Erfaringer med nyt visum direkte efter afslag på FS?

Her kan du skrive om/søge information om visum-reglerne, hvordan I søger om visum, dokumenter, gode råd m.v.

Redaktører: ZB, AUG Board

Mortimer

Re: Erfaringer med nyt visum direkte efter afslag på FS?

Indlæg af Mortimer » 19.03.2013 17:11:33

Godt at høre i ikke allerede er blevet afvist.

Min kone har også netop fået afslag på FS efter 6 måneders venten og skal udrejse senest imorgen :!:
Vores plan er at søge Schengen-visum med det samme, når min kone lander i Bangkok.
Ingen løgnagtige og underbegavede sagsbehandlere skal forsøge at stoppe os.

Jeg har lige talt med en sagsbehandler fra Udlændingenævnet, som prøvede at indbille mig at det ikke var muligt at søge efter end processuelt ophold, men manden kendte tilsyneladende intet til lovgivningen da jeg spurgte ind til den.
De danske immigrations myndigheder har ødelagt min opfattelse af den danske stat, jeg skammer mig over den og forlader den hurtigst muligt, hvis vi får afslag på vores klagesag af FS afgørelsen om indtil 7 måneder!

ElJefeDanes
Geografisk sted: København / Spanien / Sverige

Indlæg af ElJefeDanes » 20.03.2013 23:27:06

En lille opdatering... min kones visumansøgning er nu fremsendt til US fra ambassaden i Kiev, og så må vi jo se hvad de kan komme med af beslutning.

Det er fortsat den hurtigste sagsgang vi endnu har oplevet, normalt havde det taget 2-3 uger bare at nå hertil, denne gang kun 5 dage. Selv opdateringerne på sagen under "min side" sker med det samme... imponerende :wink:

littlewing

Indlæg af littlewing » 25.03.2013 08:19:59

Venter spændt på den opdatering, og det er jeg helt sikker på, at mange andre også gør. Men hvad er normen, for det kan jo ikke være det første tilfælde af slagsen. Vi har nøjagtig den samme situation: afslag på fs, udrejse indenfor tidsrammen, (efter 3 mdr processuelt ophold) og vil så søge om et nyt turistvisum. Afslaget var grundet min datters kontanthjælp, så det kom jo ikke bag på os, og vi har da også en plan B klar, som hedder EU, nærmere betegnet Frankrig, men da hans visum udløb i december er han jo nødt til at få et nyt, for at kunne rejse dertil. Min datter er også noget nervøs ang. muligheden for at få et nyt visum efter afslaget, men det skulle, efter hvad jeg har læst mig til herinde, ikke have noget at sige. Håber godt nok, at jeg har ret.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 25.03.2013 08:52:51

US har hele tiden haft den tolkning, at hvis man har været i Schengen i mere end 3 måneder, skal man være "ude" i mindst 3 måneder, før man kan rejse ind igen på et schengenvisum. Og så vidt jeg ved, har alle medlemmer af ÆUG hidtil bare rettet sig efter det og ladet være med at søge om visum før efter 3 måneder. Så den sag, der omtales her, bliver en prøvesag. ÆUG har i hvert fald ikke kendskab til fortilfælde.

Men hvis din datter flytter til Frankrig, gælder EU-reglerne, og så skal Frankrig om ikke andet udstede et nationalt begrænset visum til hendes mand inden for cirka 14 dage. Når man har EU-opholdsret, har man ret til at bo i EU og er derfor ikke omfattet af de regler, der gælder for personer uden opholdsret eller opholdstilladelse. Så selv hvis Frankrig skulle have den samme forståelse af 90-dages reglen som US, har det ingen betydning for din datter, såfremt hun flytter dertil.

littlewing

Indlæg af littlewing » 25.03.2013 09:43:01

Tak for svaret.
Det letteste ville selvfølgelig være, at min datter og hendes mand kunne tage direkte til Frankrig og bosætte sig der, men som vi ser det, er han vel nødt til at have et gyldigt visum for overhovedet at kunne rejse dertil. Han skal udrejse fra Danmark på fredag, men hvis de tog til Frankrig istedet for til Tunesien, ville der vel opstå problemer på vej dertil?? Min datter er i lykkelige omstændigheder og ikke helt med på at tage nervepirrende chancer.

soreng

Indlæg af soreng » 25.03.2013 09:52:21

Altså din datter kan nok næppe nå at bosætte sig i Frankrig inden på fredag (påske eller ej). Hun skal jo ikke bare være i Frankrig. Hun skal jo officielt bosætte sig der, med hvad der dertil hører af bopæl og dokumenter.

