Returbillet?

Her kan du skrive om/søge information om visum-reglerne, hvordan I søger om visum, dokumenter, gode råd m.v.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Sol

Returbillet?

Indlæg af Sol » 27.03.2013 10:51:47

Min kæreste er brasilianer, han kommer hetil i maj som turist, og så skal vi giftes og vil søge om familiesammenføring. Jeg har fundet en meget billig enkeltbillet - dvs uden returrejse, og det er fristende at købe denne istedet for den dobbelt så dyre tur/retur. Men efter lidt søgning på nettet, et opkald til politiet i Københavns lufthavn og et opkald til Udlændingstyrelsen kan jeg stadigvæk ikke blive klog på, om det er dumt at nøjes med at købe en enkeltbillet med fare for, at han så slet ikke får lov at komme ind i Danmark. Derfor vil jeg meget gerne høre om andres erfaringer, for jeg må konstatere, at der åbenbart ikke findes et helt ensrettet reglement på dette område. Mine tvivl går på:
- Nogle steder står der, at returbillet ikke påkræves, men at man skal kunne bevise, at man har penge til at klare sig her og også penge til at købe sin returbillet hjem. Jeg vil lave et inviationsbrev til ham, hvori der står, at jeg dækker alle hans udgifter her i Danmark samt hans returrejse. Hvordan kan jeg bevise, at jeg har pengene (bankudskrift, etc.)? Og hvor meget mon der kræves (man må gå ud fra, at de 50.000 jeg i forvejen skal stille med til familiesammenføring vil være nok)?
- Skal invitationsbrevet og bevis på mit rådighedsbeløb være i 'original' form, eller må det gerne være i indscannet form?
- Der skulle have ligget en invitationsform på nyidanmark.dk, men den findes ikke under linket. Er der nogen, der ved, hvor jeg finder en invitationsform, eller om det er fint nok bare at skrive et underskrevet brev?
- Hvordan er andres erfaringer med at rejse ind i Danmark? Er I/jeres ægtefæller/kærester blevet tjekket for returbillet?
- Han skal mellemlande i London, Heathrow. Så vidt jeg kan læse, skal man ikke igennem kontrol der, hvis man blot er i transit. Er der nogen, der kan be-/afkræfte dette? Jeg tænker, at det som det første land i Europa, han lander i, muligvis kan være, at han skal igennem tjek både der og i Danmark, og kunne der så kræves en returbillet i Heathrow?

Ja, det blev lidt langt, men jeg håber, at nogen kan hjælpe mig med lidt erfaringer. Det ville være dumt, hvis han kunne risikere at blive sendt hjem igen. Men for to studerende er det en stor besparelse at kunne slippe for at betale dobbelt pris for en billet, man alligevel ikke benytter sig af.

På forhånd mange tak :)

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Returbillet?

Indlæg af mh1 » 27.03.2013 14:01:17

Han får næppe lov at gå ombord, eller i hvert fald får han ikke lov at komme igennem paskontrollen ind i DK uden en udrejsebillet (ud af Schengen).

Når han alligevel skal via England til DK, så kan han nøjes med en billet fra DK til England som jo ikke er et Schengenland.

Blanketter finder du ved at gå ind på www.nyidanmark.dk og klikke på blanketter øverst på siden, nede på den side der kommer frem kan du så vælge: Emne (visum), så får du adgang til link til alle slags visumrelaterede blanketter. Du kan udfylde og indsende on-line med NemID. Læs vejledningen grundigt og tag evt. en print af den før du går igang.
mh
Rådgiver for ÆUG

Sol

Indlæg af Sol » 27.03.2013 14:46:07

Tusind tak for dit svar og for linket :)

Du skriver: "Han får næppe lov at gå ombord, eller i hvert fald får han ikke lov at komme igennem paskontrollen ind i DK uden en udrejsebillet (ud af Schengen)."
- Hvad bygger du det på? Jeg har været i kontakt med politiet for paskontrol i Københavns lufthavn, og der har de ikke, ihvertfald ifølge den medarbejder jeg talte med, nogen faste procedurer omkring at tjekke f.eks. returbillet for ikke-Schengen-borgere. Han sagde, at det kom helt an på forskellige faktorer, og han mente (her lød han dog lidt svævende), at det ville være ok blot at kunne bevise, at man er i stand til at betale en flybillet hjem. Er det noget, du har læst et sted?

soreng

Indlæg af soreng » 27.03.2013 14:47:02

Du skriver bare et invitation letter selv, som du så skanner og sender til din kæreste som så kan tage det med og vise det. Det plejer at være rigeligt til at få ham igennem paskontrollen, og i værste tilfælde bliver du ringet op og spurgt om det er korrekt at du har inviteret.

