Besoeg af Ugandisk aegtefaelle

Her kan du skrive om/søge information om visum-reglerne, hvordan I søger om visum, dokumenter, gode råd m.v.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
baekkel

Besoeg af Ugandisk aegtefaelle

Indlæg af baekkel » 08.04.2008 09:22:48

Hej alle
Jeg er helt ny her paa forummet. Min storebror der er gift med en kinesisk kvinde, opfordrede mig til at soege vejledning her.
Naeste tirsdag (om praecist en uge) skal jeg giftes med min Ugandiske kaereste. Brylluppet vil staa i Uganda hvor jeg er nu og vil vaere indtil 1 maj.
Vi skal giftes fra raadhuset og faar vores vielsesattest med det samme, og vi vil derfor gerne ha alt andet klar saa at vi kan soege besoegsvisa hurtigst muligt efter.

Vi oensker at han skal komme juni-juni-august. JEg vil vaere i Danmark fra 1.maj til 1 oktober. Vi har ingen planer om at skulle bo i danmark (ihvertfald ikke de foerste 10-15aar). Jeg laeser international udvikling og er derfor godt stillet i forhold til at faa job i Uganda,og forhaabentlig hjaelper det ogsaa paa ansoegningen.

Vi har booket hans returbillet, jeg og min mor har begge udfyldt et ansoegningsskema, jeg har skrevet et foelgebrev om hvordan vi moedte hinanden osv. Vi har en erklaering fra hans arbejdsgiver omat han har faaet tilkendt tre maaneders ferie og vil vende tilbage til hans job 1 september. Desuden proever vi at faa den organisation vi begge arbejdede for da vi moedte hinanden til at skrive under paa at vi har et 'personligt forhold'.

Er der andet der kan hjaelpe en ansoegning. min bror naevnte maaske billeder? men naar vi nu foerst soeger efter vi er blevet gift skulle der vil ikke kraeves saa meget dokumentation som hvis vi soegte somkaerester?

Paa ambassaden sagde de at det normalt ville ta 4 - 6 uger at faa visum. 6 uger er lige den tid vi har, kan vi regne med at naa det?

Er der nogen vaccinationer min mand skal have for at kunne rejse ind i Danmark, ligesom jeg fx ikke kunne komme til Uganda uden gul feber vaccine.

Skal han ha nogen kontanter paa sig naar han rejser, fx i formaf dollars eller er det unoedtvendigt naar vi har skrevet under paa at ville forsoege ham?

Og saa lige for en sikkerheds skyld. Naar vi er gift kraeves ingen bankgarati vel? for jeg har ikke lige nogen og 50.000 paa min konto.

Tusind tak for jeres tid.

Vh Linda

matildeudenh

Indlæg af matildeudenh » 08.04.2008 13:13:53

I første omgang skal I kun vedlægge de ting, som de beder om i ansøgningpapirerne. Ansøgningen bliver sendt fra ambassaden til Udlændingeservice i Danmark, og de vil så sende dig et skema, og bede om den dokumentation de skal bruge, så der er ikke grund til at vedlægge det endnu.

Min kæreste kommer fra Kenya 1. maj, der er ikke krav om vaccination, så har de ikke informeret om det, i hvert fald. Han skal dog være dæket af en rejseforsikring der dækker for 30.000 euro plus hjemsendelse i hele perioden.

Der kræves ikke bankgaranti når I er gift. Ang.kontanter ved jeg det ikke, men har hørt, at der kan kræves at man fremviser 2000 euro ved indrejse i Schengen. Min kæreste kommer til at rejse med et kontoudtog, at rejse med så mange penge synes vi er lidt meget.

Og til sidst...jeg håber meget, at I når det, og det går hurtigt for jer, men US betragter ikke det, at der er en flybillet, som noget de skal rette sig efter. De bliver færdige, når de bliver færdige. I skal nok få visum, men det kan sagtens tage længere tid end 6 uger at behandle det, er min erfaring. Det komemr bla. også an på, hvor hurtigt ambassaden sender det til Danmark.

