Min Tyrkiske kæreste og jeg har nu snakket lidt om at droppe vores Europatur, for så istedet at rejse rund i Tyrkiet i 3 måneder istedetfor.
Men da jeg allerede har været et par uger i Tyrkiet i løbet af sommeren, så kommer jeg til at overstige de 90 dage.
Jeg er ikke helt sikker på reglerne. Men sådan som jeg har forstået det, så kan man til politiet og søge om opholdstilladelse. Man betaler så for en blå bog og for sin opholdstilladelse. Er det rigtig forstået?
Jeg har læst at det kun er første gang man skal betale og så kan man få forlænget sit ophold senere uden at det koster ekstra. Og det er noget med den blå bog holder i 5 år. Har jeg forstået det rigtig?
men hvis jeg nu kun har brug for en ekstra måned og så rejser hjem. Kan jeg så komme igen om 3 måneder og bruge den samme blå bog gratis igen? Eller skal man have en ny, fordi jeg ikke har forlænget mit ophold med det samme?
Skal jeg f.eks. Hellere søge om 1/2 års ophold, og så rejse hjem efter f.eks. 2 måneder. Og så komme igen inden det 1/2 år ophøre og så søge om et 1/2 år igen. For at jeg kan holde den blå bog igang.
Hmmm måske det hele blev lidt forvirrende. Håber i kan forstå mine spørgsmål.
Visum til Tyrkiet
-
mh1
- Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
- Kontakt:
Re: Visum til Tyrkiet
Du kan ganske rigtigt søge om en 'turistik'-opholdstilladelse, som gælder i 6 mdr.
Du kan læse her, hvordan du skal gøre - da du ikke er gift med din kæreste, må du kunne fremvise 500 $/md. du søger til. Ikke i kontanter, men fx bevis på at du har vekslet sådan et beløb i en bank/vekselkontor.
http://www.udvandrerne.dk/tyrkiet/gener ... automatisk
En turistopholdstilladelse kan man kun få en gang for hver 12 måneder, og den udløber på den dato, der er stemplet i den. Du skal passe på din 'lille blå bog'. Når du skal have den fornyet, skal du ikke betale registrering og heller ikke afgiften for en ny bog.
At have opholdstilladelse betyder, at man så at sige nulstiller sit visumfri ophold. Man må derfor fx rejse ud når opholdstilladelsen udløber, og så rejse ind igen umiddelbart efter på et visumfrit ophold.
Den 'blå bog' er ikke 'holdbar' i 5 år. Den har kun 5 sider til forlængelse, så man kan kun få 5 turistopholdstilladelser i den samme bog. Vil du om et par år bo længere, fx fordi I gifter jer, så kan du bruge den samme bog hvis der er ledige sider, og få op til 5 års ophold, hvis din ægtefælle kan godtgøre at kunne forsørge dig, eller du selv har indkomst til det.
Du kan læse her, hvordan du skal gøre - da du ikke er gift med din kæreste, må du kunne fremvise 500 $/md. du søger til. Ikke i kontanter, men fx bevis på at du har vekslet sådan et beløb i en bank/vekselkontor.
http://www.udvandrerne.dk/tyrkiet/gener ... automatisk
En turistopholdstilladelse kan man kun få en gang for hver 12 måneder, og den udløber på den dato, der er stemplet i den. Du skal passe på din 'lille blå bog'. Når du skal have den fornyet, skal du ikke betale registrering og heller ikke afgiften for en ny bog.
At have opholdstilladelse betyder, at man så at sige nulstiller sit visumfri ophold. Man må derfor fx rejse ud når opholdstilladelsen udløber, og så rejse ind igen umiddelbart efter på et visumfrit ophold.
Den 'blå bog' er ikke 'holdbar' i 5 år. Den har kun 5 sider til forlængelse, så man kan kun få 5 turistopholdstilladelser i den samme bog. Vil du om et par år bo længere, fx fordi I gifter jer, så kan du bruge den samme bog hvis der er ledige sider, og få op til 5 års ophold, hvis din ægtefælle kan godtgøre at kunne forsørge dig, eller du selv har indkomst til det.
mh
Rådgiver for ÆUG
Rådgiver for ÆUG
Hej igen.
Lige et tillægsspørgsmål. Som jeg ikke helt kan finde svar på, men som jeg helst ikke vil gøre forkert.
Hvis jeg får et visum til Tyrkiet som gælder i 6 måneder. F.eks. Fra 1. Oktober til 1. Marts.
Gælder det så stadig til 1. Marts hvis jeg f.eks. Rejser hjem 1 måned i december og så kommer tilbage igen.
Eller bliver mit visum nulstillet, hvis jeg rejser ud af landet?
Lige et tillægsspørgsmål. Som jeg ikke helt kan finde svar på, men som jeg helst ikke vil gøre forkert.
Hvis jeg får et visum til Tyrkiet som gælder i 6 måneder. F.eks. Fra 1. Oktober til 1. Marts.
Gælder det så stadig til 1. Marts hvis jeg f.eks. Rejser hjem 1 måned i december og så kommer tilbage igen.
Eller bliver mit visum nulstillet, hvis jeg rejser ud af landet?
-
mh1
- Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
- Kontakt:
Det er ikke et visum, du får, det er en opholdstilladelse. En opholdstilladelse gælder til den dato, som er angivet i den. Bum basta.
MEN for den tyrkiske turistopholdstilladelse gælder, at en danskers VISUMFRIE opholdsret på 90 dage for hvert halvår bliver nulstillet, når man får opholdstilladelsen. Man kan derfor rejse ud, når opholdstilladelsen udløber, blive ude af Tyrkiet i 24 timer, og så rejse ind igen og blive 90 dage visumfrit. Reelt kan man altså være næsten 9 af årets 12 mdr. i Tyrkiet.
MEN for den tyrkiske turistopholdstilladelse gælder, at en danskers VISUMFRIE opholdsret på 90 dage for hvert halvår bliver nulstillet, når man får opholdstilladelsen. Man kan derfor rejse ud, når opholdstilladelsen udløber, blive ude af Tyrkiet i 24 timer, og så rejse ind igen og blive 90 dage visumfrit. Reelt kan man altså være næsten 9 af årets 12 mdr. i Tyrkiet.
mh
Rådgiver for ÆUG
Rådgiver for ÆUG