Det kan lyde noget ala.
[Dit navn]
Invitatation Letter
Adress: [Din adresse]

To whom it may concern
I, [Dit navn], invite[Din kærestes fulde navn], to come to Denmark to visit me.
I hereby inform that [Din kærestes fulde navn] will be living in my residence at [Din adresse], for the entire period of his stay in Denmark. Therefore, i will be responsible for him while he stay in this country.
You are welcome to contact me on the following phone number for further information.
T: +45 xx xx xx xx

Thank you

[Dit navn]

Det har fået masser af min kones søstre, og en enkelt niece igennem paskontrollen når de skulle komme og besøge.

Men det er nok en god ide at sørge for en retur billet under alle omstændigheder. Et er paskontrollen, men det er som mh slet ikke sikkert at han får lov til at gå om bord på flyet hvis flyselskabet ikke er tilfredse med at han ikke kan bevise hvordan kan udrejser schengen igen. Ja det koster lidt ekstra, men i kan jo, som mh også skriver, bare nøjes med en billet fra københavn til London. Så er han ude af Schengen i forhold til paskontrollen, og ikke længere Schengen's hovedpine.
Senest rettet af soreng 27.03.2013 14:55:11, rettet i alt 1 gang.

soreng

Indlæg af soreng » 27.03.2013 14:54:24

Sol skrev:Tusind tak for dit svar og for linket :)

Du skriver: "Han får næppe lov at gå ombord, eller i hvert fald får han ikke lov at komme igennem paskontrollen ind i DK uden en udrejsebillet (ud af Schengen)."
- Hvad bygger du det på? Jeg har været i kontakt med politiet for paskontrol i Københavns lufthavn, og der har de ikke, ihvertfald ifølge den medarbejder jeg talte med, nogen faste procedurer omkring at tjekke f.eks. returbillet for ikke-Schengen-borgere. Han sagde, at det kom helt an på forskellige faktorer, og han mente (her lød han dog lidt svævende), at det ville være ok blot at kunne bevise, at man er i stand til at betale en flybillet hjem. Er det noget, du har læst et sted?
Det bygges på det faktum at det er for flyselskabets regning at personen skal flyves hjem igen, hvis personen bliver afvist i paskontrollen pga manglende udrejsebillet, og at det er helt standard praksis at man selvfølglig skal kunne sandsynliggøre hvordan man har tænkt sig at tage hjem igen når ens ferie er overstået.

Så at kunne bevist at man er i stand til at betale en flybillet hjem er da også korrekt. Men hvordan beviser han det? I løber en meget reel risiko for at blive afvist i paskontrollen hvis i ikke har en returbillet. Om i ønsker at løbe den risiko eller ej er jo så helt op til jer.

Nu har du sikkert også selv været i Brasilien, og har udfyldt dit "minivisum" i flyet. Deri skriver du da også hvordan du har tænkt dig at rejse hjem, hvilken dato osv. Prøv at lade være med udfylde de felter, og så se hvor let du har ved at komme igennem paskontrollen i Brasilien. ;-)
Og du er vel og mærke en person der råder over en relativ større formue, end en gennemsnitlig brasiliansk indbygger, så der er næppe den helt store tvivl om at du næsten altid vil kunne skrabe penge sammen til en billet ud af Brasilien hvis du virkelig skulle. :wink:

oso

Indlæg af oso » 02.04.2013 01:08:45

Jeg har et par gange rejst med KLM til Peru, og der er der mulighed for at opgradere en eller begge billetter til en billet, der (mod yderligere gebyr) senere kan annulleres og refunderes - medmindre jeg har misforstået noget (omend utænkeligt så dog en mulighed :shock: )

Besvar