Visum til nigerianer, til Danmark

Her kan du skrive om/søge information om visum-reglerne, hvordan I søger om visum, dokumenter, gode råd m.v.

Redaktører: ZB, AUG Board

oca1234

Visum til nigerianer, til Danmark

Indlæg af oca1234 » 21.09.2012 15:13:59

Hej.

Kort og godt om min historie, som fører til mine spørgsmål.

Jeg er kæreste med en nigerianer, som jeg har kendt i et år, og siden nov 2011 har besøgt ca hver 5. uge dvs 7 gange og derved har et meget tæt forhold til.

Han er bosat i Tyrkiet pga. fodbold, men da det ikke lige er fremtiden vil vi selvfølgelig gerne prøve lykken i DK.

Så vil jeg høre om der er nogen der har erfaring, eller har fuldstændig styr på hvorvidt det er nemt eller svært at udstede visum til en nigerianer?(vi er begge under 24, så der snakkes her kun om besøgsvisum)

Vi ved selvfølgelig reglen er ægteskab, MEN hvorledes bliver der lagt vægt på de forskellige ting? alder, økonomi, visumansøgers baggrund osv.

Sagen er også at pga. nogle misforståelser og snyderi( fra tyrkisk side, ikke min kæreste!!), har han ikke haft opholdstilladelse ( dette er først blevet opdaget i sommers, da han skulle forny sin opholdstilladelse. True story!! Gør dette det umuligt for os at få visa, og kan vi overhovedet gifte os i Tyrkiet?

Eller skal jeg måske bare overveje at smutte over broen til Sverige og søge den vej?

Hjælp hjælp, er meget fortvivlet med hensyn til reglerne, da udlændingestyrelsen kommer op med forskellige udsagn! Vil meget gerne høre fra nogen med erfaring :)

OBS: Jeg kan læse i andre tråde, at det er kun hvis sagen sendes videre til udlændingestyrelsen i Danmark, at man går ind og ser på hvilken landegruppe han er fra, og derudfra kommer med en afgørelse?! Er det en fejl, eller gælder det stadig sådan?

På forhånd tak.
Senest rettet af oca1234 22.09.2012 11:34:34, rettet i alt 2 gange.

Hoppe

Re: Visum til nigerianer, til Danmark

Indlæg af Hoppe » 21.09.2012 22:22:53

hej ven
jeg tror på at I vil løbe ind i problemer,idet din ven har jo snydt sig til at blive i et land.
Tror nok at du måske skulle trække vejret være en ekstra gang.

Men held og lykke alligevel.Mvh.Hoppe :(

oca1234

Indlæg af oca1234 » 21.09.2012 22:35:54

Min kæreste! Har ikke snydt sig ind i et land, han kom af ærlige årsager og er også et ærligt menneske! Men bare fordi man kommer fra Nigeria behøver man ikke at være som man hører om i medierne! Han blev bragt dertil pga. fodbold, men manageren af tyrkisk afstamning snød ham for penge, det er en helt anden sag..

Så istedet for dømmende, beder jeg om reelle svar på mine spørgsmål!

Tak :)

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 22.09.2012 12:30:03

Nigeria er i asyllandegruppen, hvor der som udgangspunkt kun gives visum til at besøge ægtefæller, forældre og børn. Så chancen for, at han kan få et visum til Danmark, er alene pga. hans nationalitet ekstremt lille. Og desuden skal han uanset sin nationalitet dokumentere, at han opholder sig lovligt i det land, hvor han søger om visum, hvilket jo tilsyneladende også bliver svært.

Det er rigtigt, at ambassaden i Tyrkiet i princippet kan vælge at udstede visum selv såkaldt "bone fida", hvis de anser sagen for at være helt ubetænkelig og klar. Men med en forhistorie omhandlede ulovligt ophold i Tyrkiet, skulle de ansatte på ambassaden da have røget noget meget stærk tobak for at nå frem til den konklusion, at sagen er ubetænkelig og fuldstændig klar.

