Kærste fra asyllandegruppen (Pakistan)

Her kan du skrive om/søge information om visum-reglerne, hvordan I søger om visum, dokumenter, gode råd m.v.

Redaktører: ZB, AUG Board

Piyar

Kærste fra asyllandegruppen (Pakistan)

Indlæg af Piyar » 25.04.2008 18:30:38

Hej allesammen,

jeg har læst en del herinde, men bliver skiftevis glad og forvirret. Hold da op, hvor jeg føler mig umyndiggjort, fordi jeg har forelsket mig i en mand fra asyllandegruppen, men jeg er nok ikke den eneste.

Min kæreste, der er pakistaner, søger studievisum til Tjekkiet. Derefter er det meningen at han tager til Danmark, hvor vi gifter os. Planen er, at vi derefter søger familiesammenføring og krydser fingre for, at det lykkes.

Mine spørgsmål lyder:

Er det bedst at han kommer til Danmark med fly eller tog? Eller er det ligegyldigt? Jeg er selvfølgelig nervøs for, at han bliver stoppet, netop fordi han er fra asyllandegruppen.
Hvis alt går helt galt, må vi jo flytte til Sverige, den tid, det tager, for den Danske stat at godkende vores ægteskab.

Reglen om 1½-2 år gælder vel også, hvis vi flytter til England?
Jeg er ret overbevist om, at England godt kan bruge en mand med hans evner og erfaring, selv om Danmark måske ikke kan. Han taler også sproget i forvejen, hvilket er en fordel i forhold til Sverige.

Kan jeg tage min mands efternavn som mellemnavn?

smukkemolly51

Indlæg af smukkemolly51 » 25.04.2008 19:15:17

hej piyar.

jeg kan ikke svare på alle dine spørgsmål, men kan fortælle at jeg selv er gift med en mand fra et asyl land (gid alle havde lige let/svært ved at komme ind i Dk)

Så der gives ikke asyl til dk andet end at i er gift eller i har boede på samme adresse i mindst 1½ år.
Så hvis du på nogen måder skal få ham til dk, så skal han via et andet land. Feks hvis han har noget familie i Frankrig og kan få et schengen visum dertil. Dette kan nemlig også bruges i dk.

Nu ved jeg hellere ikke hvor gamle i er vedrørende fs. men i skal begge være over 24.. og der er en del krav om dette. læs blandt andet..

http://www.aegteskabudengraenser.dk/?p= ... ganisation

Til sidst i link der nok også er godt at læse noget om

http://www.um.dk/da/menu/Borgerservice/ ... kistan.htm

pøj pøj med det... :)

fundiver198

Indlæg af fundiver198 » 25.04.2008 19:15:31

Hvis din kæreste har lovligt ophold i et Schengenland, så har han vel lov til at bevæge sig rundt imellem de forskellige Schengenlande, som han har lyst til. I hvert fald så længe han ikke bliver for lang tid i det samme land.

Sådan har jeg i hvert fald forstået systemet, så jeg kan ikke rigtig se, hvad problemet er m.h.t. din angst for, at han skal blive "stoppet", når han er på vej til Danmark. Han kan vel bare sige, at han skal besøge en ven, som bor i Danmark, og det er så det.

Har jeg misforstået reglerne og er jeres plan, at han skal benytte de åbne grænser i Europa til at indrejse illegalt i Danmark, så er situationen naturligvis en helt anden. Men det rejser jo så nogle helt andre problemstillinger, såsom at han vel bliver smidt ud af landet igen, hvis han er indrejst illegalt, også selvom I søger FS.

smukkemolly51

Indlæg af smukkemolly51 » 25.04.2008 19:18:55

Til det blandt andet fundiver198 bla skriver.. Vil jeg kraftig fraråde feks at rejse illegalt i dk.. For det vil blive straffet hårdt, selv hvis i bliver gift og du bare gerne vil have ham på besøg. Så er han dømt på sort og hvid :)

Piyar

Indlæg af Piyar » 25.04.2008 20:06:39

Sådan har jeg i hvert fald forstået systemet, så jeg kan ikke rigtig se, hvad problemet er m.h.t. din angst for, at han skal blive "stoppet", når han er på vej til Danmark. Han kan vel bare sige, at han skal besøge en ven, som bor i Danmark, og det er så det.