Held og lykke, og tillykke med det kommende bryllup!

keff

Indlæg af keff » 08.04.2008 15:50:28

Hejsa
Jeg er enig i matildes betragtninger.
Jeg vil bare tilføje:
Når i har afleveret ansøgningen på ambassaden skal han til samtale en uge efter. Så checker ambassaden jeres dokumenter(letter of leave,marriagecertificate,kontoudtog,pas,dåbsattest osv),det er meget usikkert at sige hvor lang tid det tager. Men det kører nok på afrikansk tid :? Husk at rykke amb hele tiden,ellers blir de lullet i søvn..
Nå de så har sendt dokumenterne til US
så skal i regne med en sagsbehandlingstid hos US på 7-9 uger...
Det kan der ikke laves om på,det gælder ALLE..
Desværre..

Desuden : Spørg ambassaden hvor man penge han skal have på sig ved indrejse i Schengen..

Held og lykke

keff

Indlæg af keff » 08.04.2008 15:57:04

Hej igen
her er lidt om kravene:
Tourist visa with invitation (private/family visits).
(See guidelines for further information)

Signed invitation from the reference in Denmark.
Documentation for sufficient funds or guarantee from reference in Denmark.
Signed guarantee from employer or from place of education (ie. documentation that the applicant can resume his/her employment/studies on return to country of origin.
Marriage certificate (if married).
(In case of family visit:) Relevant documents to prove the relationship with the reference in Denmark.
For non-Ugandans with residence in Uganda,a valid visa/residence permit for Uganda.
Travel schedule/Flight booking.

Se evt :http://www.ambkampala.um.dk/en/menu/Con ... formation/

monies

Indlæg af monies » 08.04.2008 16:51:08

Hej
Jeg vil bare lige tilføje at da min mand (også fra Uganda) kom til Danmark på turistvisum, havde han ikke en krone på sig. Jeg havde skrevet i indbydelsen at jeg ville betale for hele hans ophold i Danmark.

Held og Lykke med brylluppet.

Mvh Monies

jerry
Geografisk sted: Tyrkiet/Sverige

hej

Indlæg af jerry » 09.04.2008 06:55:34

Hejsa.
I skal bare være opmærksomme på at bliver jeres partnere stoppet i Kastrup og kun har en bankbog/bankudskrift så kan de risikere at blive sendt direkte tilbage. De skal kunne fremvise dem kontant da man ellers i realiteten kan have sat dem ind på kontoen samme dag man er rejst fra sit hjemland og også har hævet det samme dag. Så er det en ikke samarbejdsvillig medarbejder der eventuelt stopper dem så er risikoen der altså. Min mand og jeg oplevede at de sendte en direkte tilbage til Tyrkiet som var med samme fly som os fordi han kun havde et bankudskrift :( . Og det ville da være mega surt hvis det hele skulle ryge i vasken når man var nået så langt.

matildeudenh

Indlæg af matildeudenh » 09.04.2008 07:48:22

Ja, men er det en dansk regel eller en Schengen-regel? Min kæreste flyver over Amsterdam, der går ikke direkte fly fra Nairobi, så han går ind i Schengen der, og derfor ligger det store check også der. Det er muligvis smartere med kontanter, men det koster også penge at overføre så mange kontanter, og så taber jeg på det...så det bliver med udskrift, og så må de værsgo være søde ved ham.