Så en evt. visumansøgning vil naturligvis blive sendt til afgørelse i US, og her vil den så blive afgjort med et afslag. Det er vist om ikke 100% sikkert så dog 99,99%.

oca1234

Indlæg af oca1234 » 22.09.2012 12:42:16

Vi vil selvfølgelig gifte os, som reglerne kræver for at få udstedt visum, med henblik på han selvfølgelig skal søge visum fra hans eget land! Men er man gift, lovligt vel og mærket, skulle man eftersigende være et godt skridt på vej mod at få visum.. Chancerne behøver ikk at være små, men er meget intresseret i at vide hvad de kigger på først og fremmest, og kan se du tidligere skriver, i et andet oplæg, at landegruppen først bliver taget i betragtning hvis sagen sendes videre til dk?

oca1234

Indlæg af oca1234 » 22.09.2012 12:47:02

Det skal lige siges, jeg er klar over hans situation er meget uheldig, men med ærlighed kan vel forhåbentlig komme langt?! :)

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 22.09.2012 20:46:44

Tyrkiet stiller tilsyneladende ikke helt de samme krav til vielse som DK gør, dvs. der er ikke udtrykkeligt krav om 'lovligt ophold' i form af visum eller opholdstilladelse.

MEN I skal begge to kunne fremvise dokumentation for at være ugift, og den dokumentation skal være udstedt af hhv. de danske og nigerianske myndigheder og være legaliseret - for dit vedkommende med en apostille. Desuden skal de være oversat til tyrkisk af en autoriseret oversætter og notarstemplet. Endelig skal I begge have en lægeattest på at I er fri for nogle specifikke sygdomme.

Du kan læse her på linket, hvad der skal til (nederst står det på engelsk): http://www.beyoglu.bel.tr/beyoglu/hizme ... tionId=305

Om legalisering af papirer fra DK kan du læse her: http://um.dk/da/rejse-og-ophold/legalis ... estemplet/

Oversættelse af papirerne kan du få billigst i Tyrkiet, hvis det er i Istanbul fx hos: http://www.eylultercume.com/ (de har klaret oversættelse til dansk før).
mh
Rådgiver for ÆUG

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 24.09.2012 06:59:19

Hvis I gifter jer, før han søger om visum til Danmark, er situationen en helt anden, idet udgangspunktet jo er, at der godt kan gives visum til besøg hos ægtefæller til en person fra asyllandegruppen.

Hvor meget vægt man så vil lægge på et tidligere ulovligt ophold i et land uden for Schengen, det ved jeg simpelthen ikke. Dertil er situationen heldigvis for speciel og sjælden til, at ÆUG har nogen særlige erfaringer med den. Men jeg vil da gætte på, at man primært interesserer sig for, hvad der er sket i Schengen, bla. fordi det jo er meget svært at kontrollere, hvad der tidligere måtte være sket alle mulige andre steder i Verden.

Det er dog klart, at hvis man møder op med et pas, hvor der er stemplet "udvist", uanset hvor i Verden det stempel så stammer fra, så vil det givetvis blive bemærket, og man vil blive bedt om at komme med en forklaring. Man kan jo så evt. i den situation vælge at få et nyt pas, således at man kan møde op med et "rent" pas, når man søger om visum til et nyt land, hvor man aldrig har været før.

Endelig er det jo også sådan, at bare fordi man ikke kan få et visum pga. formodet risiko for illegal immigration eller asylansøgning, så er det ikke ensbetydende med, at man ikke kan få en opholdstilladelse f.eks. familiesammenføring. Det betyder bare, at man må aflevere ansøgningen i sit hjemland og så pænt vente der, til den er behandlet og imødekommet.

Så i og med at visumbesøg alligevel ikke vil være muligt, før I er blevet gift, kan I jo også bare vælge at springe det mellemled helt over og gå direkte til ansøgning om familiesammenføring, når I er blevet gift.

Hvis det er det, I ønsker selvfølgelig.

oca1234

Indlæg af oca1234 » 24.09.2012 07:09:26

Det har aldrig været planen at søge fra Tyrkiet, da jeg godt er klar over det er umuligt. Men ja er vi gift og søger fra abuja skulle det være muligt, med mindre de går ind og vurderer at han vil opholde sig ulovligt i dk, hvilket selvfølgelig ikk er planen :) men går de ind og kigger på hans baggrund med det samme, eller først hvis hans sag bliver sendt videre til us? Og ville det være nemmere og mere "sikkert" hvis jeg evt opholder mig hos ham i Nigeria i nogle måneder, for ligesom at forsikre ambassaden om at han altså ikke er ude på at "flygte", og derved også vise han kan forsørge mig i hans hjemland?!

Og tak for svar :)

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 24.09.2012 07:15:40

Nej, det vil ikke være nogen fordel mht familiesammenføring at du rejser til Nigeria og bor der i begyndelsen af jeres ægteskab.

