Nyt Pas mens på processuelt ophold

Her kan du skrive om/søge information om visum-reglerne, hvordan I søger om visum, dokumenter, gode råd m.v.

Redaktører: ZB, AUG Board

Brox

Nyt Pas mens på processuelt ophold

Indlæg af Brox » 18.08.2012 13:26:55

Vi ansøgte om familiesammenføring den 18 juni. For 2 dage siden fik vi, at vide, at vi ville få svar senest den 18. september. Det blev dog i brevet påpeget, at opholdstilladelsen (såfremt den bliver givet) kun vil gælde til den 6. Dec 2012, da hendes pas udløber den 6. marts, men hvis hun fik fornyet passet inden afgørelsen træffes, ville de træffe afgørelse på baggrund af det nye pas. Jeg fik i øvrigt i dag brev om anmodning om sikkerhedsstillelse.

Vi overvejer nu følgende:

1) Hun tager hjem og får passet fornyet hurtigt, men problemet er, at hun jo nok ikke kan komme tilbage førend, der er truffet afgørelse i sagen. Måske kan vi nå, at få en tilbagerejsetilladelse, men der er lang ventetid på politistationen i Aarhus.

Tilbagerejsetilladelsen vil jo så desuden sidde i et pas, som bliver udskiftet, og dermed vel er ugyldigt? Skal hun så vente på, at hun får opholdstilladelse? Eller skal hun vente til de fremsender et opholdskort?

2) Hun kan blive i Danmark indtil vi får endeligt svar. Men, hvor længe kan vi så påregne, at vente?

Godt nok skriver de senest d. 18. sep Men skal vi så ikke oveni vente på opholdskort førend hun kan tage hjem og få nyt pas?

Efter hun har fået opholdskortet skal hun så hjem og have nyt pas, og vi skal så inden den 6. dec ansøge om forlængelse.

Vi vil nok helst benytte mulighed 1), så hun ikke skal til, at hjem engang i oktober/november, og vi snart skal til at søge om fornyelse af opholdstilladelse igen. Men vi vil omvendt være trætte af det, hvis hun skal vente flere måneder i sit hjemland på at få tilsendt et opholdskort. Jeg håber, at I vil være behjælpelige ligesom i var med bryllup og familiesammenføring.

closed1

Re: Nyt Pas mens på processuelt ophold

Indlæg af closed1 » 18.08.2012 16:11:35

Alt efter hvilket land din kone kommer fra , men hvis hjemlandet har en ambassade her i dk , kan passet jo fornyes der.

Brox

Indlæg af Brox » 18.08.2012 22:03:24

Det er Filippinerne, og de har kun ambassade i Norge

closed1

Indlæg af closed1 » 19.08.2012 09:34:40

Hvis i skriver til deres konsulat i kbh så vil de kontakte jer når ambasaden besøger kbh , så kan i få lavet pas der . De kommer når der er en gruppe der skal have ambassadehjælp . sikkert sidst i oktober.

Brox

Indlæg af Brox » 19.08.2012 09:51:59

Interessant. Tak for det. Vi vil ringe og høre på mandag. Det er dog nødvendigt, at det bliver inden Dec, men hvis det er oktober som du siger, så vil det være perfekt.

Spørgsmålet er om ambassader stadig rejser rundt og udsteder pas på konsulater, nu hvor der er kommet biometrisk pas?

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 19.08.2012 10:37:45

Hvis din kone har et gyldigt schengenvisum, kan hun tage til Oslo og få fornyet sit pas der. Og selv hvis schengenvisum er udløbet, er de filippinske myndigheder nok ligeglade med det, og der er jo ingen fast grænsekontorl. Så I kan jo vælge at tage chancen og tage til Oslo for at få fornyet passet, uanset at I dermed - ret ligegyldigt - krydser en indre grænse i Schengen med et visum, der er udløbet.

