Visum. Dokumenation osv.? hjælp
Visum. Dokumenation osv.? hjælp
Hej
Jeg er 22 år og min kæreste er fra marokko, og er 25 år. Vi har planer om at han skal flytte til danmark, og vi skal giftes, men ikke før jeg fylder 23 1/2 år. Men det vi kan gøre først er at søge om visum for ham idet, at man skal ha besøgt dk mindst en gang før man kan søge om familiesammenføring.
Vi har tænkt os at at vedlægge dokumenation på at han har en uddannelse i marokko, og har en fuldstidstilling i marokko for at måske øge sandsynligheden for at kan få udleveret visum. Problemet er bare, at man skal dokumentere for at man er kærester, og det eneste vi har som dokumentation på det, er afrejsedatoen og udrejse datoen fra mit pas når jeg har været i marokko. Er det en god ide, at skrive i VU2 skemaet, at vi gerne vi giftes for at understrege at vores forhold er seriøst eller kan det risikere, at han ikke får visum?
Jeg vil så derfor gerne vide om det øger chancen for ham at få udleveret visum til dk, hvis jeg og ham bliver gift nede i marokko?
Og er der nogen der har gode råd til, hvordan man ellers kan dokumentere, at man er kærester?
Jeg håber at i vil dele jeres bedste erfaring både de som har fået det lykkedes at få visum og for dem, som har fået afslag.
Jeg er meget nervøs for at få afslag.
Jeg er 22 år og min kæreste er fra marokko, og er 25 år. Vi har planer om at han skal flytte til danmark, og vi skal giftes, men ikke før jeg fylder 23 1/2 år. Men det vi kan gøre først er at søge om visum for ham idet, at man skal ha besøgt dk mindst en gang før man kan søge om familiesammenføring.
Vi har tænkt os at at vedlægge dokumenation på at han har en uddannelse i marokko, og har en fuldstidstilling i marokko for at måske øge sandsynligheden for at kan få udleveret visum. Problemet er bare, at man skal dokumentere for at man er kærester, og det eneste vi har som dokumentation på det, er afrejsedatoen og udrejse datoen fra mit pas når jeg har været i marokko. Er det en god ide, at skrive i VU2 skemaet, at vi gerne vi giftes for at understrege at vores forhold er seriøst eller kan det risikere, at han ikke får visum?
Jeg vil så derfor gerne vide om det øger chancen for ham at få udleveret visum til dk, hvis jeg og ham bliver gift nede i marokko?
Og er der nogen der har gode råd til, hvordan man ellers kan dokumentere, at man er kærester?
Jeg håber at i vil dele jeres bedste erfaring både de som har fået det lykkedes at få visum og for dem, som har fået afslag.
Jeg er meget nervøs for at få afslag.
-
mh1
- Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
- Kontakt:
Re: Visum. Dokumenation osv.? hjælp
Dit pas kan bruges som dokumentation, men har I overhovedet ikke skrevet, mailet, skypet eller sms'et til hinanden? Og har I ingen billeder af jer sammen? Det gælder altsammen som dokumentation for at I er kærester.
At haste et bryllup igennem, og så måtte leve i hvert sit land i lang tid fremover, lyder noget træls. Det bør bestemt kunne lade sig gøre at få visum til din kæreste, så I kan planlægge jeres bryllup ordentligt.
At haste et bryllup igennem, og så måtte leve i hvert sit land i lang tid fremover, lyder noget træls. Det bør bestemt kunne lade sig gøre at få visum til din kæreste, så I kan planlægge jeres bryllup ordentligt.
mh
Rådgiver for ÆUG
Rådgiver for ÆUG
Okay tak for dit svar. Og du har ret, vil ikke leve i hvert sit land i lang tid, men har ikke helt styr på alt endnu. Så du mener det er bedst at vente med vielsen efter hans visumophold? Kan man egentlig overhovedet vies i danmark under visum ophold?mh skrev:Dit pas kan bruges som dokumentation, men har I overhovedet ikke skrevet, mailet, skypet eller sms'et til hinanden? Og har I ingen billeder af jer sammen? Det gælder altsammen som dokumentation for at I er kærester.
