Spm iforb med Schengen visa ansögning.

Her kan du skrive om/søge information om visum-reglerne, hvordan I søger om visum, dokumenter, gode råd m.v.

Redaktører: ZB, AUG Board

Kristin

Re: Spm iforb med Schengen visa ansögning.

Indlæg af Kristin » 10.01.2014 18:08:33

Hej mh.

tak for svaret. Vi har selv fundet baade hospital og tercume. Det kom lidt bag paa os at vi ikke kunne bruge min forlovedes tyrkiske venner som tolk. Tilgengaeld behoever jeg ikke et accomodationsbrev fra et hotel da vielseskontoret accepterer min forlovedes accomodationsbook og T.C -nummer.Dvs jeg kan bo hos ham.

Lidt generelle oplysninger : Hvis man soeger accomodationsbook er det en god ide at moede meget tidligt op hos det tyrkiske fremmedpoliti. Min forlovede overnattede paa et hotel i naerheden og moedte op kl 7. Allerede der er der moedt mange mennesker op. Endviderer skal man huske et " T.C nummer " har man ikke det kan man ikke goere ret meget i Tyrkiet - selv med en accomodationsbook.

Haaber oplysningerne kommer andre tilgode.

Mange hilsner
Kristin

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 11.01.2014 10:12:47

Nu ved jeg ikke, om en 'accomodation book' er det samme som 'Ikametgah', men hvis ansøgning om noget vedrørende den foregår i Istanbul, så skal man lave en aftale på nettet (e-randevu) og der er ca. 3 mdr.s ventetid, selv på noget simpelt som adresseændring.

Kommer man uden at have lavet 'e-randevu' risikerer man at blive sendt væk med uforrettet sag.

Grunden til at I ikke kan bruge en tyrkisk ven som tolk er nok, at I begge er udlændinge. Vennerne kan dog være vidner.
mh
Rådgiver for ÆUG

Kristin

Indlæg af Kristin » 08.02.2014 15:19:15

Hej alle.

Jeg har nogle spörgsmål ifbm Visum ansögning ( efter EU reglerne ).

Jeg har läst her under pkt VISUM, at der som udgangspunkt gives visum til ägtefäller - dog undtaget hvis ägtefällen er fra Somali eller Syrien.

1- Min (kommende) mand er fra Syrien. Hvilken betydning har det for hans visumansögning?

2 - Vedr invitationsblanketten VU2 ( fra udländingestyrelsen ) under pkt 2 står der: 'Hvornår skal ansöger ankomme ?'. Hvad skriver jeg der???? ( Hvis eller når de giver visum )

3 - Vedr Ansögningsskema om Schengenvisum : under pkt 24 spörges der til antal indrejser.
Jeg ville umiddelbart sätte kryds i : En indrejse. Er det korrekt ?

4 - Min forlovede har opholdstilladelse i Tyrkiet. Skal vi vedlägge en kopi af dette med ansöningen? Jeg ved der spörges ikke til dette - kun at der skal skrives et nummer eller lign.

5 - Hvordan klargörer vi yderlig at vi söger efter EU reglen ? Jeg vedlägger allerede kopi af
mit svenske pas , kopi af huslejekvitt , forsikring og sygesikringskort.
Er det en ide under pkt 7 i Invitationsblanketten at tydeliggöre dette yderlig ?

6 - Hvis der gives afslag - både mht visum og en senere indgivet ansögning om ophold under Eu-reglen - Hvilken begrundelse har Statamtet så givet i de tidligerer afgörelser ?

Mange hilsner
Kristin

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 09.02.2014 07:23:09

1) Ingen når ansøgningen hører under de særlige EU-regler. I har en privilegeret retsstilling, lige som danske statsborgere bosat i Sverige.

2) Skriv den tidligere dato, han kunne tænke sig at rejse, og som også er realistisk i forhold til, at ansøgningen skal behandles. F.eks. 2-3 uger efter, at han afleverer ansøgningen.

3) Hvis han kun har planer om at rejse ind i Schengen 1 gang, så ja. Hvis han allerede nu ved, at han efter 5 uger i Danmark gerne vil rejse 3 uger til Tyrkiet for at deltage i et bryllup, så bed om 2 indrejser, så han ikke behøver søge visum en gang til.

4) Ja det er en god ide, da det kan være med til at forebygge diskussioner om, hvorvidt ambassaden i Tyrkiet er den rette til at tage imod ansøgningen, eller om han hører under ambassaden i Syrien og skal henvises til at aflevere ansøgningen der.