Det kloge havde været at få fornyet passet, før hun søgte om FS, men det er jo lidt sent at give jer det råd nu :D

Brox

Indlæg af Brox » 19.08.2012 11:10:50

Lige nu er hun her på processuelt ophold, så hun kan i princippet ikke tage til Norge.Selvom chancen for, at blive opdaget er lille, så er jeg ikke sikker på, at det er den bedste ide, men det er self. en ide, og noget vi kunne overveje, at gøre, hvis det ender med, at hun får sin opholdstilladelse baseret på sit nuværende pas (for jeg går da udfra, at man så har lov til, at rejse til Norge?). Ville det ikke være et problem, når hun checker ind i lufthavnen? jeg kan i hvert fald huske, at passet blev nøje studeret, da vi skulle til Italien.

Problemet var, at vi var lidt presset med tiden og først fik søgt FS dagen inden turistvisum udløb.
Planen lige nu er, at vi kan få skaffet et nyt pas så hurtigt, at det vil indgå i afgørelsen, men vi kan jo ikke vide hvornår udlændingestyrelsen helt præcist træffer afgørelse, selvom de skriver senest d. 18 sep.

Vi har stadig et par vigtige spørgsmål, som i måske kan være behælpelige med:

Hvis hun nu tager hjem til Filippinerne skal hun så kun afvente svar på afgørelse eller skal hun også afvente modtagelse af opholdskort inden hun kan vende tilbage til DK?

Og har det nogen betydning, at det pas hun på det tidspunkt har, måske vil være et andet end det opholdstilladelsen blev baseret på?

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 19.08.2012 11:43:03

Man kan også rejse til Oslo med tog, færge eller bil. Så bliver man ikke bedt om at vise pas. Hvis din kone rejser hjem nu, kan hun ikke komme tilbage, før opholdskortet er blevet udstedt og sendt til den norske ambassade i Manila, hvor hun så kan hente det i stedet for et visum. Og I vil så stadig skulle søge om forlængelse stort set lige så snart, hun er kommet tilbage til Danmark.

Jeg hader at opfordre folk til ulovligheder. Men jeg må indrømme, at i jeres situation, der ville jeg nok blæse det et stykke, at det processuelle ophold kun gælder i Danmark, og tage en smuttur til den filippinske ambassade i Oslo ASAP, så opholdstilladelsen kan udstedes for en periode på 2 år, og fornyelsen af passet er overstået.

Men ellers må I vel håbe på, at hun når at få sit opholdskort, før opholdstilladelsen udløber, og så skynde jer at rejse til enten Oslo eller Manila straks derefter, så hun kan nå at søge om forlængelse rettidigt, efter hun har fået sit nye pas. Og hun kan selvfølgelig også vælge at rejse til Manila nu og så sende en kopi af sit nye pas til US, så snart det foreligger.

Brox

Indlæg af Brox » 19.08.2012 12:09:11

Problemet med Norge er, at de tager 30 dage om, at udstede pas, så vi ville næppe nå, at få det inden nuværende ansøgning bliver afgjort.

I Filippinerne ville det tage 7 dage (+ et eller andet underligt kursus for Filippinere gift med udlændinge, hvilket forhåbentlig ikke er en forudsætning i Norge). Men hun ville så skulle vente i Filippinerne, i stedet for, at komme i gang med Lær dansk, hvilket man så vidt jeg ved er muligt allerede inden man får udstedt opholdskort.

Men vi vil under alle omstændigheder overveje, om vi bør tage til Norge, indenfor den nærmeste fremtid, så vi har passet klar i god tid til ansøgning om forlængelse af opholdstilladelse.

Hvad er konsekvensen i øvrigt af, at det ville blive opdaget?

Nægtet indrejse til Norge?
Nægtet tilbagerejse til Danmark?

Edit: Er det mon realistisk, at vi kan få tilbagerejsetilladelse til det gamle pas? Der står jo i orienteringen fra Ægtefællekontoret, et afsnit kaldet: "Bemyndigelse til Østjyllands Politi om udstedelse af tilbagerejsetilladelse" Betyder det, at vi godt kan regne med en tilbagerejsetilladelse såfremt vi ansøger om en. Det skal i så fald helst være inden onsdag, ellers dropper vi nok muligheden om, at få passet lavet i Filippinerne. Men en sådan tilbagerejsetilladelse er vel også brugbar i forbindelse med tilbagerejse fra Norge, selvom hun ikke havde ret til, at tage til Norge?