Og hvor længe kan man højest have visum ophold i danmark, fordi jeg tænker han måske kan gå igang med noget dansk kursus imens han har visum ophold i dk før han skal tilbage til marokko og der skal søges om familiesammenføring?
Jo vi skriver meget med hinanden på facebook og msn. Jeg har bevaret mine beskeder på facebook, hvilket jeg nok vil bruge som dokumentation. Men der taler vi meget om ægteskab osv. Jeg har dog ikke gemt samtaler på msn, men det er måske noget jeg bør gøre fra nu, så jeg kan bruge det som dokumentation. Vi smser ikke så meget, men skal til det. Vi har ikke et billede sammen desværre. Det ville ellers være godt med et billede, som dokumenation.
-
mh1
- Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
- Kontakt:
Det gør jo ikke noget, at I taler om ægteskab, og du kan vel udvælge nogle beskeder, som ikke er alt for personlige, men dog viser at I er kærester.
I vil godt kunne blive viet mens din kæreste er i DK på et visum, og han kan få visum op til 90 dage.
Det tager gerne 2-3 uger med sagsbehandlingen, når man søger om at blive viet, så det skal planlægges i lidt god tid, og han skal have al den dokumentation med, der skal bruges:
- fødselsattest,
- bevis på at han ikke er gift,
- (naturligvis) pas.
Fødselsattest og bevis på at han ikke er gift skal oversættes til dansk ELLER engelsk, og de skal legaliseres, dvs. han skal hen og få dem stemplet af det marokkanske udenrigsministerium OG af den danske ambassade. OBS! det er kun selve dokumentet, der skal legaliseres, ikke oversættelsen. Oversættelsen skal laves af en autoriseret oversætter.
OBS! Selv om det er helt lovligt at blive viet under et visumophold er der INGEN grund til at omtale at I måske vil vies, mens din kæreste er i DK. Det er en helt overflødig oplysning, så lad være med det.
I vil godt kunne blive viet mens din kæreste er i DK på et visum, og han kan få visum op til 90 dage.
Det tager gerne 2-3 uger med sagsbehandlingen, når man søger om at blive viet, så det skal planlægges i lidt god tid, og han skal have al den dokumentation med, der skal bruges:
- fødselsattest,
- bevis på at han ikke er gift,
- (naturligvis) pas.
Fødselsattest og bevis på at han ikke er gift skal oversættes til dansk ELLER engelsk, og de skal legaliseres, dvs. han skal hen og få dem stemplet af det marokkanske udenrigsministerium OG af den danske ambassade. OBS! det er kun selve dokumentet, der skal legaliseres, ikke oversættelsen. Oversættelsen skal laves af en autoriseret oversætter.
mh
Rådgiver for ÆUG
Rådgiver for ÆUG
-
fundiver199
At begynde at omtale planer om ægteskab vil ikke føre til, at visum "nemmere" udstedes men snarere til kritiske spørgsmål, om hvorvidt din kæreste har tænkt sig at rejse hjem igen, når visum udløber. Så lad være med at gøre tingene sværere for jer selv, end nødvendigt er, ved at give ambassaden den slags overflødige oplysninger.
Ja som Fundiver skriver, så har Visakontoret en firkantet holdning til kærester, fordi at deres 1 prioritet er at visaansøger skal overholde de 90 dages visa, og hvis man snakker om ægteskab i forbindelse med visaansøgning, så får man nemt afslag, da man nemt bliver mistænkt for at gifte sig i visa tiden, og dermed blive længere end de 90 dage, det er desværre sådan en kedelig dobbelt holdning fra Visakontoret. 
okay tak det vil jeg så undgå. Det er rigtigt jeg kan jo udvælge hvilke beskeder der skal med. Det vil jeg gøre.fundiver199 skrev:At begynde at omtale planer om ægteskab vil ikke føre til, at visum "nemmere" udstedes men snarere til kritiske spørgsmål, om hvorvidt din kæreste har tænkt sig at rejse hjem igen, når visum udløber. Så lad være med at gøre tingene sværere for jer selv, end nødvendigt er, ved at give ambassaden den slags overflødige oplysninger.
Er det en god ide at vedlægge flybilletter oveni på trods af at jeg har stempel i mit pas om at jeg får 1 måned siden var i marokko, som bevis på at jeg har været i marokko? Eller behøves flybilleterne ikke?
