SU og et enkelt værelse

Her kan du skrive om/søge information om visum-reglerne, hvordan I søger om visum, dokumenter, gode råd m.v.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
sbj1002

SU og et enkelt værelse

Indlæg af sbj1002 » 22.09.2012 19:29:42

Nu nærmer tiden sig hvor min kæreste og jeg skal til at søge hans visum. Vi ønsker at han kommer på besøg i Januar og vi har derfor i sinde at søge her i oktober, altså tre måneder inden som det er tilladt. - i den forbindelse har jeg endnu engang nogle spørgsmål som jeg ønsker en afklaring på,, håber derfor i endnu engang vil være behjælpelige.. :)

Jeg er universitets studerende, og min indtægt er derfor ikke så høj som man kunne ønske.
Jeg er blevet gjort bekendt med det faktum at jeg skal vedlægge noget dokumentation der vidner om mine evner til at råde over nok midler til at betale for hans ophold her (hvilket jeg nemlig har tænkt mig at gøre) og i den forbindelse er jeg flyttet i en dele lejlighed for at have et større rådighedsbeløb hver måned. Nu er jeg dog pludselig kommet i tvivl om dette kan give bagslag for mig. Kan det evt blive et problem for vores ansøgning at jeg kun bor på ét værelse og deler køkken/bad med en anden? Jeg har jo netop gjort dette for at have flere penge mellem hænderne, så det ville gøre ondt hvis det viser sig at blive et problem!
- Hvordan er erfaringerne generelt med folk på SU? altså hvor høj en indkomst er tilstrækkelig?

Pt har jeg et rådighedsbeløb på 5-6000 kr om måneden (med fast hjælp fra familien hver måned samt su-lån) - menes dette at være tilstrækkeligt?

Da han kommer fra Jamaica og flybilletterne dertil er Meget dyre til tider, er jeg meget fristet til allerede at købe den nu, da han så kan spare godt 5000 kr,, men han er svær at overbevise om at dette er en god idé, da hans erfaringer er at mange jamaicanere bliver nægtet visum (han kender dog ikke nogle der har søgt til danmark, det har generelt været til canada og USA) grundet korruption i landet.. - så evt jeres mening kan hjælpe til at overbevise ham.. Har han ret? bør vi vente, eller skulle der umiddelbart være god chance for at man bliver tildelt visum til tiden, og derfor godt kan købe billetten allerede nu?

Jeg ved godt at det self. er svært for folk at tage stilling til da i ikke kender til evt personlige forhold som kan gøre at han bliver nægtet visum. Men sagen er den at jeg heller ikk gør det. :D - Han har aldrig tidligere være uden for Jamaica, han har arbejde, har en ren straffeattest?! hvad mere kan have indflydelse? - og om mig er nogenlunde det samme at sige. Jeg er 24, studerende, har arbejde, aldrig været straffet eller noget! Og jeg har et utal a beviser for at vi har mødtes og rent faktisk er i et forhold!

Jeg håber at i endnu engang vil være mig behjælpelige,, På forhånd mange tak! :)

sbj1002

Re: SU og et enkelt værelse

Indlæg af sbj1002 » 22.09.2012 19:37:44

i øvrigt...

- i forbindelse med flybilletten er jeg blevet rådet at købe en afbestillingsforsikring som gør at man kan ændre datoen i tilfælde at han bliver nægtet visum. Men er der nogen der ved hvordan det fungerer når man skal rejse med flere forskellige rejseselskaber. Til jamaica er der nemlig to flyskift hver vej. Vil det så sige at man skal købe forsikring ved alle de forskellige rejseselskaber, eller hvordan? Og er det noget jeg kan købe 'her i danmark' når billetten kommer til at stå i hans navn?

Taak! :)

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 22.09.2012 20:22:38

Mht. om dine forhold kan udvirke at din kæreste ikke får visum kan du tage det helt roligt. Folk på SU og på kontanthjælp kan som regel godt få kærester og ægtefæller på besøg. Man kan jo for den sags skyld have gæster, selv om man bor i telt eller campingvogn.

Mht. billetten kan jeg ikke råde dig. Som regel er det dog nok at vise en reservation.
mh
Rådgiver for ÆUG

sbj1002

Indlæg af sbj1002 » 22.09.2012 23:05:36

okii.. det er mere fordi at jeg jo har skrevet under på at jeg betaler for alle hans udgifter under hans ophold.. ellers skal han jo have 350 danske kr pr, dag hvilket jo er fuldstændig urimeligt.. men ja,, jeg har jo heller ikk 350 kr til at betale for ham pr dag.. så det var mere hvis de forlangte et så højt beløb a mig?

Men mange tak for dit svar.. :)

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 23.09.2012 09:56:06

Man må gerne servere havregrød HVER dag for sine gæster, så nej, du behøver ikke kunne dokumentere at have et rådighedsbeløb på 350 kr/dag, besøget skal vare :wink:
mh
Rådgiver for ÆUG

closed1

Indlæg af closed1 » 23.09.2012 10:03:36

Og servere man havregrød hver dag 3 gange om dagen , så er man hurtigt af med ens gæster .( et hint til dem hvor svigermor trænger sig på som liggende gæst )

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 24.09.2012 07:28:14

Jeg tvivler meget på, at man kan forsikre sig imod, at en visumansøgning bliver afslået. Så I må enten nøjes med at reservere en billet eller tage chancen og købe den, før visum er udstedt. Hvis I vælger det sidste, så husk at søg visum mellem 2 og 3 måneder før planlagt afrejse for at fjerne risikoen for, at visum bliver udstedt men bare for sent.

Jamaica er (pudsigt nok) placeret i turistlandegruppen, så med mindre han har indrejseforbud i Schengen eller direkte siger, at han ikke har tænkt sig at rejse hjem, burde visum jo kunne udstedes.

Men hvad der måtte kunne opstå af problemer på ambassaden i et land som Jamaica, det kan jo være svært at forudsige. Som du selv er lidt inde på, er det jo et land, hvor man ikke ville blive voldsomt overrasket, hvis det "lykkedes" for en ambassade at smide en visumansøgning væk, så den slet ikke bliver behandlet, eller der sker andre "sjove" ting undervejs.

Men man kan jo til en vis grad gardere sig imod den slags ved at følge op på, hvad der sker med ens ansøgning undervejs, og om den ligger hos ambassaden eller US.

Om det er bedst at købe eller reservere flybillet, vil jeg ikke kaste mig ud i at rådgive jer om. I må selv undersøge markedet og mulighederne og træffe jeres egen beslutning.

sbj1002

Indlæg af sbj1002 » 24.09.2012 10:25:52

Mange tak for dit svar!

Mht de mange 'sjove' ting der kan ske undervejs, ved du som om det er tilladt at sende ansøgningen direkte til Mexico? Der er nemlig ikke en ambassade på Jamaica og de skal derfor sende den videre til Mexico. Men hvis nu det er tilladt at sende den direkte, så kan man muligvis undgå de eventuelle problemer der vil opstå på Jamaica?! :)

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 24.09.2012 10:28:13

Det kan man givetvis ikke, da personligt fremmøde er en af de grundbetingelser, der skal være opfyldt for at søge om visum. Men derimod er det muligt at rejse til Mexico eller et andet land, hvor der findes en dansk ambassade, og selv aflevere sin ansøgning der.

Besvar