Visum uden returbillet?

Her kan du skrive om/søge information om visum-reglerne, hvordan I søger om visum, dokumenter, gode råd m.v.

Redaktører: ZB, AUG Board

Uheldigheld

Visum uden returbillet?

Indlæg af Uheldigheld » 11.04.2012 00:52:14

Kan det lade sig gøre for en australier?

Sagen er den at han kommer her hvorefter vi sammen kører til vores bolig i Bulgarien. Det er uden for Schengen men eftersom vi kører skal vi ikke bruge en retur billet? Hvad kan man gøre. Det er mange penge at skulle smide efter en billet der ikke vil blive brugt?

skaanebo

Re: Visum uden returbillet?

Indlæg af skaanebo » 11.04.2012 06:44:49

Han skal have a billet ud af Schengen-området/Europa. Dvs. som minimum en billet fra Bulgarien og hjem eller til et sted, hvor han ikke behøver visum for at rejse hen. Medmindre han da har en opholdstilladelse i Bulgarien?

Man kan købe billetter med gyldighed i op til 1 år. Så måske er det sådan en billet, han skal have, hvis det er tanken, at han skal blive i Europa i et stykke tid. En del billetter kan også refunderes, hvis de ikke benyttes. Tjek med et rejsebureau.

Uheldigheld

Indlæg af Uheldigheld » 11.04.2012 07:59:15

Han har ikke long stay visum til Bulgarien endnu. Men det skal der søges om i form af at han er gift med mig og vi er inden for EU så skal de bevilge det. I Bulgarien altså -ikke Danmark. Det er meningen vi begge skal bo permanent i Bulgarien. Hvornår han skal et smut tilbage til Australien ved vi ikke og vil derfor ikke binde os til en fast billet. Men må prøve at finde en der kan refunderes så.

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 11.04.2012 09:11:48

Han kan også bare have en billet til et land uden for EU, fx til Istanbul, Tyrkiet.

Fx en togbillet fra Sofya til Istanbul. Det koster ca. 200 kr. :wink:

http://www.seat61.com/Turkey2.htm
mh
Rådgiver for ÆUG

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 11.04.2012 10:48:38

Billetten skal starte i Schengen og gå til et land uden for Schengen. Og så skal der selvfølgelig kunne gives en troværdig forklaring på den valgte rejserute. Er Sofia ikke Bulgarien? I så fald er det uden for Schengen, så det forslag duer ikke. Og det virker måske også lidt søgt at sige, at man har tænkt sig at rejse hele vejen fra Danmark til Tyrkiet over land, men man kan kun fremvise billet for de sidste 300 km af rejsen fra en by i Grækenland til en by i Tyrkiet.

Hvad med en billig enkeltbillet fra København til London? Ingen vil formentlig undre sig over, at netop en australsk statsborger kunne have lyst til at lægge vejen fordi London, når han alligevel er i Europa, og au-stralske statsborgere er givetvis visumfri i UK. I princippet kan han vel godt risikere at blive spurgt om, hvordan han så vil komme videre fra UK, men det må han vel så bare prøve at snakke sig ud af. Og generelt er der vel grænser for, hvor bekymret man er for netop en australsk statsborger. Australien er jo ikke et land, hvorfra der er kommet særlig mange illegale immigranter eller asylansøgere

mh1
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 11.04.2012 14:29:14

@ fundiver, jeg går ud fra at når Uheldigheld skriver, at hun og manden 'sammen kører til' Bulgarien, så er det i bil. Derfor rådet om en meget billig togbillet fra Bulgarien til Istanbul. Men ok, så skal der en billet mere til, fx en busbillet fra Wien til Sofia som kan fås for ca. 500 kr.
mh
Rådgiver for ÆUG

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 11.04.2012 15:36:47

Ja en busbillet eller togbillet fra Wien til Sofia vil i princippet kunne opfylde migrationskravene, og det er ikke nødvendigt med yderligere en billet videre til Tyrkiet. For når man er i Bulgarien, er man jo allerede ude af Schengen. I hvert fald lidt endnu, idet Bulgarien og Rumænien er tæt på at komme med i Schengen.

Som tidligere nævnt må man dog nok være forberedt på, at en usædvanlig rejserute uden billet tilbage til udgangspunktet kan føre til spørgsmål, som man jo så må være klar til at svare troværdigt på. Men svaret "jeg har tænkt mig at bosætte mig i Bulgarien sammen med min danske kone" burde vel for så vidt være ok, netop fordi Bulgarien ikke er en del af Schengen. At Bulgarien er en del af EU er fuldstændig irrelevant i forhold til Schengen grænsekontrollen.

Uheldigheld

Indlæg af Uheldigheld » 12.04.2012 13:04:17

Ja vi skal netop køre -over land- til bulgarien. Men det er jo svært at bevise kan man sige! Har en varebil og en hund og det skal med os til Bulgarien.

