Dansker med forlovet i Iran

Her kan du skrive om/søge information om visum-reglerne, hvordan I søger om visum, dokumenter, gode råd m.v.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Bongo

Dansker med forlovet i Iran

Indlæg af Bongo » 26.11.2013 20:09:03

Hej allesammen,

Jeg er helt nyt medlem her i forummet og har et par spørgsmål.

Jeg har i forbindelse med mit arbejde under en forretningsrejse mødt en pige i Iran. For et par uger siden mødtes vi igen i Istanbul og blev forlovet - vel vidende at det nok ville være svært at få hende til Danmark. Hun er 26 og jeg er 34. Jeg er dansk statsborger og født i Danmark.

Vi har erfaret at hun efter alt sandsynlighed ikke vil kunne få et schengen visum via den danske ambassade i Tehran, idet de el. udlændingestyrelsen principielt vil afvise alle touristvisumansøgninger for iranske statsborgere. Er det sandt?

Er der nogle ideer til hvordan hun ellers kan komme til Danmark i op til 3 måneder med et schengen visum? Vi har hørt at den italienske ambassade er mere lempelige, men det virker også lidt uoverskueligt, da vi jo ikke har nogen i Italien som kan hjælpe med invitationsbrev m.m.

Der findes vist rejsebureauer i Iran, som kan hjælpe med visum, men prisen er dyr og jeg er ikke sikker på, om hun vil få samme status under hendes ophold i Danmark som hvis hun havde fået det via den danske ambassade. Er der nogen der kender til dette og om det er en godkendt og sikker løsning?

Vores intention er at gifte os så hun kan få opholdstilladelse i Danmark. Hvordan forholder det sig hvis vi vil gifte os i mens hun er i Danmark på et touristvisum? Er vi nødt til at tage til fx Istanbul for at gifte os eller kan vi gøre det i Danmark, og hvis vi gør dette, kan hun så efterfølgende blive her?

På forhånd tusind tak for jeres gode råd og deling af jeres erfaringer.

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Dansker med forlovet i Iran

Indlæg af mh1 » 26.11.2013 20:44:40

https://www.nyidanmark.dk/da-dk/Ophold/ ... besoeg.htm

"Asyllandegruppen

Følgende lande er for tiden placeret i asyllandegruppen:

... Iran, ...

Til statsborgere fra landene i asyllandegruppen gives der normalt kun visum til ægtefæller/registrerede partnere/faste samlevere, børn under 18 år og forældre. Ved faste samlevere forstås ansøgere, der kan dokumentere, at de har boet sammen med den herboende vært i et fast samlivsforhold på fælles bopæl i mindst 1½ år."

I vil altså blive nødt til at gifte jer, før der er en chance for at få visum. Det kan lade sig gøre i Istanbul. Der er flere tråde om det at blive viet i Tyrkiet, bl.a.:

viewtopic.php?f=5&t=12811&p=79490&hilit ... iet#p79490
viewtopic.php?f=5&t=4707&hilit=vielse+tyrkiet
mh
Rådgiver for ÆUG

Bongo

Indlæg af Bongo » 26.11.2013 21:46:25

Tusind tak Mh.

Det må vi gøre så. Så håber jeg blot at hun kan komme til DK derefter uden problemer. Tror du det er tilfældet hvis alt ellers er i orden? Er der stor chance for dette på trods af at hun er fra Iran?

Dernæst vil jeg høre ( har læst trådene om ægteskab i Tyrkiet, tak) om vi vil kunne nå at gifte os i løbet af 5 dage i Istanbul, hvis vi har alle dokumenter med hjemmefra og vi ellers finder en notar og får lægeattest m.m i Istanbul?

Tak igen.

mh1
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 27.11.2013 13:22:21

Der vil ikke være nogen som helst forskel på, hvor din ægtefælle kommer fra, hvis blot alle andre krav der stilles bliver opfyldt (alder, bolig, indkomst, tilknytning (hvis under 26) osv.).

MEN du skal IKKE regne med at du kan nå at indgå ægteskab på 5 dage.

Der skal jo først søges om noget, der svarer til en prøvelsesattest i DK (hvor man også skal påregne 2-4 ugers ventetid på den). I skal også have ordnet blodprøver og der er risiko for at det forlanges at du tager en tur omkring det danske konsulat for at få et stempel, selv om du har fået apostille på din civilstandsattest mv.

MEN når I ansøger, og forhåbentlig får tilladelse til vielse, så gælder tilladelsen i 6 måneder, så mon ikke I kan indlevere ansøgningen, og så få planlagt endnu et træf i Istanbul, hvor I bliver viet? Når først I har tilladelsen i hænde kan det nok lade sig gøre at bestille en tid, som passer jer.
mh
Rådgiver for ÆUG

Bongo

Indlæg af Bongo » 27.11.2013 20:27:20

Tak for yderligere info.

Men jeg kan se i andre tråde, at en civilstandsattest er det dokument man har behov for - ikke en prøvelsesattest? Jeg tager på borgerservice i morgen for at få en civilstandsattest.

Faktisk har vi allerede booket rejse til næste søndag, hvor vi mødes i lufthavnen. Jeg får min dåbsattest med posten snart og vil tage til udenrigsministeriet for at få det stemplet sammen med civilstandsattesten. Er det ikke nok?

Ydermere kam jeg simpelthen ikke finde information på nettet om hvor man kan blive gift i Istanbul ud over at det jo er ved de lokale offentlige kontorer el municipality offices... Er der nogle, som kan henvise til et sted omkring Taksim?

mh1
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 27.11.2013 21:43:04

Har du læst den her også? (link i en af de andre tråde): viewtopic.php?f=7&t=12616

Der står endda, hvordan du finder vielseskontoret :wink:

Link til 'omkring Taksim': http://www.beyoglu.bel.tr/beyoglu/hizme ... tionId=305

Der er en engelsksproget udgave, klik øverst på siden. Der står ALT om, hvilke papirer du/I SKAL vedlægge, når I søger.

HUSK: I skal vælge et hotel i nærheden af vielseskontoret.

Du kan finde kort over området ved at google 'beyoglu evlenme dairesi'.
mh
Rådgiver for ÆUG

Cinos

Indlæg af Cinos » 29.11.2013 14:08:35

Hej

Hvis der er noget jeg hjælpe med efter at i er blevet gift og skal ansøge turist visum osv. må du sige til.

Min kone kommer fra Iran, vi blev gift i Dubai, hun kom som turist til DK for 1½ år siden, søgt FS, fik det efter 7 mdr. osv. ( jeg er selv Iraner iøvrigt. med Dansk statsborgerskab)

et par detaljer når i er færdige med vielsen og har fået papirene osv.

Når du kommer hjem til DK, skal du med det samme ind til borgerservicen i din kommune, registrere dit ægteskab, og efter 2 uger kan du se via min borger side, om din status = gift.

derefter kan du søge turist visum til din kone.

Husk også at der stilles krav fra din kones side, ift. schengen rejseforsikringen, ægteskabs papir, osv. det står i ansøgningens skemaet.

n.b ift. rejseforsikringen, er det vigtigt. da det ikke er ALLE selskaber den danske ambassade i Teheran godkender. Den præcise navn kan jeg ikke lige huske, kan spørge konen ellers vil de nok også fortælle din kone det i Ambassaden.

Held og lykke!

Besvar