Kære alle,
Min kone og jeg er endt i en meget træls situation. Hun er i Danmark på et visum for at besøge mig, og vi havde tænkt os at søge om familiesammenføring, men det er vi nu pludselig (måske) blevet forhindret i, da et forhold (uden for vores kontrol) har ændret sig efter hun kom til landet (lang historie, som ikke har betydning for dette spørgsmål).
Vi undersøger derfor lige nu vores alternativer, og er pressede, da vi skal have fundet en løsning inden hendes visum udløber efter 90 dage.
På nyidanmark.dk kan jeg læse, at der er en mulighed for at forlænge et visum med et yderligere 90 dages besøgsophold i Danmark (altså ikke en forlængelse af Schengen-visum - men udelukkende ret til at opholde sig i Danmark).
Se her under "anden forlængelse af ophold i Danmark": http://www.nyidanmark.dk/da-dk/ophold/v ... ngelse.htm
Af Nyidanmark.dk fremstår det som om, at de eneste betingelser, der skal være opfyldt for dette er, at man er familiemedlem til en EU-borger, og er i landet for at besøge ” ægtefæller/registrerede partnere/faste samlevere, kærester/forlovede, forældre, børn og søskende, der bor i Danmark”
Min kone er vel familiemedlem til en EU-borger (eftersom hun er gift med mig, der er dansk statsborger) og hun er i landet for at besøge en ægtefælle. Så vi lever så vidt jeg kan se op til de betingelser, der er nævnt.
Men er der nogle af jer, der har erfaring med hvorvidt dette er rigtigt forstået? Eller er der noget, som jeg ikke ser? Vil vi kunne få forlænget opholdet i Danmark ud fra disse betingelser?
Jeg har et yderligere spørgsmål. Hvis vi får forlænget opholdet, og min kone så rejser hjem efter disse yderligere 90 dage – hvornår vil hun så kunne ansøge om et nyt visum igen?
Reglerne om 90 dage pr. halvår gælder jo for Schengenvisum. Men de sidste 90 dage hun har været i Danmark har jo ikke været på et Schengenvisum. Så vil hun kort efter hjemkomsten kunne søge om Schengen-visum igen (da der er gået 3 måneder siden hun havde et Schengenvisum) og få det? Eller skal besøgsopholdet i Danmark på 90 dage medregnes i hvornår hun kan få Schengen-visum igen?
Mvh. Miggo
Brug for hurtig hjælp - forlængelse af visum?
Re: Brug for hurtig hjælp - forlængelse af visum?
Du regnes ikke for EU-borger, når du er dansk og bor i DK. Så nej, det er ikke en mulighed.
Re: Brug for hurtig hjælp - forlængelse af visum?
Okay, den havde jeg ikke lige fanget. Tak for svaret.