Hej - jeg haaber der er en der kan hjaelpe os
Min kaereste er afvist asylansoger og maatte rejse tilbage til Uganda i januar da vores datter var to en halv uge. Han udrejste i den overbevisning at han kunne komme tilbage paa baade visum og familiesammenforing. Dette var dog ikke tilfaeldet og han har faaet afslag paa visum fra baade udlaendingeservice og integrationgsministeriet. Er dette et brud paa menneskerettighederne, naar han ikke kan besoge sin datter som er dansk statsborger og bor i Danmark.
Han kan ikke faa visum til andre Schengen-lande, da han allerede har faaet afslag til Danmark, kan vi ikke indgive en ny ansogning. Hvad kan vi gore, han maa da kunne komme op til os paa en eller anden maade. Ligenu er vi i Uganda, men vi vil da gerne vaere i naerheden af vores familie, og jeg skal ogsaa starte mit arbejde igen efter endt barsel.
Derudover har vi sogt familiesammenforing mellem far og datter som vi faar svar paa i december. Jeg faar at vide at en saadan sag er ret svag. Vi var begge under 24, og kunne forst soge til november om aegtefaellesammenforing, men nu er pointsystemet blevet indfort, har vi nogle alternativer hvis vi faar afslag paa vores ansogning? Og er dette en sag vi ville kunne fore til menneskerettighedsdomstolen, det er vel i hvert fald et brud paa boernekonventionen?
Afslag paa Schengen-visum for at besoge datter
Re: Afslag paa Schengen-visum for at besoge datter
Jeg tror du skal opgive at få din mand direkte til DK, hvis det skal være inden for den nærmeste tidshorisont(årrække) I stedet kan i gøre brug af EU retten, hvor du bosætter dig i et andet EU land i en kortere periode. Læs mere under;
viewtopic.php?f=7&t=3705
og
http://www.aegteskabudengraenser.dk/jegvil/sverigeeu
For at kunne bruge dette regelsæt skal i enten være gift eller kunne dokumentere 18 mdrs samliv på samme adresse
viewtopic.php?f=7&t=3705
og
http://www.aegteskabudengraenser.dk/jegvil/sverigeeu
For at kunne bruge dette regelsæt skal i enten være gift eller kunne dokumentere 18 mdrs samliv på samme adresse
-
fundiver199
Re: Afslag paa Schengen-visum for at besoge datter
Normalt gives der visum til besøg hos biologiske forældre eller børn, men noget egentligt retskrav kan man ikke tale om, så i særlige tilfælde kan der godt gøres undtagelser. Og et sådant særligt tilfælde foreligger åbenbart her, formentlig pga. mandens fortid som afvist asylansøger.
Hvis der skal være tale om en krænkelse af menneskerettighederne, så forudsætter det, at Misse ingen som helst mulighed har for at bo i Uganda eller besøge Uganda, således at far og barn kan se hinanden der. Og da Misse pt. er på besøg i Uganda, så er der jo ikke meget, der tyder på, at det skulle være tilfældet.
Så snarere end at bruge 5 år på at føre en sådan sag, som Misse sandsynligvis alligevel vil tabe, så skal Misse nok hellere følge krikris råd om at anvende EU´s regler om fri bevægelighed til at komme til at bo sammen med sin kæreste. Da parret sandsynligvis ikke kan dokumentere 18 måneders samliv på fælles bopæl i tiden lige op til ansøgningen, vil det være en forudsætning, at de forinden er blevet gift.
Hvis parret ikke ønsker at gifte sig, kan de anvende Sveriges nationale regler til familiesammenføring. Og efter 18 måneders samliv i Sverige kan de så anvende EU-reglerne i Danmark.
Parret kan også vente og se, hvem der vinder valget på torsdag, og hvordan de danske familiesammenføringsregler bliver derefter. Kommer der en ny regering, kommer der også nye regler.
Hvis der skal være tale om en krænkelse af menneskerettighederne, så forudsætter det, at Misse ingen som helst mulighed har for at bo i Uganda eller besøge Uganda, således at far og barn kan se hinanden der. Og da Misse pt. er på besøg i Uganda, så er der jo ikke meget, der tyder på, at det skulle være tilfældet.
Så snarere end at bruge 5 år på at føre en sådan sag, som Misse sandsynligvis alligevel vil tabe, så skal Misse nok hellere følge krikris råd om at anvende EU´s regler om fri bevægelighed til at komme til at bo sammen med sin kæreste. Da parret sandsynligvis ikke kan dokumentere 18 måneders samliv på fælles bopæl i tiden lige op til ansøgningen, vil det være en forudsætning, at de forinden er blevet gift.
Hvis parret ikke ønsker at gifte sig, kan de anvende Sveriges nationale regler til familiesammenføring. Og efter 18 måneders samliv i Sverige kan de så anvende EU-reglerne i Danmark.
Parret kan også vente og se, hvem der vinder valget på torsdag, og hvordan de danske familiesammenføringsregler bliver derefter. Kommer der en ny regering, kommer der også nye regler.