Jeg mangler råd...

Her kan du skrive om/søge information om visum-reglerne, hvordan I søger om visum, dokumenter, gode råd m.v.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Clotte

Jeg mangler råd...

Indlæg af Clotte » 06.11.2012 13:43:06

Hej.

Jeg har lige pt. min tyrkiske kæreste på besøg i Danmark, vi søgte et turist visum til 14 dage i første omgang - for at han kunne opleve Danmark, inden vi besluttede hvor vi kunne tænke os at slå os ned - og det lykkedes os at få - men nu er der kun en uge tilbage inden han rejser hjem og vi begynder allerede at tænke visum/opholdstilladelse til næste gang... forhåbentligt allerede til jul/nytår.

Vi mangler bare nogle gode råd.. Vores ønske er bare at være sammen og allerhelst med et liv i Danmark. Han har stadig 75 dages visum tilbage - er det muligt anden gang man søger visum at få 2 indrejser til danmark? For jeg kunne læse at man skal tilbage til Tyrkiet på den danske ambassade for at søge om permanent opholdstilladelse eller arbejdstilladelse (hvis man ikke vil have 5 års karantæne)
Jeg kan ikke finde ud af om det er realistisk eller muligt at søge permanent opholdstilladelse - vi er ikke gift (er 24 og 28 så ikke noget problem) men har været sammen det sidste år, da jeg har arbejdet i Tyrkiet som guide.

Mit spørgsmål kan gøres ganske enkelt - hvordan får jeg ham ("allernemmest") herop og bo med mig. Det er det vi ønsker. VI vil gøre alt for at få det realiseret selvom vi godt ved det kan blive vanskeligt - men allerede nu er han så småt ved at lære dansk..

Håber I har nogle gode råd :) - på forhånd TAK!

fundiver199

Re: Jeg mangler råd...

Indlæg af fundiver199 » 06.11.2012 13:50:46

1) Ja det er muligt at søge om visum til 2 eller flere indrejser. I dette tilfælde vil det så være 2 eller flere indrejser og i alt højest 75 dages ophold i perioden indtil 6 måneder fra hans første indrejse.

2) Permanent opholdstilladelse er noget, man kan søge om, når man har boet lovligt i Danmark i en sammenhængende periode på 5 år kun afbrudt af kortere fravær af højest 6 måneders varighed og måske et enkelt længere fravær begrundet i aftjening af værnepligt eller lignende.

3) I første omgang skal din kæreste have en tidsbegrænset opholdstilladelse eller i daglig tale bare opholdstilladelse for at bo i Danmark.

4) Man kan få opholdstilladelse for at arbejde i Danmark, studere i Danmark, eller leve med sin ægtefælle (familiesammenføring).

5) Da I ikke er gift, kan din kæreste ikke søge om familiesammenføring. Ergo er der kun den mulighed tilbage, at han søger om opholdstilladelse for at arbejde eller studere i Danmark - eller at I gifter jer.

6) Du kan læse om forskellige former for opholdstilladelser på http://www.nyidanmark.dk

Clotte

Indlæg af Clotte » 06.11.2012 14:27:27

Efter gennemlæsning er det jo nærmest umuligt at få ham hertil uden at være gift - altså familiesammenføring er vejen frem hvis det skal være "nemmest"... Men mange tak for hjælpen, så blev jeg da det klogere i dag.. Det er ikke nemt!

Vi arbejder videre!..

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 06.11.2012 14:56:51

Hvis man mener det alvorligt, at man gerne vil leve sammen, er det da ikke den sværeste ting i Verden at gifte sig. Jeg kunne endda finde på at provokere lidt og sige, at det er det nemmeste af samtlige krav at leve op til, da man grundlæggende set bare skal skrive under på nogle papirer og sige ”ja” foran en præst eller borgmester. Hvilket da er betydeligt lettere end at skaffe 50.000 til en garanti eller en bolig, man kan leje i mindst 3 år, hvis man ikke har en sådan i forvejen.

Forhindringerne er af ren følelsesmæssig karakter. Og hvis man føler, at forholdet ikke er udviklet til et stadie, hvor man er klar til at gifte sig, jamen så er det måske fint nok bare at fortsætte med at have en langdistanceforhold og ses i ferier mm. i hinandens lande. Det er ikke alle kæresteforhold på tværs af landegrænser der nødvendigvis behøver føre til, at den ene part immigrerer til et nyt land, og da slet ikke i starten af forholdet.