Ja han skal selvfølglig have et gyldigt visum for at tage til Frankrig.

Men med en udrejse på fredag er der nok ikke andet for end at han må tage hjem. Din datter kan så prioritere at få bosat sig i Frankrig, og finde en indkomst at leve af dernede i et ½ års tid. Når hun er registreret i Frankrig kan hendes mand søge om af få lov til at indrejse Frankrig efter EU reglerne.

Men første skridt er at din datter rent faktisk flytter til Frankrig, før noget af det overhovedet kan lade sig gøre.

littlewing

Indlæg af littlewing » 25.03.2013 10:05:19

Ja, det bliver på den måde. Stille og roligt. Heldigvis har de familie der som kan hjælpe. Glæder mig til, at alt det her bliver overstået. Og en stor tak til alle Jer, som bevarer tålmodigheden og forklarer de samme spørgsmål igen og igen. Det er meget stort og til hjælp for mange.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 25.03.2013 10:06:59

De kan selvfølgelig godt sætte sig ind i en bil og køre til Frankrig og håbe på ikke at blive stoppet undervejs af en tysk eller fransk politibetjent, som brokker sig over det udløbne visum.

Men hvorfor gå til sådanne yderligere bare for at slippe for at rejse til Tunesien? Tunesien er da et dejligt land, og lige nu er der forår og snart sommer. Og så kan din datter jo passende besøge ham der, når hun har ferie. Det er der masser af danske charterturister, der hvert år betaler penge for at gøre helt "frivilligt".

Og hvor vil de bo i Frankrig? På hotel? Det er ikke gratis, så pengene slipper nok hurtigt op. Og din datter skal jo også have et forsørgelsesgrundlag i Frankrig for i det hele taget selv at have EU-opholdsret i mere end 3 måneder og kunne blive registreret som bosat (registreringsbevis).

Så som soreng skriver, er det nok mest hensigtsmæssigt, at manden rejser hjem, og at din datter ordner de ting, der skal ordnes i Frankrig, før han kommer tilbage.

soreng

Indlæg af soreng » 25.03.2013 10:18:19

littlewing skrev:Ja, det bliver på den måde. Stille og roligt. Heldigvis har de familie der som kan hjælpe. Glæder mig til, at alt det her bliver overstået. Og en stor tak til alle Jer, som bevarer tålmodigheden og forklarer de samme spørgsmål igen og igen. Det er meget stort og til hjælp for mange.
Det er jo så ikke helt nok bare at have noget familie der som de kan bo hos i det ½ års tid der nok skal til. Din datter skal jo bevise/sandsynliggøre/vise hvordan hun har tænkt sig at forsørge sig selv i Frankrig, hvis hun skal opholde sig mere end 3 måneder i Frankrig efter EU opholdsretten. Så enten skal hun være arbejdstager, kunne bevise en form for indkomst i form af f.eks en førtidspension eller dagpenge, eller være en person med tilstrækkelige personlige midler.

Det vil jo blive hende der står med forsørgelsespligten overfor hende og hendes mand...Ikke hendes familie der eller nok vil hjælpe...Sådan af rent nysgerrighed, hvad vil hendes forsørgelsesgrundlag bestå af i den tid som de er i Frankrig? Har hun lovning på et job eller lignende?

littlewing

Indlæg af littlewing » 25.03.2013 10:32:59

Fuldt forståeligt at det lyder uoverkommeligt, og ligefrem let er det da heller ikke. Derfor var det jo også at foretrække, at de kunne blive i Danmark og starte deres tilværelse her. Men sådan er situationen altså desværre ikke, og selvom hun klager over afgørelsen får hun højst sandsynligt ikke medhold. (Vil alligevel forhøre mig hos retshjælpen). I Frankrig har hun lovning på arbejde og lejlighed igennem min svigersøns familie, så jeg er ikke nervøs. Men det er da altid et kæmpe spring og ikke uden problemer. Og det tager tiiiiid.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 25.03.2013 11:10:44

Mht. afgørelsen er loven jo meget klar. Enten har din datter fået kontanthjælp inden for de sidste 3 år, eller også har hun ikke. Og hvis hun har, så er det alene et spørgsmål om, hvorvidt der er ”særlige grunde” til alligevel at give opholdstilladelse. Og helt kort beskrevet, så er de typiske ”særlige grunde” følgende:

