Turist visum til min forlovet fra Tyrkiet

Her kan du skrive om/søge information om visum-reglerne, hvordan I søger om visum, dokumenter, gode råd m.v.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
*sarah*

Turist visum til min forlovet fra Tyrkiet

Indlæg af *sarah* » 22.06.2012 23:51:01

Hej alle.

Jeg er en 29-årig dansk statsborger som læser til læge på københavns Universitet og bor i en kollegielejlighed. Jeg har en tyrkisk forlovet på 31 som jeg har været sammen med i 4,5 år. Han arbejde i en sko/taske butik i Alanya.
Vi vil rigtigt gerne søge om turist visum til ham så han kan komme og besøge/møde min famlilie her i DK.
Er der nogen, der står i samme situation som har søgt og har fået visum her for nyligt?
Jeg er virkelig bange for at søge igennem danmark og så få afslag. Er det spild af tid og penge at søge igennem DK eller skal man prøve igennem sverige med det samme?
Er der nogen, der kan komme med god råd og vejledning..

På forhånd mange tak.
Mvh Sarah

fundiver199

Re: Turist visum til min forlovet fra Tyrkiet

Indlæg af fundiver199 » 23.06.2012 06:21:14

Hvis jeres kæresteforhold er reelt, og I har set hinanden inden for 12 måneder, og han kan sandsynliggøre sin hensigt om at vende hjem, f.eks. fordi han har et job i Tyrkiet, er en visumansøgning til besøg hos en kæreste noget ganske rutinemæssigt, og langt de fleste imødekommes, med mindre kæresten er fra et land i asyllandegruppen.

Hvis man har en kæreste i Danmark, er det næppe lettere at få et visum til Sverige, da man jo så ikke har en nær så gyldig grund til, at man gerne vil besøge Sverige som Danmark. Og desuden er man jo så nødt til at lyve om rejsens formål, og dermed følger også en risiko for, at løgnen bliver afsløret, med mindre man er meget dygtig til at lyve. Og det er da en fuldstændig unødvendig risiko at løbe, når udgangspunktet i Danmark er, at der normalt kan gives visum til at besøge en kæreste.

Jeg tror, at du har lyttet lidt for meget til politikere, der gerne vil profilere sig ved at fortælle vælgerne, hvilken fantastisk stram udlændingepolitik, de fører. For sandheden er den, at den danske visumpraksis i forhold til at besøge kærester og forlovede næppe er mere restriktiv end andre schengenlandes, og i forhold til f.eks. den tyske praksis er den snarere mere lempelig.

*sarah*

Indlæg af *sarah* » 23.06.2012 09:46:40

Det er jeg utrolig glad for at høre.
Jeg synes bare jeg havde forstået på andre at man næsten aldrig kan få visum til DK fordi han kommer fra Tyrkiet og da han ikke ejer en butik/restaurant eller lejlighed men bor til leje så er der ikke nok til at knytte ham til Tyrkiet - hvilket vil medføre, at han vil få afslag på sit turist visum da han ikke har nok tilknytning til Tyrkiet og derved fremstår som en med øget risiko for ikke at rejse tilbage til Tyrkiet igen.
Vil det hjælpe vores situation, hvis vi bliver gift i Tyrkiet og stadig kun søger om turist visum eller vil det se mærkeligt ud? Vi ønsker bare, at han kan komme på besøg i første omgang - han har aldrig været udenfor Tyrkiet før så vil gerne tage små skridt med det hele..

På forhånd tak for jeres svar.
Mvh Sarah

soreng

Indlæg af soreng » 23.06.2012 11:04:45

Det er da "lettere" for ægtefæller at få visum til at besøge deres ægtefælle, men overvejer du at gifte dig med ham udelukkende for at han kan få et turistvisum og besøge dig?

Hvis han ellers har et ganske almindeligt liv i tyrkiet med arbejde familie osv, så er der altså meget lille risiko for at han ikke skulle få et turistvisum til at besøge sin kæreste, og især hvis i kan "bevise" at i er kærester med f.eks billeder af jer sammen taget når i har set hinanden, stempler fra dit pas på når du har besøgt ham i Tyrkiet osv osv.