Det vil tværtimod kunne føre til juridiske forviklinger på et senere tidspunkt, hvor jeres ægteskab ophører (og det gør det jo senest ved at en af jer dør), da det som reglerne er nu vil kunne medføre at jeres formueordning vil være nigeriansk og ikke dansk.
mh
Rådgiver for ÆUG

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 24.09.2012 07:17:25

Hvis ambassaden udsteder visum bone fida, så foretager ambassaden selvfølgelig en komplet vurdering af sagen inkl. et check af visumansøgerens baggrund og tidligere rejsemønstre, og på mange ambassader foretager man også et interview af ansøgeren for at vurdere dennes troværdighed.

Ingen i ÆUG kender de præcise arbejdsmønstre på en dansk ambassade i Afrika. Men det er nok et rimeligt gæt, at man på ambassader i asyllande sender de fleste visumansøgninger videre til US, med mindre der er tale om en minister fra landets regering, der skal på officielt statsbesøg i Danmark, eller tilsvarende meget klare sager.

Hvis I er gift allerede, er det bare med at få afleveret en ansøgning. Det kan jo aldrig gå værre end, at det bliver et "nej", og den eneste måde at finde ud af det, er ved at søge. I værste fald har I så spildt 500 kroner i ansøgningsgebyr og ventet forgæves i op til 60 dage, men ingen af delene er jo trods alt Jordens undergang :wink:

oca1234

Indlæg af oca1234 » 24.09.2012 10:01:07

Der er desværre ikke mulighed for at søge om familiesammenføring, da vi begge er under 24 (henholdsvis 23 og 20 år) derved tænker jeg heller ikke, det er et problem, at vi gifter os i Nigeria og jeg evt opholder mig dernede, til vi har fået svar på ansøgning?
MEN mht til FS, er der måske mulighed for hvis nu jeg bosætter mig i Sverige og derved søger i/fra Sverige? men henblik på vi så må bo der indtil vi bliver 24 år..

Mht til at få nyt pas, ikke at han er blevet udvist eller der er udsigt til det, er han vel stadig registreret i "systemet" under hans navn, således man kan se hans, desværre ulovlige, ophold i Tyrkiet?

Altså udgangspunkt er, at søge om besøgsvisum, derved gifte os i Nigeria først (vi har ikke rigtig andre valg, da der nok vil blive stillet mange spørgsmål ang. ægteskab i Tyrkiet/Istanbul under omstændighederne?!), derefter søge om visum på den svenske ambassade i Abuja, og ja man ved jo ikke hvad der sker, før man prøver. :) - Problemet er bare, at vi kun har dokumentation (flybilletter, billeder, telefonregning osv) til og fra Tyrkiet, men vi må jo skrive en ærlig forklaring med i invitationen og håbe på det bedste!

Endnu engang, tak for brugbare svar :)

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 24.09.2012 10:26:08

Han er selvfølgelig registreret i det tyrkiske ”system”, men det er altså ikke sådan, at der ved behandlingen af en visumansøgning indhentes informationer fra 247 lande Verden over for at høre, om de evt. kender noget til den pågældende ansøger. Det globale ”Big Brother” system, hvor alverdens myndigheder udveksler oplysninger med hinanden, er ikke indført endnu. Og heldigvis for det tror jeg da nok, at man må sige.

Hvis FS alligevel ikke er mulig i Danmark pga. jeres alder, var det måske mest smart, om I søgte i Sverige ef-ter deres nationale regler. Og så behøver I sådan set ikke søge om visum, med mindre I af rent sociale årsager gerne vil tilbringe noget tid sammen i Danmark, før du flytter til Sverige.

Sverige har et lidt mere gammeldags system end Danmark, hvor man SKAL søge fra hjemlandet og herefter først rejse til Sverige, når ansøgningen er godkendt. Men til gengæld er der så ikke andre krav end det, så i forhold til de danske regler må det vist siges at være endog særdeles overkommeligt. Og i virkeligheden behøver I ikke engang at gifte jer, I skal bare være kærester og have til hensigt at bo sammen. Og i betragtning af jeres unge alder var det da måske også en fordel, som det kunne være værd at tage med?