Har jeg misforstået reglerne og er jeres plan, at han skal benytte de åbne grænser i Europa til at indrejse illegalt i Danmark, så er situationen naturligvis en helt anden. Men det rejser jo så nogle helt andre problemstillinger, såsom at han vel bliver smidt ud af landet igen, hvis han er indrejst illegalt, også selvom I søger FS.[/quote]

Jeg tror nu bare, jeg er blevet lidt paranoid... :)

Jeg forstår ikke, hvad du mener med illegalt?

Venlig hilsen,
Piyar

fundiver198

Indlæg af fundiver198 » 25.04.2008 21:45:55

Illegalt betyder ulovligt.

Piyar

Indlæg af Piyar » 26.04.2008 06:24:09

fundiver198 skrev:Illegalt betyder ulovligt.
Ja, det ved jeg. Jeg mente 'hvordan'.
Dette er så et bevis på, at man ikke skal skrive, når man er træt. :)

Alt er nyt og overvældende.
Vi er meget forelskede i hinanden og sikre på, at vi vil leve resten af livet sammen.
Jeg kunne ikke drømme om at foretage mig noget, der er ulovligt og det samme gælder for min kæreste. For os er meget vigtigt at alt bliver gjort rigtigt og ikke mindst lovligt.
Mine forældre er gamle, syge og til en vis grad afhængige af mig, så derfor er det vigtigt at min kæreste får lovligt ophold her i Danmark og ikke risikerer at blive sendt hjem. Alternativerne er ikke særligt brugbare, nemlig enten at vi må leve adskilt i et uvist stykke tid eller at jeg må rejse med ham. Senere rejser jeg gerne med ham stort set hvorhen det skal være, men på nuværende tidspunkt kan vi kun bo i Danmark - min kæreste har også sagt at så længe mine forældre lever, søger han ikke arbejde nogen andre steder end her, fordi han ved hvor vigtige mine forældre er for mig.

Vi er begge over 24, så 24 års-reglen skulle ikke komme på tale.
Jeg er over 28, så tilknytningskravet skulle ikke spille nogen rolle.
Derimod kommer vi automatisk under mistanke om Proforma - min kæreste hilser det velkomment og siger ' bare kom an'.

- Så hvad mener du med 'ulovligt'? :?:

Mange tak for svarene.

Piyar

smukkemolly51

Indlæg af smukkemolly51 » 26.04.2008 07:01:23

Det med ulovlig ophold i dk.. Er vel hvis han kommer ind i landet uden tilladelse, og hvis han hellere ikke har schengen visum til andre lande..

Hvor gammel er din kæreste da, siden du mener i automatisk ryger under proforma... Hvis dette skulle ske er det op til jer at bevise at det ikke er et proforma ægteskab/kæresteforhold... Men på tidspunktet hvor i søger fs skal i være gift før dette er muligt.

Nu ved jeg ikke hvor længe i har kendt hinanden.. Men husk at gemme alt der beviser hvor længe i har kendt hinanden osv.. i form af breve, emails, tlf regninger, billeder fra da i har været sammen osv..

Piyar

Indlæg af Piyar » 26.04.2008 08:34:40

smukkemolly51 skrev:Det med ulovlig ophold i dk.. Er vel hvis han kommer ind i landet uden tilladelse, og hvis han hellere ikke har schengen visum til andre lande..

Hvor gammel er din kæreste da, siden du mener i automatisk ryger under proforma... Hvis dette skulle ske er det op til jer at bevise at det ikke er et proforma ægteskab/kæresteforhold... Men på tidspunktet hvor i søger fs skal i være gift før dette er muligt.

Nu ved jeg ikke hvor længe i har kendt hinanden.. Men husk at gemme alt der beviser hvor længe i har kendt hinanden osv.. i form af breve, emails, tlf regninger, billeder fra da i har været sammen osv..
Ja, det tænkte jeg også. Men som nævnt vil han jo søge studievisa til Tjekkiet (som er et Schengenland) så jeg forstår ikke, hvorfor det illegale kommer på tale? Min kæreste har fået oplyst at han efter 6 måneder kan søge om at flytte sit studie til et andet land i europa, så lige nu det er planen, at vi gifter os snarest og efter 6 måneder flytter han sit studium, hvis det er muligt. Ellers må vi se på mulighederne til den tid. Eller før.

