90 dage visum og kontanthjælp

Her kan du skrive om/søge information om visum-reglerne, hvordan I søger om visum, dokumenter, gode råd m.v.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Newbie85

90 dage visum og kontanthjælp

Indlæg af Newbie85 » 31.01.2013 22:10:20

Hejsa,

har lige et spørgsmål. Jeg kan ikke se nogen steder med 90 dages visum, at man skal dokumentere sin indtægt, og har da også haft kæresten fra Thailand i danmark nu 2 gange, (hun er er PT.) og har aldrig skulle vise noget om min økonomi.

Mit spørgsmål er, kan hun godt næste gang, få 90 dages visum, hvis jeg ryger på kontanthjælp ? Og hvad hvis jeg gør imens hun er her nu, så ryger hun vel ikke hjem eller noget ?

Jeg dropper måske ud af min uddannelse i 4/5 måneder, hvor jeg måske kommer på kontanthjælp. Så det er lidt vigtigt for mig at vide det 100% Og kan intet finde om det på nyidanmark.dk

fundiver199

Re: 90 dage visum og kontanthjælp

Indlæg af fundiver199 » 01.02.2013 06:07:21

Hvordan har din kæreste dokumenteret midler til rejse og ophold de andre gange?

Newbie85

Indlæg af Newbie85 » 01.02.2013 12:10:10

Hun har vist 40.000 baht på sin bankkonto som det kræves for at få visum.. Men ikke de der 350kr per dag i 90 dage. Det ville være 163.000 baht nemlig.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 01.02.2013 12:24:54

Og du har så skrevet under på, at du vil dække udgifterne under opholdet? Men ambassaden har ikke bedt om at se dine lønsedler eller anden dokumentation for din økonomi? I så fald er det vel bare godt for jer, at Bangkok-ambassaden ikke mener, at det er så vigtigt at se den slags. Måske fordi de går ud fra, at alle i Danmark, som inviterer nogen på besøg, har én eller anden form for indtægt, således at det ikke er noget problem i praksis.

Hvis ambassaden ikke undersøger din økonomi, kan den da aldrig være en forhindring for visum vel? Og nej naturligvis "ryger din kæreste ikke hjem", fordi dine forhold ændrer sig, medens hun er her. Det er hende, der har fået et visum, og ikke dig. Du er bare vært for besøget, intet andet.

Newbie85

Indlæg af Newbie85 » 01.02.2013 12:31:10

Jeg har ikke skrevet under på noget, alt jeg har gjort er sende en invitation elektronisk og printe den til damen, og en kopi af mit pas. det er ALT fra min side..

Resten er udfyldt af hende.

Ja det har du selvfølgelig ret i, ved bare ikke om de, i det skjulte tjekker min indkomst og vudere på baggrund af det. Og hvis jeg blinker rødt på kontanthjælp, de så afviser næste gang..

Var mere mht. det. Hvis du/i vidste om der var nogle regler om det.. For jeg ser ingen regler skrvet om det nogen steder..

soreng

Indlæg af soreng » 01.02.2013 14:14:48

Newbie85 skrev:Jeg har ikke skrevet under på noget, alt jeg har gjort er sende en invitation elektronisk og printe den til damen, og en kopi af mit pas. det er ALT fra min side..

Resten er udfyldt af hende.

Ja det har du selvfølgelig ret i, ved bare ikke om de, i det skjulte tjekker min indkomst og vudere på baggrund af det. Og hvis jeg blinker rødt på kontanthjælp, de så afviser næste gang..

Var mere mht. det. Hvis du/i vidste om der var nogle regler om det.. For jeg ser ingen regler skrvet om det nogen steder..
At du er på kontanthjælp gør da ikke at du ikke kan handle dobbelt op på spagetti og ketchup. ;-)
Så at man får kontanthjælp betyder jo ikke at man ikke kan stå for udgifterne til en kæreste der kommer på besøg.

At du får kontanthjælp betyder dog pt at i nok ikke vil kunne blive familiesammenført i Danmark de næste 3 år, så hvis du håber på at gifte dig med hende på et tidspunkt og i skal bo i Danmark, så skal du nok seriøst overveje at komme væk fra den ydelse i en ordentlig fart. ;-)

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 01.02.2013 15:41:24

Newbie85 skrev:Jeg har ikke skrevet under på noget, alt jeg har gjort er sende en invitation elektronisk og printe den til damen, og en kopi af mit pas. det er ALT fra min side.. Resten er udfyldt af hende.
I ansøgningsblanketten og så vidt jeg husker også i invitationsblanketten skal man skrive, hvem der betaler rejse og ophold. Så noget må I jo have skrevet, uanset hvem af jer, der har udfyldt ansøgningsblanketten?
Newbie85 skrev:Ja det har du selvfølgelig ret i, ved bare ikke om de, i det skjulte tjekker min indkomst og vudere på baggrund af det. Og hvis jeg blinker rødt på kontanthjælp, de så afviser næste gang..
Din kæreste betaler cirka 500 kroner for at få behandlet en visumansøgning. Og nej de penge rækker ikke til, at ambassaden sidder og kontakter alle mulige myndigheder i Danmark for at undersøge værtens økonomiske situation. Hvis ambassaden har brug for dokumentation, bliver ansøgeren bedt om selv at vedlægge den.
Newbie85 skrev:Var mere mht. det. Hvis du/i vidste om der var nogle regler om det.. For jeg ser ingen regler skrvet om det nogen steder..
"Reglen" er, at visumansøgeren skal have tilstrækkelige midler, som enten kan være 350 DKK pr dag, rejsen varer, eller en vært der kan og vil betale for opholdet. Om værten er i stand til at betale for opholdet, er en konkret vurdering fra sag til sag. Hvis du inviterede 20 af hendes slægtninge til Danmark på en gang, ville ambassaden nok bede dig om mere dokumentation for din finansielle situation.

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 01.02.2013 15:42:16

@ Newbie85, hverken ambassaden eller US må gå ind og tjekke dine indkomstforhold, uden at du giver tilladelse.
mh
Rådgiver for ÆUG

Newbie85

Indlæg af Newbie85 » 01.02.2013 17:25:53

Ja betaler for opholdet, gør jeg jo ved at lægge min lejlighed til rådighed gratis :-) og ja, dobbelt op på spaghetti og ketchup betyder ikke så meget haha.

Nå men det ser ikke ud til det skader noget med 90 dages visum.. Ved godt det med familiesammenføring, for et lille år siden var jeg i 4 måneder på kontanthjælp også, så der er alligevel 2 år til vi kan det..

Flytter nok til Thailand i slutningen af året, eller starten af næste år.. Orker ikke de her danske pis regler.

Besvar