør bruges på. En sag som denne er vel i bund og grund en familiesammenføringssag, og så er det jo det, manden skulle have søgt om fra start af, og ikke asyl.