Der er en aldersforskel på mere end 10 år - og det er mig, der er ældst. Vi har talt rigtigt mange ting igennem og aldersforskellen er ikke noget problem for os. Vi har kendt hinanden siden starten af januar (vi taler sammen 2-3 timer næsten dagligt via nettet), vi har talt i telefon flere gange (det er min kæreste, der ringer) og sms'et mange gange dagligt. Vi har talt de fleste ting på plads og har lært hinanden ganske godt at kende, men mangler den sidste dimension. Vi har endnu ikke haft muligheden for at mødes IRL, men det får vi jo heldigvis i de 6 måneder, han skal bo i Tjekkiet.

Min kæreste har et godt og velbetalt job i Pakistan og arbejder også ind i mellem for WHO, som tjekkede ham på alle leder og kanter, før de ansatte ham. Min kæreste nyder stor respekt hos myndighederne i sin provins og hans familie er meget velanset. Jeg er den eneste grund til, at han forlader Pakistan. Som den ældste søn forsørger han familien, så det bliver hårdt for alle, når han rejser. Min kæreste har aldrig troet, han ville finde sig en kone i udlandet; og det havde da været nemmere hvis han i så fald havde fundet en i USA, Canada eller England, hvor han har familie og hvor han taler sproget i forvejen.

E-mails har jeg; mere end 700 sms'er; ingen billeder endnu, men det kommer. Telefonsamtalerne er fra Pakistan til Danmark og ikke den anden vej. Jeg ved at vi skal være gift, før vi kan søge FS.

Måske er jeg bare unødigt paranoid, men det er vel naturligt når man er bange for at miste - og forøvrigt vant til at bekymre sig om alting, uanset om de er relevante eller ej. :)

Så mange var ordene.
Rigtig god weekend.

Piyar

smukkemolly51

Indlæg af smukkemolly51 » 26.04.2008 14:28:29

hej igen...

Ja det er helt almindelig og blive paranoid. Tror alle har været det i denne situation. :)

Hvordan vil du kunne fremsende et papir på dine sms'er?
Kunne også godt forstille mig at fælden den smækker ved fs. Når du er så meget ældre end din kæreste. Og som tidligere skrevet er det så jer der skal kunne overbevise at det ikke er et proforma, hvilket kan være meget svært lige nu, da i ikke har mødt hinanden, og så din alder.

Held & lykke med det.

ZB

Indlæg af ZB » 26.04.2008 20:57:08

hej
for at svare på spørgsmålene du stillede øverst:

- Hvis hans studievisum i Tjekkiet gælder hele Schengen må han rejse op til 90 dage indenfor Schengenområdet i alle lande.

Er det bedst at han kommer til Danmark med fly eller tog?

- det vigtigste er vist stemplet for indrejse ind i Schengen så er måden hvorpå han ankom vist ligegyldig.

- Han bliver ikke stoppet når han har et lovligt visum til Schengen. I sådan et visum sidder der nogle informationer politiet indscanner når han krydser grænsen.

Danske stat at godkende vores ægteskab.

- Indgår I ægteskab her i DK er der ingen problemer med det.

Reglen om 1½-2 år gælder vel også, hvis vi flytter til England?
Jeg er ret overbevist om, at England godt kan bruge en mand med hans evner og erfaring, selv om Danmark måske ikke kan. Han taler også sproget i forvejen, hvilket er en fordel i forhold til Sverige.

- ja, det er samme regler der gælder for alle EU-lande. Det ligegyldigt. I skal være gift og bo der et stykke tid og du har arbejder i EU-landet og derefter kan I vende tilbage via Eu-reglerne.

Kan jeg tage min mands efternavn som mellemnavn?

- Spørg I din bopælskommune. Det afhænger af om hvor man bliver gift. Bliver man gift i DK er der som regel ikke nogen problemer.