1) Din datter har hjemmeboende mindreårige børn med selvstændig tilknytning til Danmark
2) Din datter har børn fra et tidligere forhold, som har samkvem med både mor og far i Danmark (delebørn)
3) Din datter er flygtning og risikerer asylrelevant forfølgelse i Tunesien
4) Det er umuligt for din datter at få en opholdstilladelse i Tunesien
5) Din datter lider af en alvorlig sygdom, som ikke kan behandles i Tunesien

Hvis intet af dette gør sig gældende, er det – for at sige det rent ud – spild af tid at klage. Man kan argumentere for, at det måske kan være uproportionalt at henvise din datter til at flytte til Tunesien. Men for det første er det ikke noget, der hidtil er blevet taget hensyn til, så det vil kræve en principsag at få ændret praksis. Og for det andet, hvad er det for betydelige forhindringer og vanskeligheder, hun vil møde ved at bosætte sig i Tunesien, og som hendes mand ikke vil møde ved at bosætte sig i Danmark?

Det kan I kun selv svare på, men sandsynligvis er der nok bare tale om, at parret FORETRÆKKER at bo i Danmark. Og her har Den Europæiske Menneskerettighedsdomstol altså været ret klar i spyttet omkring, at retten til familieliv (EMRK artikel 8.) ikke indebærer en ret til frit at vælge, HVOR man vil etablere et NYT familieliv.

Eller sagt på en anden måde: Da din datter giftede sig, var hun klar over – eller burde have været klar over – at det ikke ville være muligt for hendes mand at få opholdstilladelse i Danmark, før hun havde været fri af kontanthjælpen i 3 år. Så dermed har hun også selv valgt, at hun ønsker at leve i et langdistanceægteskab i en årrække, eller alternativt udvandre og bosætte sig et andet sted end Danmark, i hvert fald for en periode.

Det er omtrent sådan, sagen ser ud med lovens og myndighedernes øjne. Og de oplysninger, du er kommet med, giver mig ikke anledning til at tro, at der vil komme noget ud af at klage. Og hvis du spørger en retshjælp eller en advokat, vil du (såfremt advokaten er ærlig) få omtrent det samme svar med forbehold for, at der måske er væsentlige forhold, du ikke har oplyst om her.

Det er selvfølgelig jeres ret at klage, hvis I ønsker det, og det er også gratis at gøre det. Men I skal være klar over, at sagsbehandlingstiden i Udlændingenævnet pt. ligger på cirka 7 måneder. Og det er endda deres egen – formentlig om noget optimistiske – udmelding til nye klagere om, hvad de kan forvente. Så det vil ikke komme bag på mig, hvis det tager f.eks. 10 eller endda 12 måneder at få svar.

Og så kan man spørge sig selv, hvad din datter og svigersøn kan bruge det til, hvis hun på det tidspunkt for længst er flyttet til Frankrig? Eller alternativt er der måske til den tid gået 3 år fra sidste udbetaling af kontanthjælp, og så kan parret lige så godt bare søge igen.

Så med mindre I har en virkelig god grund til det, vil mit umiddelbare forslag være ikke at klage. I undgår at skabe nogle formentlig falske forhåbninger hos jer selv. Og I gør andre en tjeneste derved, at de kan få behandlet deres klagesager lidt hurtigere, fordi de ikke skal vente på behandlingen af jeres, foruden at I sparer skatteyderne for udgifterne til overflødig sagsbehandling.

I ÆUG ser vi utroligt mange, der klager, primært fordi de er ”utilfredse” med deres afgørelse. Og selvom det er ens ret at gøre det, så er det altså ikke noget, vi generelt kan anbefale. Man bør have en mere reel grund til at klage, som f.eks. at man mener, der er begået fejl under sagens behandling, eller at man har væsentlige nye oplysninger, der ikke er blevet taget hensyn til, fordi man ikke har tænkt på at give disse oplysninger til US.

Det sidste kunne f.eks. være, hvis det er umuligt for din datter at få en opholdstilladelse i Tunesien, og I ikke har oplyst og dokumenteret dette over for US. Så kan I gøre det over for Udlændingenævnet i stedet. Men reelt er det nok en bedre ide bare at aflevere en ny ansøgning med den nye dokumentation, da det typisk er en langt hurtigere løsning, som også er mere omkostningseffektiv for det offentlige, fordi man kan nøjes med, at sagen skal (gen) behandles i 1 instans i stedet for 2.

ElJefeDanes

Indlæg af ElJefeDanes » 09.04.2013 13:16:17

Så er der nyt i sagen, og ambassaden i Kiev er klar til at udstede et visum til min kone...

