Afslag på kærestebesøg
Afslag på kærestebesøg
Kære ÆUG,
Vi håber, at I kan hjælpe os i vores situation.
Jeg er en kvinde fra Hviderusland, har boet i Danmark i 10 år, som au pair og studerende. I maj 2012 rejser jeg til hjemlandet pga. afslag på opholdstilladelse.
Min kæreste er dansker. Der er en ælderforskel på 32 år imellem os. Vi har været sammen siden juli 2002 og har ingen børn. I januar 2010 flytter jeg ind hos ham, men jeg beholder mit CPR-adresse et andet sted.
I september 2012 får jeg et visum for at besøge min kæreste, vi registrerer mig på hans adresse og søger om familiesammenføring som faste samlivere. På det tidspunkt har jeg ikke de nødvendige dokumenter fra hjemlandet for at kunne gifte mig, derfor prøver vi at blive sammenført pga. sambo. Tre uger efter får vi afslag på ansøgningen. Grundet er, at vi ikke haft samme adresse i mindst 18 måneder. Vores andre dokumenter/beviser for samlivet tæller derfor ikke.
Nu har jeg skaffet alle dokumenter for, at vi kunne gifte os, men jeg har lige fået afslag på visum til Danmark samt visumkarantæne i Danmark de næste 4,5 år.
Vi har overvejet følgende muligheder:
1). Vi klager over afslag på visum til Justitsministeriet. Er der et håb der?
2). Vi gifter os i Moskva og søger om familiesammenføring i Moskva.
3). Vi gifter os i Moskva, jeg får et turistvisum til et land i EU, og vi søger om familiesammenføring i Danmark.
Har vi overhovedet en chance for at blive familiesammenført i Danmark, hvis vi har en så stor alderforskel og ingen børn?
Vi begge er meget påvirkede af situationen. På forhånd en stor tak for hjælpen.
Vi håber, at I kan hjælpe os i vores situation.
Jeg er en kvinde fra Hviderusland, har boet i Danmark i 10 år, som au pair og studerende. I maj 2012 rejser jeg til hjemlandet pga. afslag på opholdstilladelse.
Min kæreste er dansker. Der er en ælderforskel på 32 år imellem os. Vi har været sammen siden juli 2002 og har ingen børn. I januar 2010 flytter jeg ind hos ham, men jeg beholder mit CPR-adresse et andet sted.
I september 2012 får jeg et visum for at besøge min kæreste, vi registrerer mig på hans adresse og søger om familiesammenføring som faste samlivere. På det tidspunkt har jeg ikke de nødvendige dokumenter fra hjemlandet for at kunne gifte mig, derfor prøver vi at blive sammenført pga. sambo. Tre uger efter får vi afslag på ansøgningen. Grundet er, at vi ikke haft samme adresse i mindst 18 måneder. Vores andre dokumenter/beviser for samlivet tæller derfor ikke.
Nu har jeg skaffet alle dokumenter for, at vi kunne gifte os, men jeg har lige fået afslag på visum til Danmark samt visumkarantæne i Danmark de næste 4,5 år.
Vi har overvejet følgende muligheder:
1). Vi klager over afslag på visum til Justitsministeriet. Er der et håb der?
2). Vi gifter os i Moskva og søger om familiesammenføring i Moskva.
3). Vi gifter os i Moskva, jeg får et turistvisum til et land i EU, og vi søger om familiesammenføring i Danmark.
Har vi overhovedet en chance for at blive familiesammenført i Danmark, hvis vi har en så stor alderforskel og ingen børn?
Vi begge er meget påvirkede af situationen. På forhånd en stor tak for hjælpen.
-
mh1
- Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
- Kontakt:
Re: Afslag på kærestebesøg
Lad være med at spilde tiden på at klage. Afgørelsen er helt efter bogen.
Bliv gift i Moskva og søg om fs. I betragtning af at I kan påvise at have kendt hinanden i lang tid, og formodentlig har adskillige billeder, korrespondance mv. der understøtter det, behøver I næppe at bekymre jer om aldersforskellen.
