visum til at gå i skole og arbejde

Her kan du skrive om/søge information om visum-reglerne, hvordan I søger om visum, dokumenter, gode råd m.v.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
ingermette

visum til at gå i skole og arbejde

Indlæg af ingermette » 17.01.2014 14:39:08

Hej.

Jeg vil høre om der er nogen der kan hjælpe mig, jeg mødte sidste år min kæreste i Ghana og nu har han lige været på besøg i Danmark i 1mdr. Nu er planen så at han snart skal komme tilbage, og vi ville gerne at han skulle kunne blive her og lære dansk og arbejde.

Mit spørgsmål er om det er muligt for ham at komme herop og lære dansk og arbejde uden vi er gift eller om vi skal giftes for dette er muligt, har fået at vide at det ellers skulle koste meget at læse dansk her??

Jeg har prøvet at søge mange steder, men kan ikke rigtig finde mit svar, også i forhold til hvordan man så søger ind på skolen og hvordan man skal visum.

Håber mit spørgsmål er forståligt.

Med venlig hilsen

IngerMette

skaanebo

Re: visum til at gå i skole og arbejde

Indlæg af skaanebo » 17.01.2014 14:50:01

Ja, for at få opholdstilladelse på baggrund af jeres forhold skal I enten være gift eller kunne dokumentere forudgående samliv igennem mindst 1,5 år.

En anden mulighed, I kan undersøge, er måske et højskoleophold, hvor der også vil være mulighed for at lære dansk.

fundiver199

Re: visum til at gå i skole og arbejde

Indlæg af fundiver199 » 17.01.2014 15:45:39

Man kan grundlæggende få opholdstilladelse i Danmark med 3 forskellige formål:

1) For at arbejde
2) For at studere
3) For at bo sammen med sin ægtefælle/faste partner eller sine forældre, hvis man er et barn under 18 år

Reglerne for de forskellige former for opholdstilladelser er beskrevet her:

www.nyidanmark.dk

Du kan også gå op under "rådgivning" og printe ÆUG`s vejledning om familiesammenføring ud. Der er reglerne også beskrevet, og den indeholder desuden gode råd til, hvordan man kan gribe processen an.

Besvar