Multiple entries visum i et år = 2 x 90 dage?

Her kan du skrive om/søge information om visum-reglerne, hvordan I søger om visum, dokumenter, gode råd m.v.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
PEB

Multiple entries visum i et år = 2 x 90 dage?

Indlæg af PEB » 29.03.2011 23:24:58

Hej ÆUG,

Min tyrkiske kone fik i december et multiple entries visum gyldigt i ét år, med de maximalt tilladte 90 dages ophold. Min kone har denne sommer fået mulighed for at tage 6 mrd. orlov fra sit arbejde i Tyrkiet, og derfor melder tanken sig, at hun burde prøve at opleve hvordan det er at bo i Danmark, lære noget sprog og få en bedre idé om hvor jeg kommer fra.

Jeg har kigget på vores muligheder på nyidanmark.dk http://www.nyidanmark.dk/da-dk/Ophold/v ... ng_tid.htm men jeg er fortsat lidt i tvivl om hvorvidt jeg har forstået det korrekt.

Her er vores situation:

Min kone kom første gang til Danmark, på sit nuværende visum, den 20. december 2010 og var på besøg i 8 dage. Hun må derfor have 82 dage tilbage i sit visum.

Hvis jeg så har forstået det rigtigt, kan min kone opholde sig i Danmark i de 82 dage frem til og med den 20. juni, for da er de 6 måneder gået.
Men kan det så passe at hun kan tage til Tyrkiet, og komme tilbage til Danmark igen den 21. juni hvor endnu en 6 måneders periode med 90 dages ophold starter?

Jeg er noget usikker på om jeg har forstået det korrekt og jeg håber at der er nogen herinde der har nogle erfaringer?

Med venlig hilsen,

Peter

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Multiple entries visum i et år = 2 x 90 dage?

Indlæg af mh1 » 30.03.2011 05:28:06

Har du læst her: http://www.nyidanmark.dk/da-dk/Ophold/v ... ng_tid.htm ?

"Hvis man har et visum, der er gyldigt til flere indrejser i mindst 6 måneder, kan man indgive ansøgning om et nyt visum inden udløbet af det gældende visum. Hvis der gives nyt visum, så det ligger i forlængelse af det gældende visum, kan man indrejse på det første visum og udrejse på det andet visum, forudsat at betingelserne for begge visa, herunder reglen om højst 90 dages ophold pr. halvår i Schengenområdet, overholdes."

Altså kan din kone i princippet godt søge om et nyt visum til 90 dage, mens hun er i DK, og skulle ikke have nødig at rejse ud og tilbage.
mh
Rådgiver for ÆUG

PEB

Indlæg af PEB » 30.03.2011 09:53:26

Tak mh. Det er også en mulighed! Ind til videre vil jeg fortsat forfølge muligheden for at hun kan opholde sig i Danmark i to blokke af hhv. 82 og 90 dage som ligger op af hinanden kun afbrudt af en tur hjem til Tyrkiet. Hun har alligevel noget hun skal hjem og ordne på det tidspunkt.
Jeg har netop haft en medarbejder fra udlændingeservice i røret og det var helt tydeligt at hun ikke anede ret meget om reglerne. Hun var væk fra telefonen i en længere periode og til slut anbefale hun at jeg ringer til ambassaden i Ankara og hører dem ad.

To be continued...

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 30.03.2011 10:52:43

PEB skrev:Hvis jeg så har forstået det rigtigt, kan min kone opholde sig i Danmark i de 82 dage frem til og med den 20. juni, for da er de 6 måneder gået. Men kan det så passe at hun kan tage til Tyrkiet, og komme tilbage til Danmark igen den 21. juni hvor endnu en 6 måneders periode med 90 dages ophold starter?
Ja i princippet kræves der i den beskrevne situation kun nogle få dages ophold uden for Schengen, før en visumindehaver kan vende tilbage og starte på en "ny" 6-måneders periode. Men der kræves en rejse ud af Schengen for at starte en "ny" 6-måneders periode med ret til ophold i 90 dage. Og det er naturligvis også en forudsætning, at det nye visum har nået at blive udstedt.

NB: Husk at der tælles påbegyndte dage i Schengen og ikke antal overnatninger eller antal hele døgn. Ankomst 1. april kl. 23.00 og afrejse 9 april kl. 05:00 tæller f.eks. som 9 dage, selvom personen kun har opholdt sig i Schengen 8 nætter og 7,25 døgn.

PEB

Indlæg af PEB » 09.04.2011 16:47:32

Jeg har haft kontakt med ambassaden i Ankara og konklusionen er klar. Min kone har 82 dage tilbage på sit visa, og da det først udløber i december har vi ikke mulighed for at søge nyt visum som kan benyttes denne sommer.
Alternativet er at søge familiesammenføring mens min kone er her. Desværre. For det koster tid og penge for noget der kun har været tænkt som en slags ferieophold.

Tak for jeres inputs i denne sag. Det er meget værdsat!

Besvar