Visum til kæreste fra Filippinerne - Cebu...

Her kan du skrive om/søge information om visum-reglerne, hvordan I søger om visum, dokumenter, gode råd m.v.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
JaMAL

Visum til kæreste fra Filippinerne - Cebu...

Indlæg af JaMAL » 13.02.2013 17:18:58

Hej alle,

Jeg har læst, læst og læst om de danske visumregler, men sidder stadig inde med nogle spørgsmål og ting jeg er usikker på! (Dette kommer også af, at jeg har haft kontakt med invandrerrådgivningen og efterfølgende kommer her ind og ser de advasler der er kommet mod dem).

Eftersom jeg er helt ny på dette område og også ny her, håber jeg i vil bære over med mig, hvis jeg stiller for "dumme" spørgsmål.

Indvandrerrådgivningen fortalte mig, at et af de dokumenter ansøgeren skal have med fra mig, er årsopgørelse fra skat og sidste måneds lønubetaling - Dette kunne jeg ikke se nogen steder på den norske ambassades hjemmeside, som er repræsentant for Danmark i Filippinerne. Er det virkelig rigtigt at dette skal medbringes?

Min kæreste er studerende og er det rigtigt han skal have bevis for, at han fortsætter sit studie efter hans hjemkomst?

I ansøgningen om visa, som den inviterede skal udfylde, har jeg et par spørgsmål ang. spørgsmål 22,23 og 28 som lyder:

Bestemmelsesmedlemsstat(er)

Medlemsstat, hvor den første indrejse sker

Indrejsetilladelse til det endelige bestemmelsesland, hvor det er relevant

Jeg er usikker på hvad de vil have man skal svare her og hvad de mener?..

Jeg håber nogen af jer kan hjælpe! :D

Hilsner
JaMAL

fundiver199

Re: Visum til kæreste fra Filippinerne - Cebu...

Indlæg af fundiver199 » 13.02.2013 17:33:07

JaMAL skrev:Indvandrerrådgivningen fortalte mig, at et af de dokumenter ansøgeren skal have med fra mig, er årsopgørelse fra skat og sidste måneds lønubetaling - Dette kunne jeg ikke se nogen steder på den norske ambassades hjemmeside, som er repræsentant for Danmark i Filippinerne. Er det virkelig rigtigt at dette skal medbringes?
Hvis det er dig, der betaler rejse og ophold, så ja. I hvert fald lønsedler f.eks. for de sidste 3 måneder. Årsopgørelse forekommer derimod unødvendig, hvis du har en fast indtægt.
JaMAL skrev:Min kæreste er studerende og er det rigtigt han skal have bevis for, at han fortsætter sit studie efter hans hjemkomst?
Ja det bør han vedlægge for at bestyrke, at han kun planlægger et kortvarigt ophold i Danmark og ikke at blive illegal indvandrer eller asylansøger. Kan f.eks. være kvittering for betaling og indskrivning for næste semester.
JaMAL skrev: I ansøgningen om visa, som den inviterede skal udfylde, har jeg et par spørgsmål ang. spørgsmål 22,23 og 28 som lyder:

Bestemmelsesmedlemsstat(er)

Medlemsstat, hvor den første indrejse sker

Indrejsetilladelse til det endelige bestemmelsesland, hvor det er relevant

Jeg er usikker på hvad de vil have man skal svare her og hvad de mener?..?
22: Danmark, det er jo der, du bor ikke?

23: Danmark. Rubrikken anvendes i princippet kun til at afgøre, hvilket land der skal behandle ansøgningen, hvis der er tale om en rundrejse. Din kæreste skal ikke på rundrejse, og Danmark skal behandle ansøgningen, så skriv "Danmark".

28: Anvendes ved transitrejse f.eks. hvis din kæreste skulle flyve til Storbritannien (som ikke er i Schengen) via Danmark med to forskellige flyselskaber og vente 24 timer i København. Altså også irrelevant for jer.

JaMAL

Indlæg af JaMAL » 13.02.2013 18:05:49

Tusinde tak for det hurtige svar! :)

I forhold til lønsedler har jeg ikke nogen siden januar 2012 da jeg var i lønnede praktik. Jeg blev færdiguddannet d. 25. januar og har pt ikke noget job. Skal jeg derfor istedet medsende SU papirer?? Og så min årsopgørelse?

Ved du om ansøgeren SKAL møde personligt op på ambassaden i Manila, da det fremgår af deres hjemmeside at ansøgere fra Cebu ikke skal booke en tid:

Booking
With the exception of seafarers and applicants handing in their applications at the Consulate in Cebu, all applicants must book an appointment on the Application Portal before coming to the Embassy to hand in their supporting documents. It is not possible to book an appointment without a visa application.

Hilsen
JaMAL :)

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 13.02.2013 21:17:15

JaMAL skrev:Skal jeg derfor istedet medsende SU papirer?? Og så min årsopgørelse?
Ja.
JaMAL skrev:Ved du om ansøgeren SKAL møde personligt op på ambassaden i Manila, da det fremgår af deres hjemmeside at ansøgere fra Cebu ikke skal booke en tid:?
Man kan godt både aflevere ansøgning og hente visum i Cebu, men det koster lidt ekstra og giver cirka 14 dages ekstra sagsbehandlingstid, fordi visum skal sendes fra Manila til Cebu. Konsulatet fungerer kun som en slags postkontor for ambassaden, de sagsbehandler ikke.

JaMAL

Indlæg af JaMAL » 14.02.2013 11:42:06

Tak :)

Jeg kan læse herinde på forum, at der har været nogle "problemer" med, at den norske ambassade bare sender alle sagerne videre til us med det samme - Er det stadig samme procedure de gør sig med, eller ved i om det har ændret sig lidt igen?

Der er folk der siger at ansøgere skal til interviews på ambassaden når de søger visa, ved i noget om dette? - Jeg kan nemlig ikke finde noget om det...

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 14.02.2013 14:38:46

ÆUG hører ikke længere om fortidens problemer på den norske ambassade i Manila. Så jeg vil sige, at det givetvis er blevet bedre.

JaMAL

Indlæg af JaMAL » 15.02.2013 13:02:18

Det var godt nyt :D

I ved ikke noget om de interviews?

Jeg skal bare lige være sikker, men har også fået fortalt, at det er tilladt at skanne sin underskrift ind på VU2 invitationen og sende den til ansøger via internet/computer - er det det?

Hilsen JaMAL

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 15.02.2013 13:36:13

Ambassaden kan oplyse dig om alle den slags praktiske detaljer. Enten via oplysningerne på ambassadens hjemmeside eller via forespørgsel pr. telefon eller email. Praksis kan ændre sig over tid, så det er altså nemmest og mest sikkert, at du går direkte til kilden :wink:

Hvis ambassaden ønsker at interviewe din kæreste, er jeg sikker på, at ambassaden nok skal gøre hende opmærksom på det selv.

JaMAL

Indlæg af JaMAL » 15.02.2013 14:02:19

Okay, jeg prøver henvendelse hos dem, tak :)

Besvar