Et andet spørgsmål er om jeg kan få afslag på visum, fordi jeg ikke har et billede sammen med ham? Jeg overvejer nemlig at tage til marokko på et eller andet tidspunkt, så vi kan få taget billeder sammen, men det er lidt problematisk da jeg har mit studie at tage mig af nu.
Også vil jeg også gerne vide om det er relevant, at han udlevere dokumentation for hvad han beskæftiger sig med på arbejdsmarkedet, og at han har en bachelorgrad fra universitet når jeg skal søge om visum for ham?
jeg læste også et sted, at jeg skal sørge for at han får en slags invitation af mig, som han skal aflevere til den svenske ambassade i marokko med alt det andet han skal aflevere. Hvordan skal den invitation være? Er det et skema udover VU2 skemaet der skal udfyldes eller er det noget jeg skal skrive på word?
men skal lige siges at vores samtale foregår ikke på engelsk. vi skriver på marokkansk berbisk på facebook, msn og sms. Gør det en forskel? skal der vedlægges en oversætte til dansk på det eller er det ligegyldigt?
Det er meget fint, hvis du kan bevise med billetter at du har besøgt ham før han kommer her.
Tak resser...håber at få svar på overnævnte spørgsmål.
Hvor kan jeg finde en præcis vejledning til hvem der skal aflevere hvad til hvor? eks. hvem skal aflevere dokumentation på at vi er kærester, dokumenation på at min kæreste i marokko er under fuldtidsarbejde, og har en uddannelse, og vu2 skemaet, ansøgning om schegen visum helbredsforsikringen plus police, kopi af eget og hans pas, pasfoto af ham og hvad der ellers skal afleveres
Det bliver vel en del parpirarbejde, som skal faxes og scannes imellem os, hvis ikke vi mødes inden jeg søger om visum til ham?
er der større change for at få udleveret visum, hvis jeg og min kæreste bliver gift i marokko eller vil det være en forhindring for at få visum?
undskyld de mange spørgsmål, men er helt ny i det, og ved altså ikke lige hvem der ellers skal hjælpe mig
Hvor kan jeg finde en præcis vejledning til hvem der skal aflevere hvad til hvor? eks. hvem skal aflevere dokumentation på at vi er kærester, dokumenation på at min kæreste i marokko er under fuldtidsarbejde, og har en uddannelse, og vu2 skemaet, ansøgning om schegen visum helbredsforsikringen plus police, kopi af eget og hans pas, pasfoto af ham og hvad der ellers skal afleveres
Det bliver vel en del parpirarbejde, som skal faxes og scannes imellem os, hvis ikke vi mødes inden jeg søger om visum til ham?
er der større change for at få udleveret visum, hvis jeg og min kæreste bliver gift i marokko eller vil det være en forhindring for at få visum?
undskyld de mange spørgsmål, men er helt ny i det, og ved altså ikke lige hvem der ellers skal hjælpe mig
Hej nada123
Der er ingen nøjagtig vejledning til hvor dokumentationer skal afleveres, fra land til land er det forskelligt, hvordan konsulater i udlandet fungerer, og med Marokko er det efter min mening i jeres situation bedst at søge direkte gennem Visa kontoret i Danmark, konsulatet vil sandsynligvis alligevel sende Visa ansøgningen videre til Visa kontoret, og du har så bedre mulighed for at have direkte forbindelse med Visa kontoret,
Din kæreste må så sende det med posten, som ikke kan sendes med computer.
Det er en god ide at I gifter jer i Marokko, så bliver I ikke mistænkt for at udnytte Visa`et. Men du må vente med familiesammenføringsansøg til du er 23 1/2 år.
Der er ingen nøjagtig vejledning til hvor dokumentationer skal afleveres, fra land til land er det forskelligt, hvordan konsulater i udlandet fungerer, og med Marokko er det efter min mening i jeres situation bedst at søge direkte gennem Visa kontoret i Danmark, konsulatet vil sandsynligvis alligevel sende Visa ansøgningen videre til Visa kontoret, og du har så bedre mulighed for at have direkte forbindelse med Visa kontoret,
Det er en god ide at I gifter jer i Marokko, så bliver I ikke mistænkt for at udnytte Visa`et. Men du må vente med familiesammenføringsansøg til du er 23 1/2 år.
