Visum til min peruviansk kæreste

Her kan du skrive om/søge information om visum-reglerne, hvordan I søger om visum, dokumenter, gode råd m.v.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
ViviTom

Visum til min peruviansk kæreste

Indlæg af ViviTom » 24.05.2012 20:17:27

Hej

Min kæreste planlægger at besøge mig denne sommer i DK og skal derfor søge Schengen visum. Jeg ved hvilke dokumenter der kræves, da jeg selv har været i kontakt med den finske ambassade i Lima, Peru.

Jeg er desværre arbejdsløs lige nu, men jeg har en sund økonomi med personlig formue. Hvis min kæreste får visum, så ved vi, at hun vil blive udspurgt af pasmyndighederne i Amsterdam Lufthavn ang. ophold og mig. Min kæreste er derfor i tvivl, om hun skal søge nu eller vente til jeg har arbejde. Hun er bange for at blive sendt tilbage, hvis jeg f.eks. ikke har fået i arbejde i juli/august.

Derfor skriver jeg herinde for at høre om andres erfaringer. Nogen der har haft problemer, selvom denne har været arbejdsløs mens kæreste blev inviteret til DK? Nogen der ved noget, om det betyder noget om man er i arbejde eller ej så længe man kan dokumentere, at man har økonomien, står for husly og udgifter osv.?

Jeg har selv haft kontakt til den danske ambassade i Bolivia. Der fortalte de mig, at min kæreste godt kunne søge om visum selvom jeg var arbejdsløs. Det jeg skulle dokumentere, var at jeg personligt stod for hendes udgifter osv. Det er jo 250 kr. pr. dag i Schengen. Ambassaden sagde, at det var det de hollandske pasmyndigheder ville vide.

Nogen der har oplevet noget? Jeg vil gerne høre om andres oplevelser og erfaringer.

Takker.
ViviTom

skaanebo

Re: Visum til min peruviansk kæreste

Indlæg af skaanebo » 24.05.2012 20:58:02

Hvis du får dagpenge er det i hvert fald ikke noget problem, da du så kan vedlægge udbetalingsspecifikationer som dokumentation for en fast indkomst.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 25.05.2012 02:58:53

Ved en visumansøgning er man ikke bekymret for, om værten skal blive illegal indvandrer, da værten allerede bor lovligt i det land, der søges om visum til. Bekymringen går på, om visumansøgeren bliver illegal indvandrer. Eller måske arbejder sort eller begår kriminalitet eller terrorhandlinger under sit besøg.

Så værtens forhold er man generelt ret uinteresseret i. Det afgørende er alene, at der i det hele taget er en vært, og at denne bekræfter, at han/hun venter besøg af den, der søger om visum.

Hvis værten skal sørge for det økonomiske under opholdet, skal det selvfølgelig sandsynliggøres, at der er midler til det. Men det er altså ikke noget, der går så meget op i, da det nok generelt anses for en selvfølge, at hvis man inviterer en gæst på besøg, så finder man også en måde at skaffe penge til at købe mad til vedkommende i den tid, hvor han/hun er her.

Man forestiller sig næppe, at gæsten er nød til at tage illegalt arbejde i en kiosk eller sælge ecstasypiller til gymnasieelever for at få mad på bordet, bare fordi værten er arbejdsløs og f.eks. lever af dagpenge fra en A-kasse. Men det er klart, at hvis værten ikke engang kan sandsynliggøre at være i stand til at underholde sig selv, så ser da det noget mærkeligt ud, at man inviterer en gæst på besøg, som man også skal betale for.

ViviTom

Indlæg af ViviTom » 09.06.2012 12:14:36

Min kæreste skal til interview på den finske ambassade på tirsdag. Så vi er ved at lede efter et flybillet, så hun også kan tage reservationen med. Den bedste forbindelse fra Lima, Peru til Danmark er med KLM/Air France via Paris eller Amsterdam. Men hvis jeg søger på nettet, kan jeg finde billigere billetter end dem på KLM/Air Frances hjemmeside. Problemet er også, at det ikke er muligt at booke/reservere hos et rejsebureaus hjemmeside, så vi bliver vist nødt til at booke hos KLM/Air France.
Er det muligt at booke/reservere hos flybillet.dk, Supersaver.dk, Mr. Jet osv....? Flybilletterne er jo billigere der.