5) Ved at han udfylder rubrik 33 og 34 på ansøgningsskemaet. De er der netop af den årsag.

6) Statsforvaltningen behandler ikke visumansøgninger kun ansøgninger om EU-opholdskort.

Visum kan afslås, hvis:

1) Han udgør en fare for den offentlige sikkerhed, sundhed eller orden. Det kan f.eks. være, hvis han er indberettet til SIS, fordi den franske efterretningstjeneste mener, at han er en del af et islamistisk terrornetværk. I den situation vejer hensynet til andre borgere liv og helbred tungere end din ret til familieliv med din mand.

2) Du ikke kan anses for at være bosat i Danmark (se nedenstående)

3) Han ikke har afleveret gyldigt pas, 2 stk pasfoto og dokumentation for, at han er i familie med dig (vielsesattest)

EU-opholdskort kan afslås af Statsforvaltningen hvis:

1) Du ikke kan anses for at være bosat i Danmark, f.eks. fordi du alene har en proforma adresse i Danmark og reelt bor i Sverige. Så kan man henvise din mand til at søge opholdstilladelse i Sverige efter de svenske nationale regler, idet sagen så ikke har et grænseoverskridende element i EU.

2) Du kun kan anses for at være bosat i Danmark som nordisk statsborger, fordi du ikke lever op til betingelserne i EU-reglerne for at have ret til ophold i mere end 3 måneder. Det kan f.eks. være fordi, du aldrig har arbejdet i Danmark og lever af dansk kontanthjælp, men får lov at blive i Danmark pga. den nordiske konvention.

3) Der er grund til at tro, at ægteskabet er indgået med det eneste formål, at din mand kan flytte til Danmark og dermed opnå en indvandringsfordel. Altså at I ikke reelt har til hensigt at bo sammen, men at han bare gerne vil til Danmark for at arbejde og tjene nogle flere penge, end han kan i Syrien eller Tyrkiet. Det kan f.eks. være, hvis det viser sig, at han forud for indgåelse af ægteskabet har betalt dig 50.000 kroner for at gifte dig med ham, og I i øvrigt kun havde et meget begrænset kendskab til hinanden, før I giftede jer.

4) Din mand ikke kan anses for at være et omfattet familiemedlem. F.eks. fordi I har valgt ikke at gifte jer, eller fordi I ikke har vedlagt en oversat og apostillepåtegnet vielsesattest eller ikke har dokumenteret din mands identitet ved hjælp af et gyldigt pas. Eller fordi din mand har afleveret falske papirer f.eks. et falsk pas eller en falsk vielsesattest.

Kristin

Indlæg af Kristin » 09.02.2014 12:20:48

Hej fundiver.

Mange tak for svaret. Det lettede.

Alle vores dokumenter er iorden. Og vi kan dokumenter vores forhold.

Mange hilsner
Kristin

Kristin

Indlæg af Kristin » 14.03.2014 16:17:52

Hej alle.

Saa lykkes det mig og min forlovede at blive gift her i Avcilar / Tyrkiet.

Vi har faaet en international vielsesattest eller retter bog! Den er naturlivis paa tyrkisk men ogsaa paa fransk - samt bagerst er der ordforklaring paa bl.a tysk, engelsk og arabisk ( samt en del andre sprog ) Vielses bogen kaldes : Livret de Famille INTERNATIONALE.
Vi har aldrig set en saadan foer. Paa tyrkisk : Uluslararasi AILE CUZDANI ( med 2 prikker over U'et ) Nu er vi naturligvis baade lettede men ogsaa en del bekymret over denne vielsesattest ....alt er foregaaet korrekt iht tyrkisk lovgivning.

Vi spurgte om vi skulle paa Valiligi ( Guvernoer kontoret ) i Istanbul - men det lokale vielseskontor sagde, at deres stempel var nok.

Vores spm er nu om dette er sandt eller om vi skal faa oversat vielsesattesten til engelsk af autorireret translatoer, notarstemplet og stemplet paa Guvernoerkontoret i Istanbul?

Vi vil noedigtat jeg komme hjem og opdager vi har begaaet en fejl. DET har vaeret en lang og sej proces for os, at naa saa vidt her i Tyrkiet.