Selv om du har visumkarantæne kan du godt få fs., du vil så blot få et nationalt begrænset visum til indrejse til DK. Når først du har en dansk opholdstilladelse igen, kan du frit rejse i Schengen.
Du skal dog være HELT sikker på at det er visumkarantæne du har, og ikke indrejseforbud. Der er noget i din beretning, jeg ikke helt kan få til at stemme, for hvordan kunne du blive 'registreret' på din kærestes adresse uden en gyldig opholdstilladelse?
Bliv gift i Moskva og søg om fs. I betragtning af at I kan påvise at have kendt hinanden i lang tid, og formodentlig har adskillige billeder, korrespondance mv. der understøtter det, behøver I næppe at bekymre jer om aldersforskellen.
Selv om du har visumkarantæne kan du godt få fs., du vil så blot få et nationalt begrænset visum til indrejse til DK. Når først du har en dansk opholdstilladelse igen, kan du frit rejse i Schengen.
Du skal dog være HELT sikker på at det er visumkarantæne du har, og ikke indrejseforbud. Der er noget i din beretning, jeg ikke helt kan få til at stemme, for hvordan kunne du blive 'registreret' på din kærestes adresse uden en gyldig opholdstilladelse?
mh
Rådgiver for ÆUG
Rådgiver for ÆUG
Ok, tak for dit svar.
Vi flyttede min adresse online på borger.dk. Det virkede bare.
Hvis du er fra Hviderusland, hvorfor vil I giftes i Moskva? I kan sagtens vlive gift i Hviderusland, i vielseshuset i Minsk. Din kæreste kan få visum til Hvideusland direkte i lufthavnen hvis du laver en invitation til ham og smider den i deres postkasse i lufthavnen. Få at blive gift der, kræver det at din kæreste får civilstand attest, får apostil på den og oversætter det hele til russisk. Jeg fik det oversat meget hurtigt i København.
Hej Tanja, tak for dit svar.
Jeg undersøger det i ZAGS. Det er måske en bedre og billigere løsning at blive gift her i Hviderusland.
Jeg undersøger det i ZAGS. Det er måske en bedre og billigere løsning at blive gift her i Hviderusland.
Ja prøv at undersøge det, min mand ringede bare til dem og forklarede at skal giftes med en fra udlandet og at det haster, de fandt meget hurtigt tid til os, på trods af vi blev gift om sommeren og der var optaget ellers. Ved ikke hvordan det er nu, men den gang var det kun Минский городской дворец бракосочетаний, der kunne gifte os, fordi at jeg ikke er hviderussisk statsborger. Men det var også ok med os, det er den flotteste zags i Minsk. Du skal være opmærksom på at i det danske visacenter i Moskva koster det 190 euro at indgive sin ansøgning om familiesammenføring og ventetid på 14 dage. Så du skal også ringe til dem og bestille tid når det er.
-
fundiver199
Visumkarantænen må være givet, fordi ansøgningen blev afvist (dvs. slet ikke behandlet), eller fordi du ikke overholdt udrejsefristen. Men som de andre skriver, står en visumkarantæne ikke i vejen for, at man kan få opholdstilladelse. Man er bare nødt til at søge om den fra det land, hvor man bor og vente med at rejse til Danmark, til den er bevilget.
Tusind tak for alle svarene!
Du har ikke nogen registrering/adresse i Danmark at flytte, hvis du er i landet på et visum. Det har du først når du er i landet på en opholdstilladelse.mitnord skrev:Ok, tak for dit svar.
Man har jo ikke bopæl i et land når man opholder sig på et turistvisum.
Så der er stadigvæk noget i det du skriver der ikke passer helt sammen.
