Hej til jer alle.
Jeg er gift med en dansker som bor i Sverige, men jeg er selv bosat i Tyrkiet. Vi venter på et barn om ca 3 mdr. Jeg ville høre om der er nogen der ved hvordan vi kan registerer vores barn i Sverige og hvad er reglerne indenfor det?
Hilsen
NN
Registering af nyfødt barn
Re: Registering af nyfødt barn
Det afhænger af, hvor barnet fødes. Hvis det sker i Sverige, går det helt automatisk.
-
mh1
- Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
- Kontakt:
Hvis du er tyrkisk statsborger vil dit barn blive både tyrkisk og dansk statsborger ved fødslen, men ikke svensk, UANSET hvor det bliver født.
For at det kan få pas som dansk eller tyrkisk statsborger skal I dog sørge for at få det registreret, i Tyrkiet på Nüfus Dairesi og i DK på Folkeregisteret.
Barnet kan ikke blive registreret i Sverige før det ER i Sverige, og det vil blive registreret som dansk og tyrkisk statsborger.
For at det kan få pas som dansk eller tyrkisk statsborger skal I dog sørge for at få det registreret, i Tyrkiet på Nüfus Dairesi og i DK på Folkeregisteret.
Barnet kan ikke blive registreret i Sverige før det ER i Sverige, og det vil blive registreret som dansk og tyrkisk statsborger.
mh
Rådgiver for ÆUG
Rådgiver for ÆUG
Når barnet ikke bor i DK, er det ikke på Folkeregistret, men den danske ambassade, som kan udstede pas til barnet.
Vi vil gerne have at barnet blivet født i Tyrkiet, men efter barnet har fået sit pas skal vi så en tur forbi skattevärket for at få barnet registeret?
Mh... vi har også 2 andre børn som kun har dansk pas, men vi vil gerne have at De også skal have tyrkisk id kort (kimlik), vil det betyde noget for deres danske statsborgerskab. Jeg har fået at vide at børnene aut bliver tyrkisk pga mig og dansk pga faderen, men vi er ikke sikker om det er tilladt så har ikke søgt om id-kort endnu.
Mh... vi har også 2 andre børn som kun har dansk pas, men vi vil gerne have at De også skal have tyrkisk id kort (kimlik), vil det betyde noget for deres danske statsborgerskab. Jeg har fået at vide at børnene aut bliver tyrkisk pga mig og dansk pga faderen, men vi er ikke sikker om det er tilladt så har ikke søgt om id-kort endnu.
-
mh1
- Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
- Kontakt:
Det er og har længe været sådan, at både Danmark og Tyrkiet accepterer dobbelt statsborgeskab, når børn er født med det.
Der er i øjeblikket udsigt til at DK endda vil vedtage en ny lov, som tillader at man kan beholde dansk statsborgerskab, selv om man får et nyt. Tyrkiet tillader det allerede.
I skal bare være klar over, at jeres børn ENTEN skal have boet i DK i en så lang periode at de 'opnår tilknytning' til DK ELLER skal bo mindst 7 år i Sverige, begge dele inden de fylder 22, for ellers kan de (som loven er nu) miste det danske statsborgerskab. Om lige præcis den regel også bliver lavet om ved jeg ikke.
Der er i øjeblikket udsigt til at DK endda vil vedtage en ny lov, som tillader at man kan beholde dansk statsborgerskab, selv om man får et nyt. Tyrkiet tillader det allerede.
I skal bare være klar over, at jeres børn ENTEN skal have boet i DK i en så lang periode at de 'opnår tilknytning' til DK ELLER skal bo mindst 7 år i Sverige, begge dele inden de fylder 22, for ellers kan de (som loven er nu) miste det danske statsborgerskab. Om lige præcis den regel også bliver lavet om ved jeg ikke.
mh
Rådgiver for ÆUG
Rådgiver for ÆUG