Hej,
jeg er en pige med Ukrainsk statsborgerskab og type D opholdstilladelse. Jeg har boet i DK i 14 år, er uddannet markedsføringsøkonom og igang med en kandidat i Marketing. For 2 år siden blev jeg forelsket i min nuværende forlovede fra Ukraine.
Vi har rejst frem og tilabge i 2 år, hvilket har været hårdt. Vi er nu nået frem til den beslutning om at flytte sammen. Til sommer vil jeg komme i praktik på den Danske Ambassade i Kiev, hvor vi skal tilbringe vores første år. Vi vil helst bo i Danmark, dog synes jeg det er meget besværligt at finde ud af hvordan dette kan lade sig gøre.
Min forlovede er 21 og jeg er 23, men vi skal begge være 24 for at få lov til at bo i Danmark.
Min forlovede kunne godt tænke sig at studere i Danmark, dette er dog utroligt dyrt da Ukraine ikke er medlem af EU og derfor skal man selv betale for uddannelsen.
Jeg ville rigtig gerne have hjælp til at finde hvilke muligheder vi har, for at få lov til at bo sammen i Danmark?
Er der en bedstem visum man kan søge om fx. som studerende dog uden at skulle af med en halv million. Eller er det nemmeste at få opholdstilladelse i Sverige?
Visum til Ukrainsk statsborger
Re: Visum til Ukrainsk statsborger
Når du har ukrainsk statsborgerskab, kan du ikke uden videre flytte til Sverige. Har du overvejet at blive dansk?
Re: Visum til Ukrainsk statsborger
Tak for din besvarelse. Det var meningen at jeg ville beholde mit Ukrainske, men får den danske til marts næste år. Dvs. Med en opholdstilladelse kan man ikke flytte til Sverige ? Jeg har hørt at der snart kommer nye regler om dobbelt statsborgerskab?
Og efter hvad du skriver, så vil du mene at det også er Sverige som er den bedste mulighed?
Og efter hvad du skriver, så vil du mene at det også er Sverige som er den bedste mulighed?