Hej ÆUG
Min mand og jeg er i gang med at forberede visumansøgning, via eu-reglerne. Dog med et nationalt svensk visum, da min mand pt ikke kan få et schengenvisum, grundet et indrejseforbud.I den forbindelse har jeg derfor nogle spørgsmål. Under Rådgivningg --> visum, står der :"Der må ikke stilles krav om dokumentation for økonomiske midler eller rejsesygeforsikring, og der må heller ikke stilles krav om forevisning af returbillet. Hvis man rejser uden returbillet, vil man dog få problemer ved indcheckning i lufthavnen samt ved indrejse i Schengen, med mindre man sørger for at medbringe fyldestgørende dokumentation for, at man er omfattet af de særlige EU-regler"
krav om dokumentation for økonomiske midler, menes der her kun på ansøgeren, altså min mand, eller også mig som referent. Problemet er nemlig, at jeg er studerende + deltidsjob, men jeg har også ansøgt om su-lån, for netop at være på den sikre side. Dette su-lån er dog endnu ikke behandlet, men vi ønsker at ansøge om visum allerede nu. Mener I vi kan det, uden dette su-lån på ansøgningen.
Tak for svar.
visumansøgning, nationalt
-
fundiver199
Re: visumansøgning, nationalt
Der menes kravene i schengenkodeksen om, at visumansøgeren skal have økonomiske midler til sin rejse og sit ophold f.eks. 350 kroner om dagen eller en vært, der betaler det hele.
Hej fundiver, undskyld men jeg forstår desværre ikke dit svar
. Kan du evt. Sige det på en anden måde? Jeg ved godt, at der ses på min økonomi, og at jeg skal opfylde et minimumskrav efter mine regninger er betalt, men det er mest ift. Når vi ansøger familiesammenføring i sverige efter eu-reglerne! Mit spørgsmål går mere på, om dette endnu ikke udarbejdet su-lån kan påvirke afgørelsen ift. Visumansøgningen? Tak 
-
fundiver199
Der er ikke et krav om, at du skal være arbejdstager, studerende eller person med tilstrækkelige midler for, at du - og dermed din ægtefælle - har ret til indrejse og til ophold i op til 3 måneder i Sverige. Det er kun retten til ophold i mere end 3 måneder, der er betinget af, at du er arbejdstager, studerende eller person med tilstrækkelige midler.
Men hvis du allerede har boet i Sverige i mere end 3 måneder, så har du vel i princippet ikke længere EU-opholdsret, hvis du ikke er arbejdstager, studerende eller person med tilstrækkelige midler.
Så har du boet i Sverige i mere end 3 måneder, så kan ambassaden måske godt tillade sig at bede din mand om at dokumentere din EU-opholdsret. Hvis du ikke var nordisk statsborger, ville det ske ved at vedlægge en kopi af dit EU-registreringsbevis. Men fordi du er nordisk statsborger, må han nok i stedet vedlægge dokumentation for, at du er arbejdstager, studerende eller person med tilstrækkelige midler.
Så svaret er, at ja selvfølgelig kan din mand søge om visum. Men der kan godt være en lille måske teoretisk risiko for, at ansøgningen kan blive afslået, fordi det ikke kan dokumenteres, at du har EU-opholdsret i Sverige.
Men i så fald kan han jo bare søge igen senere, når du lever op til kravene om at være "person med tilstrækkelige midler". Der er ingen grænser for, hvor mange gange man kan søge om visum.
Men hvis du allerede har boet i Sverige i mere end 3 måneder, så har du vel i princippet ikke længere EU-opholdsret, hvis du ikke er arbejdstager, studerende eller person med tilstrækkelige midler.
Så har du boet i Sverige i mere end 3 måneder, så kan ambassaden måske godt tillade sig at bede din mand om at dokumentere din EU-opholdsret. Hvis du ikke var nordisk statsborger, ville det ske ved at vedlægge en kopi af dit EU-registreringsbevis. Men fordi du er nordisk statsborger, må han nok i stedet vedlægge dokumentation for, at du er arbejdstager, studerende eller person med tilstrækkelige midler.
Så svaret er, at ja selvfølgelig kan din mand søge om visum. Men der kan godt være en lille måske teoretisk risiko for, at ansøgningen kan blive afslået, fordi det ikke kan dokumenteres, at du har EU-opholdsret i Sverige.
Men i så fald kan han jo bare søge igen senere, når du lever op til kravene om at være "person med tilstrækkelige midler". Der er ingen grænser for, hvor mange gange man kan søge om visum.
Men hvornår vil jeg være person med tilstrækkelige midler? Jeg studerer i dk, modtager dansk su +samt arbejder jeg i dk+ snart su-lån. Skal jeg alligevel skrive person med tilstrækkelige midler? Undskyld, men forstår det ikke helt korrekt
-
fundiver199
Du er person med tilstrækkelige midler, hvis du råder over sådanne - lovlige - økonomiske midler, at du ikke udgør en urimelig byrde for det sociale system i Sverige. Mere præcise end det er reglerne ikke. Dog hedder det, at man med sikkerhed opfylder kravet om at være person med tilstrækkelige midler, hvis man tjener, hvad der svarer til den laveste sociale ydelse i bopælslandet. Så du kan jo bruge de svenske myndigheders prøveberegner til at se, om du med sikkerhed opfylder kravet.
Hvis du ikke opfylder kravet med sikkerhed, skal der foretages en konkret vurdering fra sag til sag. I den vurdering skal også indgå, om du i praksis modtager sociale ydelser, navnlig hvis du allerede har boet længe i Sverige.
Hvis du ikke opfylder kravet med sikkerhed, skal der foretages en konkret vurdering fra sag til sag. I den vurdering skal også indgå, om du i praksis modtager sociale ydelser, navnlig hvis du allerede har boet længe i Sverige.