Ophold længere end 90 dage

Her kan du skrive om/søge information om visum-reglerne, hvordan I søger om visum, dokumenter, gode råd m.v.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Kasper33

Ophold længere end 90 dage

Indlæg af Kasper33 » 23.01.2014 05:11:15

Hej,

Jeg mødte min nuværende kæreste da jeg boede i USA, og vi overvejer på nuværende tidspunkt om det ville være muligt for hende at flytte til danmark.

Jeg er klar over at USA er på visumfri listen. Jeg vil så høre jer ad om det er muligt for hende at blive i Danmark i mere end 90 dage over en 180 dages periode. Og I så fald hvordan skal man ansøge om forlængelse?

Om hun kan arbejde eller studere her er underordnet. Hun tager online classes.

Hvad sker der hvis man ikke forlader landet efter de 90 dage? Bliver man afvist i lufthavnen i paskontrollen når man er på vej hjem?

Vi er hhv. 20 og 21 hvis det har noget indflydelse.

På forhånd tak.

fundiver199

Re: Ophold længere end 90 dage

Indlæg af fundiver199 » 23.01.2014 08:00:42

Kasper33 skrev:Jeg er klar over at USA er på visumfri listen. Jeg vil så høre jer ad om det er muligt for hende at blive i Danmark i mere end 90 dage over en 180 dages periode.

Kun hvis hun er forhindret i at rejse, fordi en stor askesky har stoppet al flytrafik mellem Europa og USA, eller hun er indlagt på hospitalet efter en alvorlig trafikulykke eller den slags.

Eller hvis hun søger opholdstilladelse og får et processuelt ophold, indtil sagen er behandlet.
Kasper33 skrev:Og I så fald hvordan skal man ansøge om forlængelse?
Hos Udlændingestyrelsen.
Kasper33 skrev:Hvad sker der hvis man ikke forlader landet efter de 90 dage? Bliver man afvist i lufthavnen i paskontrollen når man er på vej hjem?
Nej. Hvis hun allerede har været her for længe, gælder det jo netop om at få hende UD, og ikke om at holde hende tilbage andet end for at afhøre hende om, hvorfor hun har overskredet sit visumfrie ophold.

Men derimod bliver man sandsynligvis afvist, såfremt man forsøger at komme IND i Schengen igen. Man har jo vist, at man ikke respekterer de gældende regler for visumfrie ophold, og dermed er der grundlag for at nægte en ny indrejse. Især hvis overtrædelsen var langvarig og dermed alvorlig.

Uanset visumfrihed er det ikke sådan, at illegale indvandrere kan opholde sig i årevis i Schengen, rejse hjem på familiebesøg og herefter rejse tilbage og genoptage deres illegale ophold. Så dumme og naive er myndighederne trods alt ikke :wink:
Kasper33 skrev:Vi er hhv. 20 og 21 hvis det har noget indflydelse.
Det har det ikke.

Kasper33

Re: Ophold længere end 90 dage

Indlæg af Kasper33 » 23.01.2014 15:18:20

Mange tak for det hurtige, fyldestgørende svar!

Besvar