Og den risiko vil altid være til stede når man søger om et visum, ligegyldigt om det så er igennem Danmark, Sverige eller om man er gift eller ej. Hvis der ikke var en "risiko" for et afslag, så ville der jo ikke være noget formål med at skulle søge et visum vel?. ;-)

*sarah*

Indlæg af *sarah* » 23.06.2012 11:38:57

Tak Søren. Du har absolut ret.
Vi vil gerne giftes på et tidspunkt - også mest derfor han skal til DK så han kan møde min familie og vi kan blive gift (på et tidspunkt, ikke nødvendigvis lige nu), men tænkte vi kunne blive gift nu i Tyrkiet, hvis det kunne hjælpe situationen.
Vi har som sagt været sammen i 4,5 år så jeg har mange stempler i mit pas og vi har utallige billeder sammen.
Vi må bare kaste os ud i det og se hvad der sker.
Tusind tak for hjælpen.

Mvh Sarah

soreng

Indlæg af soreng » 23.06.2012 11:48:04

Ja få nu bare smidt den visum ansøgning afsted...Ud fra hvad du skriver, så har jeg meget svært ved at se hvorfor han ikke skulle få visum. :D

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 23.06.2012 18:16:20

Nu vil jeg lige spille den, der kaster sand i maskineriet:

HAR din kæreste allerede pas? Ellers skal I altså være opmærksomme på, at der er LANG ventetid på pasudstedelse i Tyrkiet lige nu.

I nyhederne har det stået, at man skal være forberedt på at skulle vente ca. 40 dage på et pas. Grunden er, at selve produktionen af pas har været sendt i licitation, og noget er gået i hårdknude i den forbindelse.
mh
Rådgiver for ÆUG

*sarah*

Indlæg af *sarah* » 23.06.2012 18:42:13

Det er da rart at vide. Nej, han har ikke pas endnu men har nogle politivenner, der har lovet ham, at de nok skal hjælpe så det går hurtigere men vi vil først søge om at han kan få lov til at komme til december (vi starter nok processen i oktober) så vi skal bestille et pas som noget af det første.
Kender i noget til det de kalder for sigorta? Det er en form for sygesikring men de har det kun når de arbejde - det er meningen arbejdsgiveren skal betale for den - man skal vist vise man har minimum 4 måneder i træk når man søger om visum. Det er vist den eneste måde US/ambassaden kan se han har arbejde..?

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 24.06.2012 20:28:13

Mht. passet: det hjælper ikke en pind at 'kende nogen politifolk'. Problemet med passene er, at der pt ikke er nogen, der producerer passene og det har intet at gøre med politiet. Da selve udstedelsen af passene sker centralt og da der er tusindvis, der 'kender en politibetjent', så skal din kæreste ikke forlade sig på at han får sit pas særlig meget hurtigere end alle andre.

Arbejdsgivere skal betale for sygesikring, men man kan fortsætte som selvbetalende, hvis man bliver arbejdsløs, så blot det at fremvise den tjener ikke som bevis for andet end at man har en sygesikring, der gælder i Tyrkiet. Jeg arbejder fx ikke, men jeg er forsikret i Bagkur.

Vil ambassaden/konsulatet/US have bevis for at din kæreste har et job at vende tilbage til, skal han bruge en bekræftelse fra arbejdsgiveren på at han har ferie og kan komme tilbage.
mh
Rådgiver for ÆUG

*sarah*

Indlæg af *sarah* » 24.06.2012 23:20:44

mh skrev:Mht. passet: det hjælper ikke en pind at 'kende nogen politifolk'. Problemet med passene er, at der pt ikke er nogen, der producerer passene og det har intet at gøre med politiet. Da selve udstedelsen af passene sker centralt og da der er tusindvis, der 'kender en politibetjent', så skal din kæreste ikke forlade sig på at han får sit pas særlig meget hurtigere end alle andre.

Arbejdsgivere skal betale for sygesikring, men man kan fortsætte som selvbetalende, hvis man bliver arbejdsløs, så blot det at fremvise den tjener ikke som bevis for andet end at man har en sygesikring, der gælder i Tyrkiet. Jeg arbejder fx ikke, men jeg er forsikret i Bagkur.

Vil ambassaden/konsulatet/US have bevis for at din kæreste har et job at vende tilbage til, skal han bruge en bekræftelse fra arbejdsgiveren på at han har ferie og kan komme tilbage.
MH vil det så sige, at man ikke behøver at vise 4 måneders Sigorta når man søger om visum?

soreng

Indlæg af soreng » 25.06.2012 08:29:04

*sarah* skrev: MH vil det så sige, at man ikke behøver at vise 4 måneders Sigorta når man søger om visum?
Det vil sige, at det ikke beviser at han har et arbejde, at han kan vise 4 måneders Sigorta efter hvad jeg kan læse ud fra MH's svar. Han skal stille med en bekræftelse fra sin arbejdsgiveren på at han har ferie og kan komme tilbage.

Besvar