Visum. Dokumenation osv.? hjælp

Her kan du skrive om/søge information om visum-reglerne, hvordan I søger om visum, dokumenter, gode råd m.v.

Redaktører: ZB, AUG Board

fundiver199

Re: Visum. Dokumenation osv.? hjælp

Indlæg af fundiver199 » 22.08.2012 16:16:23

Du skal ikke aflevere noget som helst til visumkontoret. Du skal udfylde den invitationsblanket, du finder på www.nyidanmark.dk under afsnittet om "visum", og så skal du sende relevante bilag som f.eks. kopi af dit pas og dine lønsedler til din kæreste, så han kan tage dem med, når han afleverer sin visumansøgning sammen med diverse bilag.

Madam M

Indlæg af Madam M » 28.08.2012 10:36:09

Hej!
Jeg har i et par år fulgt med på siden her. Har ikke haft behov for at skrive før nu. Starter med at bøje mig i respekt for især fundivers kæmpe arbejde med at svare :)

Når man skal have visum til Danmark fra Marokko, skal ansøgeren søge om det via den svenske ambassade i Rabat. På deres hjemmeside er også en komplet liste over hvad, man skal medbringe. Din kæreste skal huske at bestille tid, til aflevering af visumansøgning. Man kan desværre ikke søge direkte via Danmark.

Jeg undrer mig over at du skriver at din kæreste allerede har pengene til den økonomiske sikkerhedsstillelse. Det er ikke så meget det at han har dem, men mere om hvordan han vil få så mange penge ud af Marokko? Jeg tror ikke at man sådan uden videre kan medbringe så store beløb..?

Hvis jeg var Jer, så ville jeg gå efter at være kun forlovede et års tid endnu. Det giver Jer også god tid til at fremskaffe relevante dokumenter, lære hinanden at kende, osv. Det hjælper så på det, hvis han får visum til at besøge dig. Jeg krydser fingre for Jer.

Når jeg skriver det med at fremskaffe dokumenter osv., så er det fordi I skal overveje om I vil giftes her eller der. Et dansk ægteskab godkendes nemlig ikke altid i Marokko. Og uden en vielsesattest i tasken, kan det være svært at være sammen i Marokko. Man skal jo bruge attesten hvis man f.eks. skal checke ind på et hotel sammen. Og jeg har hørt at de ikke er tilfreds med en dansk attest - i hvert fald ikke hvis den ene eller begge er marokkanske statsborgere (muslimer).

Det er mange dokumenter, der skal bruges til et marokkansk ægteskab. Men når det så er klaret, så er det til gengæld rart at stå med et papir for ægteskab, der er godkendt i begge lande (man viser bare attesten - oversat - på borgerservice og så er det også registreret her).

Mange knus og gode ønsker for Jer

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 28.08.2012 10:47:08

Så vidt jeg kan finde ud af, må man tage op til 9.000 € med UD af Marokko (mens man højst må medtage 1.000 dirhems).

Man kan overføre penge selv via netbank eller via bank eller fx Western Union , og det vil altid være det sikreste. At rejse med store kontantbeløb er risikabelt, selv om man må have op til 10.000 € med over den danske grænse, uden at skulle deklarere dem.
mh
Rådgiver for ÆUG

Madam M

Indlæg af Madam M » 28.08.2012 19:05:07

Marokko har meget strenge regler for udførsel af penge.
Medmindre man har et barn der studerer, fx i Frankrig, er det praktisk talt umuligt at udføre penge. Jeg er sikker på din kæreste kan fortælle mere om det.

Det nemmeste er på alle måder hvis I gør det på EU-måden (fx Sverige). Selvom det vil betyde at du selv skal bo i et andet land i en periode, så er det på alle måder smartest.

Men start bare med at få søgt det visum, så I kan få noget tid med hinanden her og lære hinanden at kende og holde i hånd osv.

Knus

Besvar