Hej Søren,
Jeg havde opholdt i Danmark lovligt i årene 2002 - 2012, da jeg i maj 2012 fik en udrejsefrist. Jeg kom tilbage på et kæreste-visum i september 2012. Vi gik på borger.dk, hvor jeg stadig stod registreret på min gamle adresse. Det lykkedes os at flytte min adresse hos min kæreste.
Man bliver ikke slettet fra systemet i samme øjeblik, man får et udrejsestempel i sit pas. Det er i hvert fald mit bud
Jeg havde opholdt i Danmark lovligt i årene 2002 - 2012, da jeg i maj 2012 fik en udrejsefrist. Jeg kom tilbage på et kæreste-visum i september 2012. Vi gik på borger.dk, hvor jeg stadig stod registreret på min gamle adresse. Det lykkedes os at flytte min adresse hos min kæreste.
Man bliver ikke slettet fra systemet i samme øjeblik, man får et udrejsestempel i sit pas. Det er i hvert fald mit bud
Så basalt set er det du har fortalt det danske folkeregister, at du er flyttet tilbage til Danmark igen fra september 2012, men uden af have en opholdstilladelse?mitnord skrev:Hej Søren,
Det var nok ikke verdens bedste ide i fik at flytte din adresse på et tidspunkt hvor du ikke boede i Danmark. Kærestebesøg mens man er på et turistvisum vil alligevel aldrig tælle med som en del af de 18 måneders samliv som man skal kunne dokumentere, da man jo af gode grunde ikke kan dokumentere at man har boet sammen ude officielt at have fælles adresse, regninger osv. Og mens du er i Danmark på et turist visum (der er ikke noget der hedder et kærestevisum) bor du jo altså officielt hjemme i dit hjemland.
Det lyder som om at i har gjort tingene meget sværere for jer selv ved at gøre det.
-
mh1
- Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
- Kontakt:
Man har PLIGT til at melde sig som udrejst, når man forlader DK og ikke har en opholdstilladelse at vende tilbage på.
At forsøge at fuske sig til en adresse har højst sandsynligt været medvirkende til at du fik visumkarantæne.
At forsøge at fuske sig til en adresse har højst sandsynligt været medvirkende til at du fik visumkarantæne.
mh
Rådgiver for ÆUG
Rådgiver for ÆUG
Bliv for jeres egen skyld 100% sikre på om det er en visumkarantæne eller en indrejsekarantæne du har fået. Jeg ved godt at du har skrevet visumkarantæne, men jeg er ikke sikker på om det er noget du skriver fordi at du VED at det er en visumkarantæne du har fået, eller fordi at karantænen har gjort at du ikke kan få et visum.
Hvis du ikke er 100% sikker, så kan de helt sikkert svare dig på det hvis du ringer til udlændingestyrelsen og spørger dem.
Hvis du ikke er 100% sikker, så kan de helt sikkert svare dig på det hvis du ringer til udlændingestyrelsen og spørger dem.
I afgørelsen står der:
"Du vil tidligst den 9. november 2017 kunne blive meddelt visum til Danmark igen, medmindre der foreligger ganske særlige grunde."
Vi går ud fra, at det må være en visumkarantæne til Danmark?
Jeg har altid overholdt fristene med hensyn til udrejse af EU.
"Du vil tidligst den 9. november 2017 kunne blive meddelt visum til Danmark igen, medmindre der foreligger ganske særlige grunde."
Vi går ud fra, at det må være en visumkarantæne til Danmark?
Jeg har altid overholdt fristene med hensyn til udrejse af EU.
Da I i september 2012 søgte om familiesammenføring på baggrund af et samliv som i vidste at i ikke levede op til, blev det sikkert set som et forsøg på at få forlænget et visum med et processuelt ophold, og det alene kan give visumkarantæne.
Men ja, det lyder som en visumkarantæne du har fået, så heldigvis kan i så bare søge om fs i Danmark fra dit hjemland af.
Men ja, det lyder som en visumkarantæne du har fået, så heldigvis kan i så bare søge om fs i Danmark fra dit hjemland af.