hejsa ..
min mand og jeg bor i sveruge og min mand har libanesisk pas. vi kunne tænke os at rejse lidt i europa på lidt ferie, men han skal vel søge visum og det er nok bedst at søge schengen visa? men kan man det når man bor i et schengen land? hvis ja, hvor skal man søge det?
schengen visum ?
-
fundiver199
Re: schengen visum ?
Hvis I bor i Sverige, så har din mand vel enten en svensk opholdstilladelse eller et svensk opholdkort (EU-regler). Og så må man gå ud fra, at dette fritager ham fra visumkravet i de andre schengenlande. Når jeg skriver "gå ud fra", så er det fordi, du intet som helst fortæller om, hvad din mands opholdsgrundlag er i Sverige. Og der kan evt. være nogle enkelte typer af helt specielle opholdstilladelser i nogle schengenlande, der ikke fritager fra visumkravet i de andre.
Men hvis vi går ud fra, at din mand har en opholdstilladelse eller et opholdkort, som fritager ham fra visumkravet i de andre schengenlande, så må han rejse i op til 90 dage i hvert schengenland, hvis man bare medbringer sit pas og sin opholdstilladelse / opholdskort.
Se evt. denne liste, hvis I er i tvivl:
http://www.nyidanmark.dk/bibliotek/publ ... nnex_2.pdf
Men hvis vi går ud fra, at din mand har en opholdstilladelse eller et opholdkort, som fritager ham fra visumkravet i de andre schengenlande, så må han rejse i op til 90 dage i hvert schengenland, hvis man bare medbringer sit pas og sin opholdstilladelse / opholdskort.
Se evt. denne liste, hvis I er i tvivl:
http://www.nyidanmark.dk/bibliotek/publ ... nnex_2.pdf
Re: schengen visum ?
ja det er rigtigt. jeg hat været lidt sparsom med oplysningerne.
min mand startede med at have opholdskort (EU-regler) gældende i 5 år. Men nu har vi søgt via de svenske nationaeregler på opholdsstilladelse og har har han fået for 2 år nu.
hans opholdstilladelse er ikke et kort som da han havde opholdskort. ??
oki, men det giver egentllig også mening at han kan rejse i schengen landene, for ellers skulle han jo søge visum når han besøgte DK eller hur?
hans opholdstilladelse er ikke et kort som da han havde opholdskort. ??
oki, men det giver egentllig også mening at han kan rejse i schengen landene, for ellers skulle han jo søge visum når han besøgte DK eller hur?