Hej sean4u2.
Jeg ringede ind til US for at spørge, hvor stor sandsynligheden er for at få forlænget visum for kommende bedsteforældre. Damen sagde, at sandsynligheden er meget lille, da der skal være opstået en form for akut situation, og det er en fødsel jo ikke. Fødselsterminen kan variere, men kun med 2-3 uger, og et visum på 3 måneder kan derfor godt planlægges efter terminen. Jeg spurgte så hvad hvis de kun har en måneds visum, men hun sagde der gælder det samme.
Hvis I alligevel gerne vil prøve at søge forlængelse skal I udfylde et ansøgningsskema for de personer, der ønsker visum forlænget. Skemaet finder I her:
http://www.nyidanmark.dk/Templates/Sear ... Type=forms
(vælg visum og forlængelse)
Er der nogen der ved, om man automatisk får processuelt ophold hvis man søger forlængelse indtil sagen er behandlet? Det ville måske give en chance for bedsteforældrene. Personligt synes jeg dog det er "risky business", da man også skal have det koordineret med en plads på flyet, og det kan være svært at få ændret den oprindelige flybillet eller få en helt ny billet i sidste øjeblik. Og hvis bedsteforældrene ikke rejser ud i tide kan I risikere de får 3 års indrejseforbud i DK!
Måske er den bedste løsning at bedsteforældrene rejser hjem og søger visum igen hurtigst muligt (har de været her 90 dage eller mindre?), og får deres barnebarn at se næste gang de kommer....
Beklager, hvis det er dårlige nyheder for jer. Håber I finder en løsning eller at barnet måske alligevel beslutter sig for at komme ud til tiden!