Jeg er en smule forvirret.
Min amerikanske kæreste skal med mig til Danmark, da jeg ikke kan blive i USA længere. Vi regner med at blive gift ligeså snart vi kommer til Danmark. Hvad er det første hun skal søge? Er det et visum eller kan vi søge opholdstilladelse med det samme? SKAL hun have et arbejde i hjemlandet når vi ankommer til Danmark og søger om enten eller? Øjeblikket vi er gift, er kravet så til hende at hun skal stadigvæk have arbejde i USA når vi søger om Visum eller Opholdstilladelse?
Visum eller opholdstilladelse?
-
mh1
- Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
- Kontakt:
Re: Visum eller opholdstilladelse?
Ovenfor her på siden ser du en række menupunkter. Et af dem er RÅDGIVNING. Det klikker du på, så får du en ny række menupunkter, bl.a. vejledning om 'Ægteskab' og 'Familiesammenføring'.
Når du har læst informationerne der, vil du forhåbentlig være meget mindre forvirret.
PS: visum er noget, man søger hvis man ellers ikke kan blive lukket ind i et land. Amerikanske statsborgere behøver ikke visum for at komme ind i DK.
Opholdstilladelse er noget man søger, hvis man vil bosætte sig i et andet land.
Når du har læst informationerne der, vil du forhåbentlig være meget mindre forvirret.
PS: visum er noget, man søger hvis man ellers ikke kan blive lukket ind i et land. Amerikanske statsborgere behøver ikke visum for at komme ind i DK.
Opholdstilladelse er noget man søger, hvis man vil bosætte sig i et andet land.
mh
Rådgiver for ÆUG
Rådgiver for ÆUG
-
fundiver199
Re: Visum eller opholdstilladelse?
I det danske sprog anvendes ordet "visum" kun om noget, der giver ret til at besøge et andet land i kort tid som gæst. Hvorimod en tilladelse til at bo i landet med de rettigheder og pligter, som dette nu engang giver (f.eks. skattebetaling), kaldes en opholdstilladelse.
På flere andre sprog herunder engelsk anvender man imidlertid samme ord for både visum og opholdstilladelse og skelner f.eks mellem "short stay visa" og "long stay visa". Og det kan selvfølgelig godt give anledning til nogen forvirring, hvis man eksempelvis har en amerikansk kæreste
På flere andre sprog herunder engelsk anvender man imidlertid samme ord for både visum og opholdstilladelse og skelner f.eks mellem "short stay visa" og "long stay visa". Og det kan selvfølgelig godt give anledning til nogen forvirring, hvis man eksempelvis har en amerikansk kæreste