Flytte til Sverige inden aegtefaelle ankommer

Her kan du skrive om/søge information om visum-reglerne, hvordan I søger om visum, dokumenter, gode råd m.v.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Jeannet

Flytte til Sverige inden aegtefaelle ankommer

Indlæg af Jeannet » 17.01.2012 06:35:00

Et hurtigt spoergsmaal.

Vi har vaeret saa heldige at finde en lejlighed i Sverige noget hurtigere end forventet. Derfor staar vi nu i den situation at vi har soegt om visa til min mand med hoved destination Danmark. Dog oensker jeg at flytte til Sverige inden han ankommer. Mit spoergsmaal er saa bare om det kan give problemer paa nogen maade at jeg goer det? Jeg ved at han har ret til at rejse til Sverige, men jeg var ikke helt sikker naar nu hoved destinationen saa vil aendre sig i forhold til hvad vi oplyste og naar jeg (personen han skal besoege i Danmark) er udrejst.

Haaber I kan hjaelpe
Mvh

fundiver199

Re: Flytte til Sverige inden aegtefaelle ankommer

Indlæg af fundiver199 » 17.01.2012 07:15:17

For en sikkerheds skyld er det nok en god ide, at du venter med at flytte din adresse, til hans visum er blevet udstedt. Hvis du skal overtage en lejlighed meget hurtigt, bliver der vel alligevel en periode med dobbelt husleje, og så er der næppe nogen, der i den situation går særlig meget op i, præcis hvornår i den periode, du flytter din adresse. Man går jo ofte og sætter lidt i stand, når man flytter, og måske flytter man møblerne lidt ad gangen. Så det er jo alligevel lidt flydende, om man bor det ene eller andet sted i sådan en overgangsperiode, hvor man råder over to boliger.

Alternativt må din mand meddele ambassaden, at hans rejseplaner har ændret sig, fordi den, han skal besøge, vil være bosat i Sverige, når han rejser hertil. Og i så fald vil den danske ambassade sikkert henvise ham til at indlevere en ny visumansøgning på den svenske ambassade. Og det kan han så gøre, når du har fået udstedt et svensk personnummerbevis cirka 6 uger efter, at du har tilmeldt dig det svenske folkeregister. Så hvis I vælger den model, kommer du til at bo alene i Sverige de første 2-3 måneder.

Jeannet

Indlæg af Jeannet » 17.01.2012 08:07:45

Okay, tak for hjaelpen. Taenkte nok det kunne give lidt besvaerligheder. Det var blot i forbindelse med at soege om Uddannelseskort saa det bliver lidt billigere at komme frem og tilbage, men pyt. Det er bedre at betale lidt ekstra i et par uger end at skulle vente yderligere 2-3 maaneder med at se min mand :)

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 17.01.2012 08:30:57

Hvis din mand allerede har søgt om visum, er der vel også grænse for, hvor lang tid det kan dreje sig om. Normalt må det kun tage 15 dage at udstede et visum, med mindre det er nødvendigt at indhente yderligere oplysninger i sagen. Så må det tage 30 dage og i helt særlige og specielle tilfælde 60 dage. Og da I er gift, må din mands ansøgning vel umiddelbart være en af dem, der er fuldstændig lige ud af landevejen, og hvor visum derfor skal udstedes på højest 15 dage.

Jeannet

Indlæg af Jeannet » 17.01.2012 08:43:17

Ja, vi haaber paa at faa svar denne uge. Men er stadig sammen med min mand i hans hjemland. Jeg mente ikke at jeg ville flytte foer vi fik svar paa visumansoegningen, blot inden at han ankommer til dk. Vi rejser ikke sammen da jeg skal tilbage til min uddannelse og han skal afslutte sin.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 17.01.2012 11:37:20

Hvis visum først er udstedt, så sidder der nok ikke noget større overvågningsbureau og holder øje med, om værten i mellemtiden er flyttet. Nok har vi mange offentligt ansatte i Danmark, men hvis nogen skulle sidde og bruge ressourcer på at holde øje med den slags, så skulle skatterne da vist sættes en hel del op :lol:

Jeannet

Indlæg af Jeannet » 26.01.2012 17:59:34

True :)

Besvar