Jeg er sur og gal - hjælp!

Her kan du skrive om/søge information om visum-reglerne, hvordan I søger om visum, dokumenter, gode råd m.v.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Madam M

Jeg er sur og gal - hjælp!

Indlæg af Madam M » 09.07.2013 16:51:31

Min svigermor har idag været på VFS Global i Rabat. De håndterer alle visumansøgninger til Sverige og derfor også Danmark.
På deres hjemmeside kan man se, at man skal have:
Visa-ansøgningen
Pas
2 pasfotos
Bankudskrift
Bevis for at man kan understøtte sig selv med en forsikring

Jeg ringede til US, da min svigermor ikke har en bankkonto, og de oplyste om at det var ligegyldigt, når vi skrev under på at vi forsørger.

Foruden ovennævnte blev vi rådet til at tage yderligere med:
Bevis for skægtskab
Invitationsbrev
Invitation på "skema"
Kopi af opholdstilladelse (min mand)
Kopi af pas (min mand)

Min svigermor blev så i dag afvist på kontoret, fordi hun ikke havde taget bankudskrifter med - for min mands konto! De ville slet ikke modtage ansøgningen uden, og hun skal så komme igen om et par uger. MED udskrift!

Jeg synes faktisk ikke at vores forbrugsmønster vedkommer hverken VFS Global eller min svigerfamilie. Kan de forlange sådan en udskrift? Vi har jo skrevet under på at vi vil stå for alle udgifter i forbindelse med besøget. Hvad skal de så med den der?

Jeg kan heller ikke se den udskrift nævnt på en eneste relevant hjemmeside.
Kan I?

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Jeg er sur og gal - hjælp!

Indlæg af mh1 » 10.07.2013 06:07:29

Hvad er vigtigst? Visum eller ...?
mh
Rådgiver for ÆUG

Madam M

Indlæg af Madam M » 14.07.2013 22:05:18

Visum, selvfølgelig!
:-)
Men s....irriterende når hun nu bor ca 350 km fra visumkontoret. Og at vi kunne have fået ansøgningen igang, hvis vi havde haft mulighed for at vide det.

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 14.07.2013 22:19:57

Det forstår jeg godt, men giv dem nu bare, hvad de be'r om, skrankepaver skal aes MED hårene, hvis man ikke kan sende en eller anden overordnet hen og tryne dem :wink:
mh
Rådgiver for ÆUG

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 05.09.2013 06:46:03

Kompetencefordelingen på visumområdet er noget kompliceret. På nær nogle få udenlandske (bla. finske) ambassader, som for nylig har fået afslagskompetence, så ligger afslagskompetencen hos US i Danmark. Dvs. der kan ske 3 ting med en ansøgning:

1) Visum bevilges af ambassaden

2) Visum bevilges af US

3) Visum afslås af US

Det forvirrende for brugerne er, at hver enkelt ambassade selv bestemmer sin praksis, som derfor IKKE er den samme som den, US følger, og som vi ofte refererer til i forum. F.eks. omkring landegrupperne.

Og det betyder også, at ambassaderne fuldt lovligt kan stille andre "krav" end dem, US stiller, f.eks. omkring dokumentation. De må ikke "nægte" at tage imod en ansøgning. Men hvis man ikke kan eller vil leve op til deres "krav", så kommer ansøgningen en tur forbi US. Hvilket især i sommerperioden giver forlænget sagsbehandlingstid.

Så i de fleste tilfælde kan det nok anbefales at leve op til de "krav", som ambassaderne stiller, så længe de ikke er helt urimelige. Og man kan for det meste sætte sig ind i disse, før man tager hen til ambassaden, ved at læse deres hjemmeside og evt. ringe til dem og spørge.

Besvar