Men... de har dog fra US anmærket at visum først er gyldigt fra 13/6, dvs 3 måneder efter min kone udrejste efter afslag på vores FS, så ambassaden ville udstede det på de vilkår. Vi har dog fået ambassaden til lige at holde igen med selve visumstickeren indtil US kommer med en tilbagemelding på nedenstående.

Jeg har selvfølgelig kontaktet US med det samme, og har bedt dem om en officiel udtalelse med henvisninger til både Visumpraksisnotat, samt evt Schengenkonventionen hvis de skulle mene det var relevant, med hensyn til hvorfor et visum først kan udstedes 3 måneder fra udrejsedagen?!. Medarbejderen hos US blev lidt tavs og kunne ikke svare på hvorfor US i praksis har en anden holdning end angivet i deres eget visumpraksisnotat :roll:

Det kom vist lidt bag på hende at jeg rent faktisk har læst notatet, og selvfølgelig derfor gerne ville vide på hvilken baggrund de regner fra udrejsedatoen på processuelt ophold (eller andet ophold), når nu resten af Schengenlandene regner visumperioder fra 1'ste indrejse i Schengen, og det jo naturligvis også er det grundlag der tydeligt er anført i deres eget praksisnotat, pkt 7.6 :mrgreen:

Jeg kommer lige med opdateringer igen når der nyt i sagen, og vi har et svar fra US...

Mortimer

Indlæg af Mortimer » 09.04.2013 18:57:31

Bliver spændende at høre deres svar :!:
Jeg og min kone venter pt. på at hendes visum ansøgning bliver behandlet og synes ikke de skal slippe afsted med at blande egne holdninger ind i lovgivningen.
Håber at de omstøder deres beslutning og giver din kone ret til at indrejse som i havde planlagt :)

DBS

Indlæg af DBS » 09.04.2013 19:51:23

Schengen visum udstedes iht. flg. EU forordning:

http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/Lex ... 058:DA:PDF

Og hvad er det i har søgt om, et schengen visa gætter jeg, altså kort sagt et type C visum ?

Din kone har haft ophold i DK mere end 90 dage ?, dette formodentlig grundet den gode service som Danmark stiller til råddighed, som kaldes proccesuelt ophold.

På den måde har din kone haft ophold i Schengen mere en 90 dage på 6md, ikke sandt ?

Så din kone har altså "overskredet" sit visum, men trods alt lovligt, altså er hun ikke indberettet i SIS.

I har formodentligt søgt om et Type C visum int, artikel 2 nr 2
a) transit gennem eller et forventet ophold på medlems­
staternes område i højst tre måneder inden for en seks
måneders periode fra datoen for den første indrejse på
en af medlemsstaternes område
Her står helt klart at højst 3 måneder inden for 6 måneder.

Det burde være almindelig logik, at for at overholde denne regle, ja så er der nødt til at være 3 måneder undenfor schengen, og det er det i er rendt ind i.

Så at du prøver at hænge dig i et ord, ligesom en anden amerikansk advokat serie i TV, den kommer nok ikke til at bære frugt :wink:

Og ikke at glemme, sådan en forordning er skrevet af jurister, til jurister, og de har altså en anden måde at skrive på.

mvh DBS

ElJefeDanes

Indlæg af ElJefeDanes » 09.04.2013 21:08:22

Hej DBS,

Tak for dit indspark, men har du læst tråden fra start?... Det er en del mere nuanceret end lige et 3 måneders ophold i en 6 måneders periode :wink:

Ja, min kone har været her mere end 90 dage, men det er på et processuelt ophold, og vi har overholdt både visum og udrejsedag da vi fik afslag på FS. Tråden er omhandlende udstedelse af nyt Schengenvisum beregnet efter 1'ste indrejse, og jeg har intet problem med at overskue de juridiske tekster og problemstillinger.

Vi kører pt dette som en prøvesag overfor US med hensyn til begrebet 1'ste indrejse i Schengen, samt hvordan en beregning af ny visumperiode skal håndteres jf visumpraksisnotatet.

US har i årevis haft en praksis med at beregne ny indrejse som 90 dage efter udrejsedagen, men... visumperioder skal beregnes som 90 dage i en 6 måneders periode, regnet fra 1'ste indrejse... ikke udrejsedagen. Der står jo også i visumpraksisnotatet, Schengenkonventionen, samt ved dom i EU retten, hvordan man skal håndtere dette, og det vil vi så bare have US til også at følge i praksis :D

Besvar