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 19.08.2012 12:59:54

En tilbagerejsetilladelse har form af et schengenvisum. Men problemet er, at for overhovedet at få en, skal man have ventet i mindst 3 måneder på svar på sin ansøgning, hvis ikke der er tale om en nødsituation som f.eks., at ens mor er død og skal begraves.

Jeg ved ikke, hvad det norske politi gør, hvis de konstaterer, at en person, der kun har processuelt ophold i Danmark, er indrejst i Norge for at besøge sin ambassade i Oslo. Mon ikke det - som så meget andet - afhænger af den myndighedsperson, man støder på, hvordan man selv fremtræder og så videre. Det kan nok være alt fra "fy skamme aldrig gøre det mere" og til, at man bliver sat i fængsel og på et fly til sit hjemland.

Når indrejsen er sket fra Danmark, må man dog nok antage, at en mere sandsynlig - og rimelig - konsekvens vil være, at man bliver sat på et fly eller en færge til Danmark, hvis de norske myndigheder ikke føler sig overbevist om, at man frivilligt vil forlade Norge igen.

Brox

Indlæg af Brox » 19.08.2012 13:15:09

Jeg læste andetsteds, at i forbindelse med færgeoverfarten er der kun chance for paskontrol ved ombordsstigning.

Jeg kender godt den 3 måneders regel, men grunden til jeg tror, at vi alligevel har mulighed for tilbagerejsetilladelse er det de skrev i vores orienteringsbrev. De skrev ordret (let forkortet med ... :

Bemyndigelse til Østjyllands Politi om udstedelse af tilbagerejsetilladelse
Udlændingestyrelsen bemyndiger hermed østjyllands Politi til at udstede en tilbagerejsetilladelse til dig (sticker D gældende til Danmark, flere indrejser, gældende i op til 90 dage fra udstedelsesdatoen)

Udlændingestyrelsen skal anmode Østjyllands Politi om efter udestedelsen at orientere os om bemyndigelsen pr. e-mail... Orientering skal omfatte navn, person ID ... Det skal fremgå tydeligt, at der er tale om, at der er sket en bemyndigelse pr. brev.

Det tolker jeg i hvert fald som om, at vi modsat det normale udgangspunkt, kan få en tilbagerejsetilladelse. Eller er jeg helt forkert på den? Du får i hvert fald tak for at bruge noget af din søndag på, at besvare mine forespørgsler.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 19.08.2012 13:36:38

Det betyder nok bare, at det i givet fald er Østjyllands politi, der udsteder den, og ikke Udlændingestyrelsen, således at I kan spare jer den lange rejse til København. Men jeg ser da ingen grund til at tro, at Politiet ikke skal følge de samme retningslinier, som US gør.

Brox

Indlæg af Brox » 19.08.2012 13:51:19

Ja, ok

I så fald kan vi jo bestille en tid hos østjyllands politi d. 19 september med henblik på en tilbagerejsetilladelse, for så er der gået mere end 3 måneder. Derefter kan vi så tage til Norge uden at frygte, at hun ikke kan rejse ind i DK igen. Så er problemet kun, at der vil være en lille chance for, at vi ikke får lov til, at rejse ind i Norge

Det er self. muligt, at der allerede er truffet afgørelse til den tid, men hun vil næppe have opholdskort.

closed1

Indlæg af closed1 » 19.08.2012 17:11:17

Man kan spekulere sig til døde i alle mulige problemer , find nu ud af hvornår Ambassaden kommer til kbh , ellers tag en dejlig færge tur til Norge og bestil et nyt pas .. det væreste der kan ske er jo at Norge sender din kone tilbage til dk ... Men tror nu at politiet i Norge har meget vigtigere ting at tage sig til end at sidde på lur på alle indfaldsveje , samt kyster for at se om en fra dk , sniger sig ind for at gå på Ambassaden

Brox

Indlæg af Brox » 19.08.2012 18:58:35

Sandt. Og det bliver nok også planen, men det var rart at få vendt mulighederne herinde.

Vi har fået et kort svar fra ambassaden i Norge om, at de forventer, at komme i oktober, men der er ikke fastsat en dato endnu.

Jeg siger tak for hjælpen til fundiver199 og closed1

Besvar