Mange hilsner
Kristin og Ahmad

mh1
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 14.03.2014 20:03:35

Herinde har andre fortalt, at den internationale vielsesattest er blevet godtaget AF KOMMUNEN.

US vil stadig have, at den bliver attesteret med apostille, men den behøver ikke oversættelse når der ER engelsk tekst i den. Apostillen skal påsættes af Valilik der, hvor I blev viet, altså i Istanbul. Det koster 2-300 kr., ca. det samme som i DK.

Du kan jo ikke regne med at en tyrkisk embedsperson ved, hvad de danske myndigheder forlanger af legalisering mm., lige så lidt som en dansk embedsperson ved en hujende fis om, hvad de tyrkiske myndigheder forlanger.
mh
Rådgiver for ÆUG

Kristin

Indlæg af Kristin » 14.03.2014 20:40:41

Mange tak for det hurtige svar.

Jeg forventede nu heller ikke at de tyrkiske myndigheder vidste det - men hvis vi ikke spurgte eller undersoegte det ( hos dem eller her ) ville vi maaske begaa en 'fejl'. Det tyrkiske vielseskontor har paa ingen maade vaeret nemme, at samarbejde med. De slog ned paa den mindste fodfejl ex.v har det tyrkiske fremmedepolitis skrivemaskine et T som ligner et I ......DET slog de ned paa med det samme da vi indleverede vores papirer. Vi paapegede samtlige T'er i min mands tyrkiske opholdstilladelse - men lige lidt hjalp det. Og paa min tyske daabsattest stod ikke ordet "Tyskland" men det gjorde der i mit svenske pas.....saa vi maatte en tur paa det lokale Kahamkamlik ( tror det er et lokalt guvernoerkontor svarende til Borgerservice ) og faa deres accept. Samt en tyrkisk " No objektion against marriage ". DE have ingen problemer med fremmedpolitiets T'er og bad blot om at ordet Tyskland blev fjernet fra den tyrkiske oversaettelse. Tilbage til vielseskontoret og faa deres accept og dato. Alt dette havde ikke kunne lade sig goere uden min mands tyrkiske venners hjaelp.

Vi vil tage til Guvernoerkontoret i Istanbul og faa Apostille! VI soerge via EU reglerne og jeg har forstaaet at det er Statamtet vi til sin tid skal soege opholdstilladelse hos. De forlanger formentlig ogsaa en Apostille.

Mange hilsner
Kristin og Ahmad

mh1
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 14.03.2014 22:36:14

Vali er guvernør, kaymakam er nok snarere at sammenligne med en amtsborgmester (som ikke findes mere).

Man kan få meget 'sjov' ud af at skulle have noget ordnet i det tyrkiske bureaukrati - beklageligvis har de brugt det franske som model ... du kan tro jeg havde brug for al den tålmodighed jeg ikke har, da jeg skulle søge opholdstilladelse første gang - dengang var der INGEN overhovedet hos fremmedpolitiet, som kunne engelsk, mit tyrkiske var ikke særligt flydende endnu og jeg havde ingen, jeg kunne tage med. Jeg viste mit nyserhvervede visum til 'informationsmedarbejderen', som kastede et hånligt blik på det og erklærede at det var UDLØBET! Paphoved! Da jeg havde fået ansøgningskemaet og været hjemme for at få det udfyldt - dengang SKULLE det udfyldes på skrivemaskine, der var ikke noget med at udfylde på nettet - og dagen efter skulle have den afleveret, blev jeg sendt hen i en kø, hvor jeg efter 1 ½ times ventetid endelig kom frem til sagsbehandleren, som konstaterede at jeg var i den forkerte kø ... men så var politimesteren himself så venlig at følge mig hen til det rigtige sted, og placere mig forrest med ordre om at jeg skulle have stemplet mine papirer straks!

Jeg kender godt problemet med 't' - min mors navn ender på ..it, men det er blevet til ..ii og selv om jeg påpeger at det er en fejl, så siger de at når det én gang er kommet ind i systemet med den stavemåde, så kan det ikke laves om ... :x
mh
Rådgiver for ÆUG

Kristin

Indlæg af Kristin » 15.03.2014 08:03:31

Hej mh.

ja - det har sandelig vaeret en proevelse med det tyrkiske vielseskontor, fremmedpoliti og det syriske konsulat. Dette 'triumvirat' har pisket os rundt og kun vha ihaerdig indsats er det lykkes os at blive gift her. Men den oplevelse paa vielseskontoret med T'erne var naermest helt Kafka'st.Som sagt - den mindste afvigelse og de var der som et planteskud!Det mest egendommelige er dog ( for mig ) at vielseskontoret IKKE ville se mine skilsmissepapirer og civilstandsattest fra DK. Jeg havde dem med ( behoerigt apostillestemplet ) men fulgte et raad fra Tercumen som sagde de ikke var noedvendige - og forlangte vielseskontoret dem kunne de oversaette dem hurtigt.