Jeg foreslår derfor følgende køreplan:

1) Find et sted at bo i Sverige og flyt dertil
2) Få et svensk personnummer
3) Lad din kæreste rejse tilbage til Nigeria
4) Lad din kæreste søge om FS med dig i Sverige ved at udfylde online-ansøgningen
5) Lad din kæreste flytte til Sverige, når ansøgningen er godkendt efter cirka 3 måneder
6) Besøg din kæreste i Nigeria i mellemtiden, hvis I savner hinanden, og din økonomi samt arbejde eller studier tillader det
7) Gift jer når og hvis I har lyst og ikke bare for, at han kan få et visum eller en opholdstilladelse

oca1234

Indlæg af oca1234 » 24.09.2012 10:45:32

Okay, så det vil egentlig sige, at der ikke ringer store alarm klokker, idet de evt taster hans oplysninger ind omkring ham? og især ikke hvis han får nyt pas? det jo positivt, da det var min værste frygt. Så langt så godt. Men er det noget vi skal nævne i invitationen?

Planen ang. flytning til Sverige, har jeg overvejet trin for trin og er bevidst om det nok bliver vores eneste og bedste mulighed efter en masse info og overvejelser, men som du selv siger vil jeg gerne have ham til DK netop for det sociale osv. ( men vi kan vel frit rejse til dk hvis vi begge har opholdstilladelse i Sverige?) Vil et afslag på visum til dk have nogen betydning for senere ansøgning til Sverige?

En helt anden mulighed som vi også har, er at en dansk fodboldklub inviterer ham herop, efter underskrevet kontrakt osv.. ( han skal træne med dem på træningslejr i Tyrkiet til februar, og kan kun håbe på det bedste) Der er lang tid til, det ved jeg, og det mindsker måske vores chancer hvis vi venter så længe, endda hvis det bliver et muligt nej fra klubbens side?! bare lige en tilføjelse. :) Its complicated, I KNOW ;)

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 24.09.2012 11:25:23

Jeg synes bestemt ikke, at I ligefrem skal nævne din kærestes tyrkiske fortid i visumansøgningen. Men hvis han bliver stillet spørgsmål om, hvorvidt han har rejst før, hvor han har arbejdet etc. bør han svare ærligt på dem, så han ikke roder sig ud i løgne og selvmodsigelser, der bliver afsløret. Altså sige at han har været fodboldspiller i Tyrkiet i den og den periode. Men ikke uopfordret fortælle at der var problemer med opholdstilladelsen. Se det på samme måde som en jobansøgning. Man lyver ikke, men man fortæller kun uopfordret det, der tjener til ens fordel og kan medvirke til, at man får jobbet.

Som forklaring på et ”rent” pas kan han bare sige, at det gamle desværre blev væk. Det lå f.eks. i en taske, som blev stjålet på markedet eller i bussen. Den slags små hvide løgne er ikke så komplicerede at slippe af sted med, da de er simple at huske og meget vanskelige at modbevise.

Og mht. ”taste ind” og alarmklokker: Jamen igen kan en dansk ambassade eller US kun ”taste ind” i det, der hedder SIS (Schengen Information System), og Tyrkiet er altså ikke blevet en del af Schengen endnu. Og bliver det nok heller aldrig, hvis det står til de europæiske befolkninger.

Et afslag på visumansøgning har ingen betydning for en ansøgning om opholdstilladelse, med mindre afslaget er begrundet i formodet fare for den offentlige sikkerhed eller orden. Hvis han f.eks. får afslag på sin visumansøgning, fordi han står på den franske efterretningstjenestes liste over internationale terrorister med tilknytning til Al-Quida, vil det selvfølgelig også indgå i vurderingen, hvis han søger opholdstilladelse. Alt andet ville jo også være helt vanvittigt.

Men hvis afslaget skyldes frygt for, at han bliver illegal indvandrer, er dette en fuldstændig irrelevant betragtning ved en ansøgning om opholdstilladelse. For han kan jo ikke blive illegal indvandrer, når han har en opholdstilladelse og dermed er legal indvandrer.

Med en svensk opholdstilladelse kan man frit rejse i hele Schengen i op til 90 dage ad gangen i hvert land på samme måde, som borgere fra schengenlandene selv kan det. Så familiebesøg, indkøbsture og ferier mm. i Danmark er slet intet problem, når først I bor i Sverige.

Eneste begrænsning er, at han ikke må arbejde i Danmark og ikke kan modtage nogen form for ydelser fra Danmark. Han har kun rettigheder af den karakter i forhold til det svenske samfund, så længe I bor der, og han ikke er blevet svensk statsborger.

Besvar