Gylde regler

Her kan du skrive om/søge information om visum-reglerne, hvordan I søger om visum, dokumenter, gode råd m.v.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Andersen111

Gylde regler

Indlæg af Andersen111 » 23.10.2012 18:47:46

Jeg er sikker at spørgsmålet er rejst herind før, men jeg kan ikke finde det, til trods for jeg har brugt mange timer på siden.
Jeg ved godt man ikke kan sammenligne de forskellige sager, men jeg søger nogle gode råd.
Jeg har mødt er skøn kvinde fra Ukraine, som jeg håber at dele min fremtid med.
Mine spørgsmål:
1. Hvor mange gange er det klogt, at jeg besøger hende, før hun søger 3 måneders ferie visum til Danmark?
2. Ved familiesammenføring, hvor mange gange skal jeg have været i Ukraine, og hvor mange gange skal hun havet i Danmark, på ferie. Før det er klogt at søge om familiesammenføring?
3. Vi har en aldersforskel på små 20 år, som ikke er et problem for os, men hvordan kikker man på i aldersforskellen i Udlændingestyrelsen?
4. Hun er udannet læge, og har også en økonomiuddannelse, er det er fordel i vores point systemet?
Der sikkert ikke nogle gylden regel, men for at mindske risikoen for afslag, vil jeg gerne høre om jeres erfaring.
Jeg har mødt hende på en datingside, som jeg godt er klar over ikke er en god ide, men Udlændingestyrelsen behøver vel ikke at vide alt.
Jeg håber at i vil hjælpe mig, om hvordan jeg skal forholde mig
På forhånd tak for hjælpen
Med venlig hilsen John
Senest rettet af Andersen111 23.10.2012 19:29:47, rettet i alt 1 gang.

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Gylde regler

Indlæg af mh1 » 23.10.2012 19:11:23

1) https://www.nyidanmark.dk/da-dk/Ophold/ ... besoeg.htm
"For at give visum til kærester – herunder ansøgere, der ønsker at indrejse i Danmark for at indgå ægteskab – kræves det, at det kan dokumenteres, at parterne har et sædvanligt fast parforhold. Det skal således kunne dokumenteres, at begge er ugifte, og at parret har mødt hinanden personligt, og at de har set hinanden inden for det seneste år inden visumansøgningen. Det er ikke nok, at parret kender hinanden gennem telefonisk og/eller skriftlig kontakt. Hvis parret ikke har større kendskab til hinandens personlige forhold, får ansøgeren afslag på visum.

Der er oprettet såkaldte rejsebureau- og turistordninger med en række lande - Rusland, Kina, Ukraine og Indien - som gør det lettere for statsborgere fra disse lande at komme til Danmark på turistbesøg. Læs mere om rejsebureau- og turistordninger."

Altså: et enkelt møde i virkelighedens verden rækker nok ikke. Der er næppe nogen tommelfingerregel, men jeg vil da mene at 2-3 besøg er minimum - også for at I kan lære hinanden nok at kende til at I begge kan være sikre på, at ægteskab er det rigtige valg for jer.

2) I forhold til dette vil I kunne søge fs under hendes første besøg i DK - forudsat at I enten forud for det er blevet gift i Ukraine, eller gifter jer under hendes besøg og så søger lige bagefter.

3) Det er så et problem - US vil pr. automatik tænke 'pro-forma' ved en aldersforskel på mere end 10 år. Derfor gælder det for jer om at sørge for at samle så mange beviser som muligt på at jeres forhold er reelt. Men pas på med ikke at 'over-bevise' det, dvs. I skal ikke sidde og terpe navnene på alle jeres respektive familiemedlemmer udenad, eller kunne opremse samtlige hverandres lege-/klassekammerater, tidligere uddannelsessteder, adresser og arbejdspladser, huske andre fødselsdage end jeres egne osv. I skal blot KENDE hinanden, sådan som folk flest gør, når de er et par.

Summa summarum: I skal besøge hinanden tilstrækkelig mange gange til at I føler jer som par og virkelig kender hinanden.
mh
Rådgiver for ÆUG

Andersen111

Indlæg af Andersen111 » 23.10.2012 19:45:57

Tusinde Tak for svaret, så har jeg noget at gå ud fra.
Vi har selvfølgelig mødt hinanden via breve, til at starte med, men fredag den 2. nov. skal jeg over og besøge hende for 3. gang siden i sommers, jeg regner med at besøge hende en gang om måneden, og så først i det nye år, invitere hende til Danmark, og måske en gang til, før vi vil prøve at søge om familie sammen føring. Så ud fra vores plan, og dine gode råd, håber jeg på US vil behandle sagen med positiv ond, men man kan aldrig vide.
Tusinde tak for dine gode oplysninger John

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 24.10.2012 10:50:50

1) Jeg er tilbøjelig til at vurdere dette lidt mere lempeligt end mh og mene, at et enkelt besøg i Ukraine formentlig er nok, hvis I kan dokumentere at have haft kontakt på anden vis over en lidt længere periode via telefonsamtaler og Skype mm. Det er generelt meget sjældent, at visum til kærestebesøg afvises, så praksis er meget mere lempelig, end de fleste tror.

2) Det spiller i princippet heller ingen særlig rolle. Men den tid man har kendt hinanden, indgår dog i vurderingen af, om der er formodning om proformaægteskab jævnfør 3).

3) Ved vurderingen af, om der er formodning om proforma-ægteskab, kigger man på såkaldte ”indika-tioner”, og hvis der er 3 eller flere af dem, gives der afslag. Stor aldersforskel er en indikation og kan derfor medvirke til afslag, men ikke give anledning til det i sig selv. Generelt bekymrer folk sig langt mere om denne regel, end der er grund til. Det er altså kun omkring 1 ud af 100 ansøgninger om ægtefællesammenføring, der afvises med henvisning til formodning om proforma. 99 ud af 100 ansøgninger bliver ikke afvist med henvisning til formodning om proforma, og iblandt disse 99 er der også mange, hvor der er relativt stor aldersforskel på ægtefællerne.

4) Pointsystemet er afskaffet pr. 15. maj 2012, og 24-års reglen er genindført i stedet.

Andersen111

Indlæg af Andersen111 » 26.10.2012 10:29:26

Jeg siger mange tak for svaret. Jeg vil have været nogle gange over hos hende, inden hun søger visum til kæreste besøg. Ang. ægtefællesammenføring, vil vi tidligst søge til sommer, fordi det er et stort spring, at forlade sine vante omgivelser, og rejse til et fremmede land, vi er enige om at være en del samme først, det kræver en del rejser, frem og tilbage, men en tur med flyveren tager 2 timer og 15 minutter, det er ikke så slemt.
Tak for begge svar, vi vil helst gøre det rigtigt første gang.
Men venlig hilsen John

Besvar