Pt er vi paa vej til vores Tercume. Vi har besluttet at faa vores familiebog/ Vielsesattest oversat til engelsk og saa faa det hele apostillestemplet paa Valiligi i Istanbul.Min mand fik sine syriske papirer stemplet der uden problemer efter han fik det syriske konsulat til, at godkende dem. De er heldigvis lidt engelsktalende der! Efter det skal han en tur til fremmedpolitiet og reg vores vielse. Vi toer ikke udelade noget som helst.

Mange hilsner
Kristin og Ahmad

Kristin

Indlæg af Kristin » 16.03.2014 18:15:47

Hej alle.

Min mand har faaet stemplet sine syriske papirer paa Valiligi med paalyende :" T.C Istanbul Vililigi " og derefter har de stemplet og underskrevet det gratis. Er det en TYRKISK APOSTILLE ???

mh - du skriver en Apostille koster ca 2 -300 kr ???

Hernede fortaeller de det er omkostningsfrit at faa stemplet sine papirer ! Om de saa har forstaaet at vi behoever en Apostille ved vi ikke. Vi har googlet at Apostille hedder : Muhur ( med to prikker over U'erne ) paa tyrkisk. Er det korrekt ?

Mange hilsner
Kristin og Ahmad

mh1
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 17.03.2014 17:16:45

Mig bekendt hedder en apostille 'Apostil Şerhi' og det lyder ikke som om det er det, I har fået.

Hvis ikke ordene 'Lahey' og 'Apostil' fremgår af det stempel, I har fået på, så er det ikke en apostille.

Du/ kan se et eksempel på en tyrkisk apostille her på dette link:
http://www.bayrakli.gov.tr/default_B1.aspx?content=1121

Det er KUN apostiller, som 'fritager' en for yderligere kringlerier i forhold til en legalisering.

Er I sikre på at de forstod, at papirerne skal bruges i Danmark? Syrien er ikke et apostilleland, så hvis de tror det er til syriske myndigheder vil de jo ikke sætte en apostille på.
mh
Rådgiver for ÆUG

Kristin

Indlæg af Kristin » 19.03.2014 08:22:55

Hej mh.

Vi har faaet oversat vores vielsesattest til engelsk af vores Tercume og behoerigt stemplet. Derefter var vi paa Valiligi i Istanbul med dem og fik en Apostille paa begge eksemplar. Fuldstaendigt magen til dem jeg har faaet i DK og Sverige.

Der staar : Apostille
( Convention de La Haye du 5 octobre 1961 )
Stemplet og underskrevet af de tyrkiske myndigheder.

Det var omkostningsfrit. Om det saa er fordi min mand er fra Syrien ved vi ikke.

Nu haaber vi det er godt nok.

Mange hilsner
Kristin

mh1
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 19.03.2014 16:10:47

Det er da kun dejligt, når noget viser sig at være gratis :)
mh
Rådgiver for ÆUG

Kristin

Indlæg af Kristin » 19.03.2014 21:13:21

Hej alle.

Vi sidder pt med en Schengen visumansoegning og har et par spm ifbm dette.

Min mand har sit pas og dette har vi krydset af under pkt 12. ( Ordinary passport )

Under pkt 13: Number of travel document.
Skriver vi hans pasnummer eller hvordan skal vi forstaa " Travel document" ?

Under pkt 26, 27 0g 28 : Fields 1-3 shall be filled in in accordance with the data in the travel document.

Under disse 3 pkt bliver Vi spurgt om der er udstedt et Schengen visa i de sidste 3 aar. Samt om der er taget fingeraftryk tidligerer ifbm ansoegning om et Schengen visa.

Begge dele kan vi svare nej til - men vi er forvirrede mht om pas og travel document er det samme.

Sorry for de temmelige lavpraktiske spoergsmaal - men vi vil gerne afleverer en fyldsgoerende ansoegning.

Mange hilsner
Kristin og Ahmad

Besvar