Hej...
Jeg blev gift i 2008 i dubai.. min mand er iransk statsborger, men bor og arbejder i dubai..jeg har selv boet der i næsten 3 år, og er nu vendt tilbage til DK for at færdiggøre min uddannelse. Min mand har aldrig været i DK, og vi kunne virkelig godt tænke os at han kom på besøg i en måned her til sommer.. Jeg har været inde og læse om "requirements" for visa fra den Danske konsulat's hjemmeside i dubai. Jeg har nogle punkter som jeg er i tvivl om og håber i kan hjælpe mig med at klargøre...
• Flight reservation to be shown upon submission. Original return ticket must be shown upon collection of the visa. E-tickets are accepted.
Man kan ikke booke en billet uden at betale for den. man har i hvertfald kun 48 timer til at betale for billetten og hvis man ikke betaler for billetten inden for 48 timer, trækker de 500kr fra din konto og annullerer din flybillet... så hvad forventer de egentlig man skal vise når man søger om visum ca. 2 måneder inden man rejser?
• Hotel reservation/accommodation should be submitted.
jeg bor hos min mor i DK og vi regner med at bo hos hende når han kommer. derfor vil der ikke være hotel reservation. er det et problem?
• Proof of sufficient funds, i.e. bank statements for the recent three months (personal bank account)
min mand betaler meget af på gæld. ca. 50% af hans løn går til gæld.. vil det være et problem for visum godkendelse? Vi deles om omkostningerne når han kommer til DK. det skal siges jeg er på SU, og derfor hjælper min mor os også med diverse omkostninger.. kræver de også min "bank statement"? desuden skal man oplyse i applicationen hvem der har ansvar for omkostningerne under opholdet i DK. siden vi alle deles om det, hvad skal man så skrive??
det er virkelig vigtigt for mig at han kan besøge DK, da Dk er en stor del af mit liv og vil mget gerne vise ham rundt. vi har ingen planer om at bosætte os i DK i fremtiden.. men hvordan vurderer i vores situation, og tror I vores visa applikation kan blive godkendt?
ps. jeg er selv dansk statsborger , og har også registreret mig gift i Danmark.
mv
Waffa
visit visa fra dubai
Re: visit visa fra dubai
De fleste flybilletter kan bestilles med mulighed for at ændre afrejse datoen. Men ja, konsulatet vil selvfølgelig gerne se de billetter der gør din mand i stand til at forlade Schengen når hans visum udløber.
Det er ikke noget problem at i ikke har en hotel reservation. Konsulatet kan godt forstå at din mand og dig sover sammen på din adresse i danmark mens han er her.
Der angiver du i dit invitation letter at du vil stå for udgifter til mad ol mens han er her. Konsulatet kan godt forstå at du ikke smider ham ud af lejligheden hver dag omkring spisetid, så han må spise på restaurant.
Det er ikke noget problem at i ikke har en hotel reservation. Konsulatet kan godt forstå at din mand og dig sover sammen på din adresse i danmark mens han er her.
Der angiver du i dit invitation letter at du vil stå for udgifter til mad ol mens han er her. Konsulatet kan godt forstå at du ikke smider ham ud af lejligheden hver dag omkring spisetid, så han må spise på restaurant.
-
fundiver199
Hos et rigtigt gammeltdags rejsebureau kan man som regel godt lave reservationer og betale senere. Men ellers må man jo købe en billet og så satse på, at visum bliver udstedt som ansøgt. Som hovedregel kan der gives visum til besøg hos ægtefæller, med mindre ansøgeren er fra Somalia. Så risikoen for afslag burde jo umiddelbart være lav. Men selvfølgelig kan man ikke vide det 100%. Det kan jo være, at f.eks. den franske efterretningstjeneste har din mand i søgelyset, og at han derfor er indberettet i SIS (Schengen Information System), uden at han ved noget som helst om det. Eller der kan være andre ting af den karakter, der kan komme i vejen.waffadezkam skrev:så hvad forventer de egentlig man skal vise når man søger om visum ca. 2 måneder inden man rejser?
Men som sagt, det nemmeste er givetvis bare at købe en billet. Og så må man jo se, om man kan få den refunderet helt eller delvist, hvis det ikke bliver muligt at bruge den. Derfor er det selvfølgelig også en god ide at søge om visum i så god tid før den planlagte rejse som muligt dvs. 3 måneder. For så er det jo i hvert fald ikke sagsbehandlingstiden på maks. 60 dage, der gør, at man ikke kan bruge sin billet.
og vel eventuelt købe billetten med afbestilling/dato ændringen, som normalt koster par 100 kr ekstra.
Det kan vel betale sig i det her tilfælde.
Det kan vel betale sig i det her tilfælde.
-
fundiver199
Ja hvis det kun er et par hundrede kroner ekstra, men i en del tilfælde er det nu mange tusinde kroner ekstra, som det koster for oversøiske billetter. Men det afhænger meget af, hvilket flyselskab det er.