Visum til kæreste - proof of regular income

Her kan du skrive om/søge information om visum-reglerne, hvordan I søger om visum, dokumenter, gode råd m.v.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Chul

Visum til kæreste - proof of regular income

Indlæg af Chul » 24.07.2013 12:29:29

Hej alle
Har tidligere brugt ÆUG, hvilket jeg har været rigtig glad for. Så nu prøver jeg lige en gang til.

Min kinesiske kæreste skal snart til at søge visum til DK og i den forbindelse er jeg lige gået igennem de punkter hun skal opfylde for at få visum.
Planen er at hun kommer til DK hvorefter vi gifter os inden der er gået et par måneder (hun har tidligere været i DK i 2½ måned), derfor har hun naturligvis sagt sit job op i Kina. Mit første spørgsmål er så hvordan det her lige skal tolkes:
"For unemployed adults: If married: Letter of employment and income of the spouse + Notary certificate of marriage, legalised by MFA. If single/divorced/widow/widower: Any other proof of regular income."
Hun har jo af gode grunde ikke nogen fast indkomst længere og har ikke haft det den sidste måneds tid hvor hun har boet ved forældrene for at sige farvel til familie og venner.

Et andet spørgsmål, som er lidt mere generelt. Kan det være "farligt" at sige til visum-centeret at man har planer med at gifte sig i DK efter man er ankommet? Kan man risikere at de afviser ens visumansøgning på den baggrund?

Med venlig hilsen
Chul

closed1

Re: Visum til kæreste - proof of regular income

Indlæg af closed1 » 24.07.2013 13:33:12

Når hun har været her før uden problemer , så får hun også visum igen.
Kærester har det med at gifte sig og nogle søger familiesammenføring , så det undre ingen .

Chul

Indlæg af Chul » 24.07.2013 19:51:54

Du får det til at lyde så enkelt :) men jeg går nu og er så nervøs. Også selvom hun gik visum super hurtigt sidste gang. Vil det sige at der ikke kan gives afslag på visum ansøgninger pga mistanke om at hun vil slå sig ned efter ankomsten til schengen (å lovlig vis naturligvis). Så et program fra England (som måske er mere strikse?) hvor en kvinde blev sendt hj fordi de havde mistanke om at hun ville blive.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 05.09.2013 06:35:37

Modsat hvad man skulle tro, når man har fulgt den offentlige debat de sidste mange år, er den danske visumpraksis generelt lempelig i forhold til besøg af kærester og ægtefæller, når man sammenligner den med mange andre lande i Europa. Der er generelt kun problemer i forhold til besøg af kærester fra landene i asyllandegruppen (Nigeria, Pakistan, Iran, Irak, Afghanistan m.fl.)

Der gives ikke afslag, fordi der er "mistanke" om, at visumansøgeren måske kunne finde på at tage lovligt ophold ved at søge om en opholdstilladelse.

Det gør der derimod rutinemæssigt på finske ambassader, hvilket giver problemer for dem, der har kæreste og ægtefæller i lande, hvor der er indgået repræsentationsaftaler med de finske ambassader. Som noget relativt nyt indebærer disse repræsentationsaftaler nemlig, at de finske ambassader også har afslagskompetence. Og så er der ikke andet at gøre end at rejse til en andet land, hvor der ligger en dansk ambassade.

Og Storbritannien... ja de er blevet fuldstændig hysteriske med hensyn til indvandring, visum etc. Så ja det er meget værre derovre end i Danmark. I hvert fald hvad angår visum, så er Danmark en del bedre end sit rygte :wink:

Besvar