Er man f.eks. først klar til at gifte sig efter 3 år, er der intet galt i, at man har et langdistanceforhold i 3 år, hvor man ser hinanden an og lærer hinanden bedre at kende. Det har bla. den sidegevinst, at det måske sorterer nogle af de værste ”lykkeriddere” fra. Dvs. dem der mere er forelsket i tanken om at udvandre til det forjættede Europa end i den person, de har mødt.

soreng

Indlæg af soreng » 06.11.2012 15:02:58

Clotte skrev:Efter gennemlæsning er det jo nærmest umuligt at få ham hertil uden at være gift - altså familiesammenføring er vejen frem hvis det skal være "nemmest"... Men mange tak for hjælpen, så blev jeg da det klogere i dag.. Det er ikke nemt!

Vi arbejder videre!..
Om det er umuligt kommer jo helt an på hvilken uddannelse han allerede har, eller om han har viden/erfaring indenfor et område der kan give en løn på over 375.000 kr/året.

Men ja, umiddelbart er der ikke nogle regler som du/i kan gøre brug af, der er rettet imod kærester der ønsker at leve sammen i Danmark.

Men hvad er der i vejen for at han f.eks kan arbejde i Danmark som au pair? Hvis han ikke har nogle børn skulle den da være lige til højrebenet. Det kan give ham ophold i første omgang et år, og det kan forlænges med yderligere et år.

Clotte

Indlæg af Clotte » 06.11.2012 15:15:30

Tak for Jeres svar :)
Og Fundiver199 - Du har helt ret! - Det er nemt at sige ja og underskrive nogle papirer - og måske bliver det vejen frem - for følelserne er der helt sikkert! - dem tvivler jeg ikke på - ville bare vide om der var andre muligheder inden vi slog over i det emne, som det næste! :)

Soreng - Au pair kunne også godt være en mulighed, den havde jeg ikke lige tænkt over! -Han har ingen uddannelse i den grad, der de første par år, umiddelbart kan give ham den indkomst og uden det danske sprog.

Men tusind tak for jeres hjælp! - Det har givet lidt stof til eftertanke! :)

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 06.11.2012 15:30:45

Der er også den mulighed, at du - hvis du alligevel er mobil, og det er du vel når du har arbejdet et år i Tyrkiet - overvejer om du kan finde job i Sverige, eller bosætte dig der og arbejde i DK.

Hvis du er bosiddende i Sverige, kan I nemlig søge om fs blot som kærester, hvis I gør det efter de svenske nationale regler. Din kæreste skal søge fra Tyrkiet, og det kan i bedste fald tage 3 mdr. før han får opholdstilladelsen, og ankommer klar til et nyt liv i Sverige, med alt på plads: sygesikring, opholds- og arbejdstilladelse og hjem.
mh
Rådgiver for ÆUG

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 07.11.2012 09:34:29

Ja det er også en mulighed. Men jeg kan ikke lade være at tænke, at det da er noget nemmere at gifte sig end at flytte til Sverige. Men der er jo også fordele ved at bosætte sig i Sverige bla. de mere lempelige krav til FS og den mere imødekommende integrationspolitik. Så det kan da bestemt være et legitimt valg. Jeg synes måske bare ikke, at det, at man kan slippe for at gifte sig, bør være det centrale argument.

Måske lyder det kynisk, men man kan jo gifte sig med særeje, og det er muligt at blive skilt igen.....

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 07.11.2012 13:23:16

@ fundiver - nogle tyrkiske mænd skal SLÆBES til giftefogeden. De har 117+ undskyldninger, udflugter og mærkelige påstande om denne og hin hindring.

Min ældste svogers nuværende - tyrkiske, vel at mærke - kone A satte efter nogle års ugift samliv og et par aborter, fordi det ikke lige passede herren at blive far nu, til sidst sagen på spidsen. Hun og hendes søster rejste en tur til Istanbul sammen og søsteren ringede min svoger op, og meddelte at at de via et kontaktbureau havde mødtes med en mand, og hvis ikke min svoger NU indgik en fast aftale om vielsesdatoen, så ville A sporenstregs gå med denne mand til vielseskontoret og bestille tid til vielse. Så fik svoger endelig taget sig sammen 8) (de er nu gift på 13. år og har 4 børn).

Det kan være, Clotte har et lignende problem :wink:
mh
Rådgiver for ÆUG

Besvar