Hvis vi nu f.eks. reservere hos KLM/Air France og viser reservationen frem på ambassaden på tirsdag, kræver ambassaden så, at det er denne reservation, vi skal købe, hvis min kæreste får visum? Eller kan vi købe et billigere billet bagefter hvis hun får visum, og så vise det købte billet frem på ambassaden, når hun henter sit pas med visum?

Jeg håber på et hurtigt svar, så vi ved hvad vi skal gøre, og hvordan det fungerer. Jeg vil gerne høre andre erfaringer og oplevelser med reservation og flybilletter.

Jeg har hørt, at KLM/Air France kun giver reservation i 24 timer. Men det synes jeg er for lidt, hvis man skal vente 14-15 dage på svar ang. visum. Så er billetten jo nok solgt til en anden. Det hænger jo ikke sammen.

Lad mig høre, hvad I ved.
Fortsat go' weekend!

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 09.06.2012 14:51:23

Nøjs med at foretage en reservation, så kan I altid købe billetten, når visum er klar til at blive udstedt.

Det kan så naturligvis være, at I risikerer ikke at kunne få billet til samme periode, som planlagt. Her er det så vigtigt at vide, at visum udstedes fra en første gyldighedsdato i henhold til selve visumansøgningen (og den oprindelige reservation), men at visum normalt løber i en periode med 2 uger ekstra i den anden ende af opholdet, så man kan være lidt fleksibel alligevel. Bemærk at selve maksimum på 90 dage ikke ændres. Men hvis den oprindelige reservation fx har en afrejsedato sat til 1. august, så sker der altså intet ved, at I køber en billet til 8. august i stedet, ligesom I kan forlænge hjemrejsedatoen med tilsvarende 8 dage i forhold til den oprindelige reservation.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 10.06.2012 09:32:59

Nej der er ikke krav om, at man absolut skal rejse på den billet, man havde reserveret. Men som skaanebo skriver, er der et "issue" omkring visums gyldighedsperiode. På de danske ambassader har man helt droppet dette krav om, at visumansøgerne skal fremvise billet eller reservation. Men hvis man søger om visum på et andet schengenlands ambassade, så må man jo følge deres regler og anvisninger.

Og så er det jo lidt en smagssag, om man vil løbe risikoen og købe en (billig) billet med det samme med risiko for, at pengene måske er helt eller delvis spildt, hvis visumansøgningen afslåes, eller om man vil have ulejlighed og formentlig også ekstra udgifter med at lave en reservation alene til ære for ambassaden.

Afhængig af afstand og lokale visumkrav mm. var det jo også en mulighed at søge om visum på den danske ambassade i Bolivia. At søge på et andet schengenlands ambassade i sit hjemland er således kun et tilbud til de personer, der ønsker at besøge Danmark, og ikke et krav.

ViviTom

Indlæg af ViviTom » 16.06.2012 21:20:05

Hej igen

Min peruvianske kæreste skulle først til interview på den finske ambassade d. 26 juni. I sidste uge sendte jeg original VU2 invitation til hende via DHL Express. I invitationen skrev jeg, at jeg forventede, at hun ville tilbringe højst 23 dage i Schengen.
Efter min kæreste modtog VU2 invitationen i denne uge, har hendes arbejdsgiver måtte sige, at hun kun kunne få 2 ugers ferie istedet for 3 uger. Så det betyder, at hun vil tilbringe højst 17 dage i Schengen istedet for 23 dage.
Så mit spørgsmål er om det betyder noget, at der står 23 dage i VU2 invitationen selvom hun nu vil være højst 17 dage i EU. I hendes Schengen visum ansøgning vil hun skrive 17 dage.
Betyder det noget, sålænge det er under 23 dage? Det ville være værre, hvis hun f.eks. tilbragte 25 dage i EU, selvom hun kun fik 23 dage. Så ville hun vist få 5 års karantæne eller sådan noget.....

Har det noget betydning?

Fortsat go' weekend!

soreng

Indlæg af soreng » 17.06.2012 15:21:12

Din kæreste er selvfølglig ikke forpligtet til at benyyte alle dage som hun får visum til, og det er ikke lettere at få visum til 14 dage end til 23 dage.

Besvar