Jeg er udenlandsdansker. Jeg har boet i Kharkiv, Ukraine i næsten et år sammen med min jævnaldrende ukrainske kone og nu vil jeg gerne på ferie med min kone i DK til sommer og kigge forbi Roskilde Festival. Vi har været i DK nogle gange før og hver gang har det været bøvlet, da jeg jo faktisk ikke kan bruge VU2 blanketten og online versionen er også ubrugelig, da den forudsætter at man har dansk bopæl.
Ukraine er desværre et af de få lande i Europa der ikke er med i EU, men derimod en del af en øst-blok som åbenbart er på en sort liste af en slags.
Nu har jeg så igen talt med Udlændingestyrelsen og har herigennem fået at vide at eftersom at jeg nu er bosiddende og arbejdende i Ukraine, så behøver jeg faktisk ikke at søge om visum til min "medfølgende ægtefælle", men det er der bare ikke nogen der har fortalt dem hernede i Ukraine. Det havde jeg nu egentligt heller ikke regnet med, da de ofte ikke engang kender deres egne regler og reglerne også er meget individuelle afhængig af hvem man snakker med. Jeg er også selv ved at komme i tvivl om hvad Udlændingestyrelsen egentligt mener for da jeg talte med dem igen var de meget interesserede i at få at vide hvem den første person jeg snakkede med var, fordi man skal åbenbart altid søge om visum i mit tilfælde.. Desværre, er jeg sindsygt dårlig til at huske navne og hvad værre er, at jeg glemmer at huske mig selv på det og får ikke navnet noteret i stedet.
Skal man virkelig ansøge om visum hver gang man vil på ferie i Danmark med sin kone eller er der et eller anden 'magisk' formulering jeg skal bruge for at slippe udenom bureaukratiet?
Udenlandsdansker: Ferie i DK med min ukrainske kone
-
Jan-Andersen
Re: Udenlandsdansker: Ferie i DK med min ukrainske kone
Der er vist ikke andet for end at søge visum , men når dun kone har fået det flere gange før skulle det jo slit ikke være noget problem . Go ferie
-
Blomsterpige
Hej Jan!
Det lyder ret kompliceret, og det kan virkelig ikke rigtigt passe, at du skal søge visum, hver gang du skal til Danmark.
Jeg ved godt, at du har haft kontakt med udlændingestyrrelsen, men har du evt. prøvet at kontakte den danske ambassade i Ukraine, måske de kan hjælpe dig videre. Det har jeg i hvert fald haft held med, da jeg boede i udlandet.
http://ukraine.um.dk/
Jeg håber du kan bruge min hjælp til noget.
Med venlig hilsen.
Det lyder ret kompliceret, og det kan virkelig ikke rigtigt passe, at du skal søge visum, hver gang du skal til Danmark.
Jeg ved godt, at du har haft kontakt med udlændingestyrrelsen, men har du evt. prøvet at kontakte den danske ambassade i Ukraine, måske de kan hjælpe dig videre. Det har jeg i hvert fald haft held med, da jeg boede i udlandet.
http://ukraine.um.dk/
Jeg håber du kan bruge min hjælp til noget.
Med venlig hilsen.
„Piger er ligesom en rose. Den er fin og flot, men har du først gjort den skade, bliver den aldrig som den var.“
-
fundiver199
Din kone er statsborger i et land, hvor der er visumpligt til Schengen, og skal derfor søge om visum, hver gang hun ønsker at besøge Schengen. Du selv skal naturligvis ikke søge om visum, da du er dansk statsborger.