Piyar

Indlæg af Piyar » 02.05.2008 08:20:01

Til ZB:
Tak for svarene - de var tydelige og præcise.
Der er nok forvirring i mit hoved allerede.

Til Molly:
I disse dage er det ikke det store problem at dokumentere sms'er heller. De fleste nyere mobiler giver mulighed for at overføre data mellem mobil og pc; dermed kan sms'er overføres til en mappe på computeren og bagefter udskrives eller brændes på en CD-ROM.
Desuden giver mit mobilselskab mig netadgang til mit mobilforbrug, så det er bare at udskrive oversigten over sms-forbruget og eventuelle samtaler.

Egentligt er det underligt at US ikke godkender flere nye måder at kommunikere på end de 'gammeldags', fx telefon.
I vore dage er det vel blevet meget almindeligt at bruge IM, hvor der jo både er mulighed for at se hinanden og at tale sammen. Bare en undren.

Tak for hjælpen.

Piyar

keff

Indlæg af keff » 02.05.2008 20:59:02

Jeg kan også printe sms-specifikationerne ud via mitforbrug ,der står dato,tid og nummer.
Det er dog ikke lykkedes mig at printe ud fra yahoo-messenger men jeg har fundet på at paste det over i et word-dokument. Ikke ligefrem et bevismatriale,da jeg bare kunne skrive manuelt i et worddokument, men jeg ved altså ikke hvordan man kopiere hele messenger-siden. Men jeg kan jo bare komme op til US og låne deres computer også logge ind på messenger ,så de selv kan se det. :D

Piyar,hvad mener du med at US ikke "godkender" andet end telefon regninger. Jeg havde den opfattelse at de egentlig ikke spurgte om disse beviser,men at det er noget vi gir dem for at gøre vores sag bedre..??
Eller har jeg misforstået det hele..

Piyar

Indlæg af Piyar » 02.05.2008 22:24:33

keff skrev:Jeg kan også printe sms-specifikationerne ud via mitforbrug ,der står dato,tid og nummer.
Det er dog ikke lykkedes mig at printe ud fra yahoo-messenger men jeg har fundet på at paste det over i et word-dokument. Ikke ligefrem et bevismatriale,da jeg bare kunne skrive manuelt i et worddokument, men jeg ved altså ikke hvordan man kopiere hele messenger-siden. Men jeg kan jo bare komme op til US og låne deres computer også logge ind på messenger ,så de selv kan se det. :D

Piyar,hvad mener du med at US ikke "godkender" andet end telefon regninger. Jeg havde den opfattelse at de egentlig ikke spurgte om disse beviser,men at det er noget vi gir dem for at gøre vores sag bedre..??
Eller har jeg misforstået det hele..
Du kan til hver en tid gemme dine Messenger-samtaler, hvis du gør det, inden du logger af. Klik på det lille symbol lige under 'X' (vis indlæg) og derefter på 'gem som...' (det er nemmere, for så ved du selv, hvor du gemmer filen).
Det er såmænd heller ikke noget, jeg ved, men noget, jeg har læst igen og igen: 'breve og telefonsamtaler; breve og telefonsamtaler; breve og telefonsamtaler.' Det gjorde mig da noget fortvivlet, fordi det er dyrt at ringe fra en fastnettelefon til Pakistan og sikkert ikke billigere at ringe til en mobil. Nu er det heldigvis ham, der ringer, fordi han har firmatelefon, men alligevel. Og breve? tjae, det kan vist tage sin tid...
Det vil da glæde mig, hvis ALT kan bruges. :D

Glædelig weekend.

Piyar

keff

Indlæg af keff » 03.05.2008 23:27:36

Piyar skrev:
Du kan til hver en tid gemme dine Messenger-samtaler, hvis du gør det, inden du logger af. Klik på det lille symbol lige under 'X' (vis indlæg) og derefter på 'gem som...' (det er nemmere, for så ved du selv, hvor du gemmer filen).

Piyar
Hej Piyar,ja det har jeg også prøvet,men så blir samtalerne bare lagt i notesblok istedet for word og det er jo lige fedt.
Det jeg mente var at jeg ville kopiere selve "message achive" boksen..

Glædelig Weekend.

Besvar