Hvis man nu fandt en billig billet til Bulgarien eller som sagt bare en togbillet fra nærmeste station i schengen og ind i Bulgarien. Så er det godt nok eller hvordan? Der er jo ingen der siger man behøves at bruge den. Det er bare mange penge for en billet tilbage til australien hvis man kunne nøjes med mindre.

larschr5

Indlæg af larschr5 » 12.04.2012 13:55:41

Har du undersøgt priserne for en enkeltbillet kontra en returbillet? Da min hustru skulle fra Thailand til Danmark var prisen på en enkeltbillet absurd høj så vi købte alligevel en returbillet.

Efter en skriftlig klage henvendelse til SAS udbetalte de endda beløbet for returbilletten (kontaktede dem først telefonisk hvor de afviste min klage og nægtede at betale returbilletten tilbage).

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 12.04.2012 14:08:23

Uheldigheld skrev:Hvis man nu fandt en billig billet til Bulgarien eller som sagt bare en togbillet fra nærmeste station i schengen og ind i Bulgarien. Så er det godt nok eller hvordan?
Ja det er jo det, som både mh og jeg skriver til dig.

mh1
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 13.04.2012 07:54:34

@ Uheldigheld, du kan søge på Eurolines. Fx http://www.eurolines.at/de/home/reisen/tagesfahrten/

Der er angivet at en billet Wien-Zagreb (som jo også kan bruges) koster 29 €.
mh
Rådgiver for ÆUG

Uheldigheld

Indlæg af Uheldigheld » 13.04.2012 08:20:22

fundiver199 skrev:
Uheldigheld skrev:Hvis man nu fandt en billig billet til Bulgarien eller som sagt bare en togbillet fra nærmeste station i schengen og ind i Bulgarien. Så er det godt nok eller hvordan?
Ja det er jo det, som både mh og jeg skriver til dig.
Undskyld jeg er fattesvag

Uheldigheld

Indlæg af Uheldigheld » 13.04.2012 08:21:36

mh skrev:@ Uheldigheld, du kan søge på Eurolines. Fx http://www.eurolines.at/de/home/reisen/tagesfahrten/

Der er angivet at en billet Wien-Zagreb (som jo også kan bruges) koster 29 €.
Mange 1000 tak for det.

Og ja jeg har undersøgt priserne retur/ enkelt og det koster mindst 4000 mere for retur... Er da list at smide ud af vinduet hvis man kan undgå det.

Tak for svar.

aston

Indlæg af aston » 04.05.2012 07:34:46

eg er meget overrasket.
Min kone som kommer fra Kina, bliver af den danske ambassade i Guangzhou afkrævet at fremvise en retur billet, det er jeg fuldstændig uforstående overfor.
Er det krav ikke fjernet ved notat af 25.10.2011 og gældende fra 15.11.2011
Måske er der noget jeg har misforstået, håber nogen kan hjælpe.

Mvh Yanna & Arne

Uddrag af notatet:
"Det er visumindehaverens eget ansvar at være i besiddelse af en returbillet og at udrejse rettidigt af Schengenområdet inden visummets udløb. Der stilles ikke længere krav om, at en visumansøger skal fremvise en returbillet på repræsentationen. Selvom visumindehave- ren i forbindelse med visumudstedelsen har fremvist en returbillet på repræsentationen, hvor ind- og udrejsedatoerne ikke svarer til visummets gyldighed, og hvor repræsentatio- nen ikke har gjort indsigelse mod den fremviste returbillet, vil overskridelsen af visummet
Side 20
kunne lægges visumindehaveren til last med henvisning til, at en returbillet vil kunne om- bookes med den virkning, at visumindehaveren kan udrejse af Schengenområdet på et an- det tidspunkt, end den fremviste returbillet på repræsentationen antydede."

Durmaz
Geografisk sted: storkøbenhavn

Indlæg af Durmaz » 04.05.2012 18:07:26

nogle steder kræver de stadigvæk en reutrbillet, syntes faktisk det er mere reglen end undtagelsen at de kræver at se en billet. Man kan jo vende det om og side at de jo sikre at man ikke bliver afvist i lufthavnen. for mange landen uden for sheng for man slet ikke lov til at rejse videre ind i sheng hvis man ikke fremviser en returbillet, dette fordi det er flyselskabets pligt at tjekke og at de hænger på regningen/problemet ved distanationsstedet hvis de nægtes indgang i landet.

Nå man søger visum er det vigtigt at man lige bruger tid på st sætte sig ind i tingende inden man søger, dette gøres bedst ved at kontakt den ambassade man skal søge fra og se hvilke krav de stiller... der er nogle grundregler men fra nogle lande kan der være nogle yderlige krav. i tyrkiet har de nogle ekstra dokumenter de ønsker at se, plus det er et krav om returbillet.

Besvar