Opholdskort

Her kan du skrive om/søge information om visum-reglerne, hvordan I søger om visum, dokumenter, gode råd m.v.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
lyspunkt

Opholdskort

Indlæg af lyspunkt » 28.06.2013 20:01:41

Jeg blev gift sidste år og er nu familiesammenført med min kone og hendes datter fra Thailand. De har begge fået ophold til 21 maj 2014 og har fået gult sygesikringskort. Min kone og datter tager på ferie til Thailand i morgen og pludselig slår det mig, at der ikke er er nogen bekræftelse i deres pas på, at de har fået forlænget deres ophold og har fået midlertidig opholdstilladelse.
I de papirer som er fremsendt af Udlændingestyrelsen står der, at der efter registreringen i Borgerservice ville blive fremsendt et opholdskort. Pludselig er jeg helt blank. Kan det passe at jeg ikke har fået disse kort tilsendt? Og hvis de ikke har kortene, vil de så, på baggrund af brevet fra Udlændingeservice kunne komme ind i Danmark igen? Eller ville ambassaden kunne hjælp i Bangkok. (Det ville være noget surt hvis de ikke kom af sted i morgen?
Mange hilsner
Lyspunkt

DBS

Re: Opholdskort

Indlæg af DBS » 28.06.2013 20:30:11

Med de papirer i har nu, er der ikke mulighed for at rejse tilbage til DK, desværre...

Om ambasaden i Bangkok kan hjælpe ved jeg ikke.

Umiddelbart den eneste mulighed som jeg kan komme i tanke om nu, men det er lidt af et vildskud, er at snakke med politiet i CPH lufthavn, de har sikkert fået et sådan spørgsmål før.

https://www.politi.dk/Koebenhavn/da/omo ... stationer/

http://www.cph.dk/CPH/DK/PRESSE/Hvem+Hv ... gheder.htm

Husk at sige i har papir på ophold, men kun mangler selve kortet.

De har tlf tid til kl 22:00 iaften.

mvh DBS

lyspunkt

Indlæg af lyspunkt » 29.06.2013 06:47:57

Tak DSB.
Jeg fulgte dit råd og talte med toldsektionen i Kastrup. De fortalte at det ikke ville være noget problem ar komme ind i Danmark igen, hvis man fremviste pas, sygesikringskort og papirerne fra Udlændingeservice med retten til ophold. De var meget sikre og henviste til, at de kunne slå sagen op på deres computer. De rådede naturligvis til, at få bragt orden i opholdskortene med det samme. De anbefalede også at jeg hentede min familie i lufthavnen og kunne være stand by.. men det vil jeg selvfølgelig under alle omstændigheder gøre.
Mange hilsner
Lyspunkt

DBS

Indlæg af DBS » 29.06.2013 07:00:19

Der er forsat et lille problem, det er sådan, at flyselskaber skal kontrollere at folk kan indrejse på den distanation som der flyes til, dvs. At flyselskabet i Thailand på hjemrejsen skal være sikker på at din ægtefælle kan indrejse lovligt, og det er ikke sikkert at de synes et sygsikrings bevis, og et brev er nok (læs: det gør de ikke).

Så når i kommer til Thailand, så brug noget tid på at snakke med ambasaden, og se om i ikke kan få et visumsticker i passet, så er i 100% sikker, hcis i ikke gør det, så er der meget stor sandsynlighed for problemmer ved hjjemrejsen.

Mvh DBS

lyspunkt

Indlæg af lyspunkt » 30.06.2013 12:32:56

Du har helt ret. Efter at have talt med både told og politi angående opholdskortet mente begge parter at det ikke ville være et problem med at komme ind i landet. Jeg kontaktede derefter Thai Airways som var meget hjælpsomme men ikke kunne garantere at min familie ville få lov til at stige på flyet i Bangkok.
Jeg har nu en måned til at få løst opgaven i Danmark. Jeg vil starte med Udlændingeservice først og få ansøgt om opholdskort der'. Det der pusler mig er, at jeg regnede med at de ville sende et opholdskort automatisk (?) Min familie er blevet biometri registreret inde i Udlændingeservice, så oplysningerne ligger tilgængeligt for dem. Men lad os se hvad proceduren er. Jeg håber det er nemt! Efterfølgende kan jeg sende opholdskortene til Ambassaden i Bangkok og de kan blive samlet op der. Ellers er der ikke andet at gøre end at prøve at få indsat en stikker i passet som du foreslår. Det håber jeg ambassaden går med til?
Men tak endnu engang DSB for din indsats.
Lyspunkt

DBS

Indlæg af DBS » 30.06.2013 13:42:50

Prøv at spørge US om I ikke kan få en tilbagerejsetilladelse, som sættes i din ægtefælles pas i Bangkok.

En tilbagerejsetilladelse, er en visumsticker som sættes i passet, altså ingen problemmer i nogle lufthavne ;)

Søg på tilbagerejsetilladelse på nyidanmark.dk, find skemaet, og tag indtil US, jeg vil gætte på, at det kunne være en mulig løsning.

Mvh DBS

lyspunkt

Indlæg af lyspunkt » 09.07.2013 06:06:52

Da jeg henvendte mig til Udlændingeservice viste det sig, at man havde fejl i udstedelsen af opholdskort. Det har betydet, at min kone og datter efter et års ventetid, stadig ikke har fået deres kort.
Ambassaden i Bangkok har været meget hjælpsomme og effektive. De har nu, med godkendelse fra Udlændingeservice, udstedt "hjemrejsetilladelse". Det kostede så 7.500 Thai Bath for hver.
Opgaven er således løst. Heldigvis!
Lyspunkt

DBS

Indlæg af DBS » 09.07.2013 08:24:39

Godt, så er ferien reddet :D

Jeg undre mig lidt over at I har skullet betale for tilbagerejsetilladelse, de tilbagerejsetilladelser vi har fået I DK, har ikke kostet noget. Men på den anden side ambasadeservice koster.

Men sådan lidt hårdt sagt, så skulle I også have været mere forberedte inden I tog på ferie, jeg er næsten sikker på at det brev, I oprindligt fik fra US, stod der at I fik kort efter max 4 uger, I skulle så have rykket for det.

Prøv at gemme kvittering for tilbagerejsetilladelserne, og se om I kan få dem refunderet, det koster ikke noget at spørge :wink:

mvh DBS

Madam M

Indlæg af Madam M » 09.07.2013 16:53:30

Det er godt at høre at ferien blev reddet!

Besvar