Visum/tilladelse for rejser uden for EU?

Her kan du skrive om/søge information om visum-reglerne, hvordan I søger om visum, dokumenter, gode råd m.v.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
arsenio

Visum/tilladelse for rejser uden for EU?

Indlæg af arsenio » 04.09.2012 10:45:46

Hej, vi er i den glædelige situation at min kone har fået opholdstilladelse. :D

Vi fik faktisk svaret dagen efter de 3 mdr. var gået, så det var dejligt at vi ikke skulle vente yderligere.

Vi går så nu og tænker på at tage på lidt honeymoon sammen, og mit spørgsmål er så om min kone som er fra Filippinerne skal have en speciel form for tilladelse eller visum?

Vi overvejer at tage til Ægypten eller Tyrkiet til vinter.

Hvis I ved noget ang. Dansk kursus osv. som Kommunen skal tilbyde, må I gerne fortælle hvad jeres erfaringer er med det :)
Om de selv sender eller kontakter os, mht. tilbud om undervisning, eller skal hun selv kontakte Københavns Kommune?

Mvh.

fundiver199

Re: Visum/tilladelse for rejser uden for EU?

Indlæg af fundiver199 » 04.09.2012 11:07:11

Hvis du mener, om din kone skal bruge en særlig tilladelse for at forlade Danmark, er svaret selvfølgelig nej. Det er jo en opholdstilladelse, hun har fået, og ikke en fængselsdom. Men hvis hun ønsker at bevare sin opholdstilladelse, må hun dog som hovedregel højest være væk fra Danmark i 6 måneder om året de første par år. Så hvis bryllupsrejsen varer i 10 måneder, må I søge om en ny opholdstilladelse bagefter.

Om der er visumkrav i det eller de lande, I ønsker at besøge, må I undersøge hos det pågældende lands ambassade. Det er statsborgerskab, der bestemmer, om der er visumkrav eller ej, og ikke bopælsland. Og man kan ikke automatisk gå ud fra, at bare fordi danske statsborgere er visumfri i et eller andet land, så er filippinske det også. Så hvis der kræves visum, skal I huske at søge om det i god tid før rejsen.

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 04.09.2012 11:09:48

Du må undersøge på de respektive ambassaders hjemmeside, om filippinere skal have visum.

DU som dansker skal have visum til Egypten, men det fås mod betaling i lufthavnen. Husk rede penge i US$, og sørg for det nøjagtige beløb, der gives ikke tilbage :wink:

NOGLE EU-borgere og andre statsborgere (dog ikke danskere) skal ligeledes have visum til Tyrkiet, og også dette fås normalt i lufthavnen.
mh
Rådgiver for ÆUG

arsenio

Indlæg af arsenio » 05.09.2012 19:12:27

Det var mere om hun nu havde "samme rettigheder" som mig, efter at hunn har fået opholdstilladelse i DK, eller om hun stadig skal have visum osv. da hun er fra Filippinerne.

Men det må jeg så bare spørge ambassaderne om.

Ved I noget om Dans kundervisning osv. efter man får opholdstilladelse her i landet?

Tak for svar og hjælp :)

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 05.09.2012 20:41:50

En opholdstilladelse ændrer jo ikke på ens statsborgerskab, så visumreglerne vil stort set være de samme - dog er der nogle lande, der tillader personer med opholdstilladelse i EU-lande og/eller Schengen-lande at rejse ind uden visum. Der er sikkert også lande, hvor du som dansker skal have visum, mens din filippinske kone kan rejse ind uden.

Jeg kan fortælle dig, at din kone skal søge om visum til Tyrkiet på forhånd, at det koster omkring 60 US$ og at hun ved indrejse skal dokumentere at have 50US$/dag, hun vil være i Tyrkiet. Du finder den tyrkiske ambassades/konsulatets hjemmeside her:
http://copenhagen.emb.mfa.gov.tr/ConsularServices.aspx
mh
Rådgiver for ÆUG

Besvar