Us - får man besked?

Her kan du skrive om/søge information om visum-reglerne, hvordan I søger om visum, dokumenter, gode råd m.v.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Tanya

Us - får man besked?

Indlæg af Tanya » 11.08.2011 15:21:22

Hej
ventetiden på min kærestes visum dræber mig!! Jeg kan simpelthen ikke holde det ud!! Han afleverede ansøgningen til ambassaden tirsdag i sidste uge - og vi har stadig ikke fået svar.. Er det "normalt"? Dem han kender har alle fået indenfor 1 uge..) Vi har bestilt tid på rådhuset til vielse her i dk på onsdag, men kan det være med til at trække svaret på visummet ud? Og HVIS vi er så uheldige at ansøgningen går videre til us får man så besked?

fundiver199

Re: Us - får man besked?

Indlæg af fundiver199 » 11.08.2011 16:07:45

Visumkodekset opererer med 3 sagsbehandlingstider:

15 dage for rutineprægede ansøgninger
30 dage for ansøgninger, der kræver nærmere undersøgelser
60 dage i "helt særlige tilfælde"

For et par år siden var det almindeligt, at folk måtte vente i 5-6 måneder på at få udstedt et visum, hvis sagen blev sendt til US. Så selv de 60 dage synes jeg ærlig talt ikke er noget særligt.

Du må lære at være lidt mere tålmodig, og måske er det bedst allerede nu at aflyse tiden på rådhuset, og så vente med at bestille en ny, til visum er blevet udstedt.

Durmaz
Geografisk sted: storkøbenhavn

Indlæg af Durmaz » 12.08.2011 09:35:46

Da min mand søgte ventede vi i 30 dage præsist.....vores sag kom aldrig videre end til ambassaden, og krævede ingen nærmere undersøgelser...der var simpelhen bare ventetid på at få ambasadøren til at udstede visumet :-)

Skal lige siges at vi søgte i tyrkiet i ankara og de er kendt for at være en lille smule underholdene at danse med....

Der kan jo være mange der søger lige pt, samtidlig kan der jo være ferie også på ambassaden og alt i alt kan der jo være ganske naurlige årsager til at i stadig venter..... Så længe sagen ligger på ambassaden så er alt helt fin.....hvis i ikke har hørt noget efter 15 dage så ring til us og hør om sagen ligger hos dem eller ambassaden

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 12.08.2011 11:27:59

Hvis der er tale om det 1. besøg i Schengen, hvis visumansøgeren er fra et land i immigrationslandegruppen, og hvis formålet med rejsen er at besøge en kæreste, så må man nok påregne en høj grad af risiko for, at sagen skal en tur forbi US og vende.

Netop denne type sager er således nogle af dem, der er sværest at afgøre, da der skal foretages en konkret og individuel vurdering af ansøgerens "tilbagevendelsesforudsætninger". Det betyder så også, at der er en reel risiko for afslag, hvis disse "tilbagevendelsesforudsætninger" er svage, og måske særligt hvis forholdet også er relativt nyt og/eller dårligt dokumenteret. Tidligere var det de sager, hvor man ville have krævet, at den herboende skulle stille garanti på 58.500 kroner.

Er det derimod en ægtefælle, visumansøgeren ønsker at besøge, så skal ambassaden groft sagt bare tage stilling til, om vielsesattesten og passet er ægte, om ansøgeren har indrejseforbud, og om ansøgeren er indberettet i SIS. Og det bør ambassaderne absolut kunne finde ud af at gøre selv uden at sende sagerne til US.

MARIA2010

Indlæg af MARIA2010 » 13.08.2011 02:24:18

Har fået mit visum, efter kun 9 dage.... jeg er bare heldig. :)

Besvar