Det forstår jeg ikke helt. Det skulle være dårligt at nævne i VU2 skemaet at man vil giftes, men
at der er større sandsynlighed for at han får visum, hvis vi bliver gift i marokko? Hvordan hænger det helt sammen?
Jeg kunne godt tænke mig at søge visum til ham i dk før vi blev gift, så vi istedet bliver viet i danmark. Så jeg tror prøver først at søge visum, som kærester kun og hvis han får afslag på visum, må vi forsøge at giftes os nede i marokko og efterfølgende søge om visum igen.
at der er større sandsynlighed for at han får visum, hvis vi bliver gift i marokko? Hvordan hænger det helt sammen?
Jeg kunne godt tænke mig at søge visum til ham i dk før vi blev gift, så vi istedet bliver viet i danmark. Så jeg tror prøver først at søge visum, som kærester kun og hvis han får afslag på visum, må vi forsøge at giftes os nede i marokko og efterfølgende søge om visum igen.
Altså skal han sende alle dokumenterne med posten til mig så jeg kan aflevere det til visakontoret? Behøver han så ikke at tage til den svenske ambassade i marokko. Har ellers læst at han selv skal aflevere dokumenterne inkl. vu2 skemaet, som jeg skal udfylde til den svenske ambassade?resser skrev:Hej nada123
undskyld skal bare være helt sikker på at jeg forstået det hele rigtigt
-
fundiver199
Det er fordi, at hvis man planlægger at gifte sig i Danmark, så kan ambassaden jo få den ide, at man måske ikke har tænkt sig at rejse hjem. Og så skal man bruge en masse tid og energi på at overbevise dem om det, uden at man har fået noget som helst positivt ud af at fortælle om sine gifteplaner. Ambassaden har lige så lidt brug for den information, som de har brug for at vide, at man har tænkt sig at tage en tur i Tivoli eller besøge et museum på Skagen. Det er simpelthen irrelevant for deres behandling af sagen, og hvorfor så bruge tid på at fortælle dem det?Nada123 skrev:Det forstår jeg ikke helt. Det skulle være dårligt at nævne i VU2 skemaet at man vil giftes, men
Hvis man derimod er gift allerede, så kræver Danmarks pligt til at respektere retten til familieliv, at man får lov at besøge sin ægtefælle, uanset at der må antages at være en risiko for, at man ikke har tænkt sig at rejse hjem.
Og det kan godt være, at det er ulogisk. Men nogle gange skal man så måske også bare sige "ok sådan er det åbenbart", og så gøre, hvad man bliver rådet til, uden at tænke og spørge så meget om "hvorfor"
Når I er blevet rådet til Sverige, så er kun fordi at de ingen 24 års regel har, og hvis I vil bo i Sverige så kan I som mange andre samme situation, vente der til du er 24 år.og så kan I nemt søge om at komme til Danmark
Tak for svaret.I er virkelig gode til at hjælpe. Stor ros til jer fra mig.
Sverige er helt udelukket for mig, så vi venter jeg fylder 23 1/2 år med at søge FS. Men vi vil gerne søge visum for ham til dk når jeg er 23 år. Jeg har stadig ikke lejlighed, men står på ventelisten til en lejlighed. Desuden har min kæreste allerede de 50.000 kroner på forhånd, som han skal give til FS på et senere tidspunkt.
Men fik ikke helt svar på det med visakontoret, hvis han skal søge om visum imens jeg er i dk og han er i marokko. Hvad skal jeg aflevere til visakontoret og hvad skal han aflevere til hvor, hvis der skal foregår via visakontoret?

Sverige er helt udelukket for mig, så vi venter jeg fylder 23 1/2 år med at søge FS. Men vi vil gerne søge visum for ham til dk når jeg er 23 år. Jeg har stadig ikke lejlighed, men står på ventelisten til en lejlighed. Desuden har min kæreste allerede de 50.000 kroner på forhånd, som han skal give til FS på et senere tidspunkt.
Men fik ikke helt svar på det med visakontoret, hvis han skal søge om visum imens jeg er i dk og han er i marokko. Hvad skal jeg aflevere til visakontoret og hvad skal han aflevere til hvor, hvis der skal foregår via visakontoret?