Visum efter afslag på FS
Visum efter afslag på FS
Hvordan forholder det sig med visum efter afslag på FS? Et par jeg kender, har netop fået afslag på fs pga. forsørgelseskravet. Den danske ægtefælle har modtaget kontanthjælp 1 måned for knapt et par år siden. Nu har de fået besked fra US om, at der kan gå op til 5 år inden den udenlandske ægtefælle kan få visum til Dk, fordi afslaget blev givet af indlysende årsager. Det skal lige nævnes, at det er en telefonisk besked. Det synes jeg umiddelbart lyder meget restriktivt, da det ikke ligefrem er en kriminel gerning...
De er selvfølgelig dybt ulykkelige, da de venter barn og ønsker, at barnet om ikke andet med jævne mellemrum skal se begge forældre.
Jeg lovede, at jeg ville spørge herinde, så det er hermed gjort: Er det helt umuligt, at få visum efter afslag. Hvis ikke, hvor lang tid kan man så regne med, at man skal vente?
De er selvfølgelig dybt ulykkelige, da de venter barn og ønsker, at barnet om ikke andet med jævne mellemrum skal se begge forældre.
Jeg lovede, at jeg ville spørge herinde, så det er hermed gjort: Er det helt umuligt, at få visum efter afslag. Hvis ikke, hvor lang tid kan man så regne med, at man skal vente?
Re: Visum efter afslag på FS
Har parret søgt fs, mens ansøgeren opholdt sig i DK og blev i DK efter udløbet visum? For så kan der meget vel gives indrejseforbud/visumkarantæne.
Hvis ansøgeren derimod har opholdt sig i sit hjemland og søgt om fs derfra, så burde der ikke være nogen problemer i at få et besøgsvisum.
Hvis ansøgeren derimod har opholdt sig i sit hjemland og søgt om fs derfra, så burde der ikke være nogen problemer i at få et besøgsvisum.
Parret har opholdt sig i Dk; altså der er ansøgt herfra og han har været her på processuelt ophold siden februar. Jeg ved ikke hvornår visum er udløbet, men tænker, at de har ansøgt som de fleste; nemlig hvor man har søgt om visum, og så har de søgt straks han er kommet til Dk, og håbet på processuelt ophold...
Men er det sådan generelt, at der gives karantæne på visum, når der søges herfra uanset afslagets begrundelse? Da min mand og jeg søgte fs var vi af den overbevisning, at hvis der blev givet afslag, så måtte vi fortsætte vores pendling til vi fandt anden løsning...Der var dog ingen oplagt grund til afslag - hvilket vi heller ikke fik
Men er det sådan generelt, at der gives karantæne på visum, når der søges herfra uanset afslagets begrundelse? Da min mand og jeg søgte fs var vi af den overbevisning, at hvis der blev givet afslag, så måtte vi fortsætte vores pendling til vi fandt anden løsning...Der var dog ingen oplagt grund til afslag - hvilket vi heller ikke fik
Ja ved grundløse ansøgninger - hvor man helt åbenlyst ikke opfylder betingelserne - så burde ansøgeren have indset at ophold ud over visumperioden ville medføre et indrejseforbud.
Det er med andre ord rigtig dumt at søge, hvis man ikke er sikker på, at man opfylder betingelserne. Er der den mindste tvivl, bør ansøgeren rejse hjem, inden visum udløber, og afvente svar der.
Det er med andre ord rigtig dumt at søge, hvis man ikke er sikker på, at man opfylder betingelserne. Er der den mindste tvivl, bør ansøgeren rejse hjem, inden visum udløber, og afvente svar der.
OK, tak
Jeg er jo slet ikke kompetent til, at se, om kontanthjælp i en måned for 2 år siden er en åbenlys grund...Hvordan vurderes karensperioden? Fra sag til sag eller er det bare som udgangspunkt de 3/5år?
Jeg har forsøgt, at læse på vilkårene for visum, men der læser jeg det som om proforma og tvangsægteskab er de eneste ting, der giver så lang tids indrejseforbud.
Jeg er jo slet ikke kompetent til, at se, om kontanthjælp i en måned for 2 år siden er en åbenlys grund...Hvordan vurderes karensperioden? Fra sag til sag eller er det bare som udgangspunkt de 3/5år?
Jeg har forsøgt, at læse på vilkårene for visum, men der læser jeg det som om proforma og tvangsægteskab er de eneste ting, der giver så lang tids indrejseforbud.
-
mh1
- Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
- Kontakt:
'Forbudet' mod kontanthjælp er krystalklart og helt nagelfast: Ingen, som ikke kan påvise en grund til at få dispensation, kan få fs, hvis de har modtaget kontanthjælp inden for de seneste 3 år.
En bruger her fik afslag pga. kontanthjælp, fordi han var gået fra et særdeles velbetalt job via en 2 mdrs kontanthjælpsperiode til yderligere et særdeles velbetalt job. Det var således fuldkommen ligegyldigt, at han NU har en månedlig indtægt der er ca. det halve af min ÅRSindtægt, de 2 mdrs kontanthjælp forhindrede stadig fs.
En bruger her fik afslag pga. kontanthjælp, fordi han var gået fra et særdeles velbetalt job via en 2 mdrs kontanthjælpsperiode til yderligere et særdeles velbetalt job. Det var således fuldkommen ligegyldigt, at han NU har en månedlig indtægt der er ca. det halve af min ÅRSindtægt, de 2 mdrs kontanthjælp forhindrede stadig fs.
mh
Rådgiver for ÆUG
Rådgiver for ÆUG
Jeg er fuldstændig med på, at der nok, ifølge reglerne, er grundlag for afslag, men jeg tænker mere, hvordan dette har indvirkning på fremtidig visummh skrev:'Forbudet' mod kontanthjælp er krystalklart og helt nagelfast: Ingen, som ikke kan påvise en grund til at få dispensation, kan få fs, hvis de har modtaget kontanthjælp inden for de seneste 3 år.
Den gode nyhed er, at når der er gået 3 år fra tidspunktet, hvor ægtefællen fik kontanthjælp, så der kan jo søges om fs igen. Og det bliver så fra hjemlandet, at der må søges, for ansøgeren kan jo ikke rejse til DK.
Et processuelt ophold er ikke lovligt i anden forstand, end at man får lov til at opholde sig i landet, indtil der træffes en afgørelse. Men hvis afgørelsen går en imod, og man ikke får opholdstilladelse, har ens ophold hele tiden været ulovligt.
Man skal derfor være varsom med at blive i DK og afvente svar på en ansøgning, hvis man ikke er 100 % sikker på sin sag.
Et processuelt ophold er ikke lovligt i anden forstand, end at man får lov til at opholde sig i landet, indtil der træffes en afgørelse. Men hvis afgørelsen går en imod, og man ikke får opholdstilladelse, har ens ophold hele tiden været ulovligt.
Man skal derfor være varsom med at blive i DK og afvente svar på en ansøgning, hvis man ikke er 100 % sikker på sin sag.
Ok, takskaanebo skrev:Den gode nyhed er, at når der er gået 3 år fra tidspunktet, hvor ægtefællen fik kontanthjælp, så der kan jo søges om fs igen. Og det bliver så fra hjemlandet, at der må søges, for ansøgeren kan jo ikke rejse til DK.