keff

Indlæg af keff » 09.04.2008 14:35:19

matildeudenh skrev:Ja, men er det en dansk regel eller en Schengen-regel? Min kæreste flyver over Amsterdam, der går ikke direkte fly fra Nairobi, så han går ind i Schengen der, og derfor ligger det store check også der. Det er muligvis smartere med kontanter, men det koster også penge at overføre så mange kontanter, og så taber jeg på det...så det bliver med udskrift, og så må de værsgo være søde ved ham.
Det må jeg også gøre.Det er næsten umuligt at overføre penge til afrika og western union er alt for dyrt.. Jeg har landet 2 gange i frankfurt og de stoppede selvfølgelig alle afrikanere men jeg så ikke nogen vise penge..
Er der nogen som ved om man kan få sin bank til at udstede en slags garanti for at pengene vil stå på kontoen.. det må da kunne lade sig gøre.

matildeudenh

Indlæg af matildeudenh » 09.04.2008 16:29:46

Jeg vil tro, at hvis du er gode venner med din bankrådgiver, kan det gøres. Jeg synes også, at det er emget at forlange, at når visum egentlig også gives med baggrund i, at jeg kan erholde udgifter til opholdet, så skal min kæreste fremvise pengene...og ja, western union er sindssygt dyrt hvis det er så mange penge, for slet ikke at tale om, at pengene sikkert skal veksles...

jerry
Geografisk sted: Tyrkiet/Sverige

hejsa

Indlæg af jerry » 12.04.2008 08:28:37

İ maa jo pröve at höre paa de ambassader hvor jeres kærester faar udstedt deres visum. Jeg ved bare at de gjorde meget for at fortælle det paa ambassaden i Ankara da vi var der i form af opslag alle steder, vedlagte papir sammen med visum plus at fortælle det, men det kan selvfölgelig være der er forskellige regler alt efter hvor man rejser fra. Min mand havde selv pengene saa vi skulle ikk ud at overföre nogen af gangene. Men selvom vi var gift og de kunne se han skulle bo ved mig saa skulle han alligevel medbringe dem. Men som sagt pröv at hör paa ambassaden eller ring til Kastrup eller us. Der er jo ingen grund til at medbringe dem hvis det et ikk er et krav, jeg pröver bare at hjælpe ud fra mine egne erfaringer saa folk ikk bliver taget med bukserne nede

matildeudenh

Indlæg af matildeudenh » 12.04.2008 10:16:38

Jamen, det er bestemt rart at vide, at det er noget der skal tages højde for. Jeg har ikke lagt mærke til noget på ambassaden i Nairobi, men ejg vil nok lige spørge dem alligevel. Jeg har læst i nogle regler for Schengen, og der står, at når man rejser ind i Schengen skal man kunne bevise at man har til sit underhold, eller at man på lovlig vis kan skaffe sig det...det er så muligvis noget med fortolkningen af, hvad det vil sige.

baekkel

Indlæg af baekkel » 21.04.2008 14:21:36

Hej Alle!

Tak for jeres hjaelp. Jeg vil tage paa ambassaden og spoerge om han skal have de 2000 eur eller hvad. I samme omgang kan jeg lige faa svar paa om han skal have nyt pas. I Uganda staar der i passet om man er gift eller ej og hans pas som er 1/2 aar gammelt siger selvfoelgelig single, og med de meget besvaerlige danske regler kunne jeg godt forestille mig at de kraever et nyt....

Anyway, ville bare fortaelle at brylluppet gik rigtig godt og takke for jeres svar.

Mvh Linda

smukkemolly51

Indlæg af smukkemolly51 » 21.04.2008 19:14:12

matildeudenh skrev:Jeg har læst i nogle regler for Schengen, og der står, at når man rejser ind i Schengen skal man kunne bevise at man har til sit underhold, eller at man på lovlig vis kan skaffe sig det...det er så muligvis noget med fortolkningen af, hvad det vil sige.
Hvad betyder dette præsis.
og hvorfor skriver vi i vores invitationer at vi står for vores mænd/kone/kæreste ophold økonomisk, Hvis de stadig skal stille med 2000 euro.. Det samme med det skema us sender ud, der står det også, hvem der skal stå for opholdet og hjemrejsen.. Er det bare mig eller??

Besvar