visum efter EU-regler

Her kan du skrive om/søge information om visum-reglerne, hvordan I søger om visum, dokumenter, gode råd m.v.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Janne

visum efter EU-regler

Indlæg af Janne » 28.03.2011 18:41:21

Hejsa

Ihh, jeg er blevet lidt forvirret..igen :?
Jeg flytter til malmö snart,så min tyrkiske mand kan få visum og senere opholdskort.
Vi har ikke i sinde at vende tilbage til Danmark
Men,!! hvor står det henne på Migrationsverket eller den Svenske ambassades hjemmeside, at der bliver udstedt gratis visa indenfor 4 uger hvis man er under EU- reglerne og er gift?
Jeg kan læse det på http://www.nyidanmark.dk, men ellers ikke.
Jeg kan godt finde linket til besøgsvisum til slægtninge og venner, men der skal min mand have et vidst antal penge på hans bankbog, som ville være nok til opholdet.
Jeg havde regnet med, at ingen af os hverken skulle vise bankbog eller andre beviser bortset selvfølgelig fra vielsesattest m.m.
Selvom vi ikke har tænkt os at vende tilbage til DK, skal jeg så alligevel udnytte retten til fri bevægelighed og derfor finde et job eller råde over tilstrækkelige midler for at han kan få visum, eller er det kun senere, når han f.eks skal søge om opholdskort? ehhhh... :?:
På forhånd tak.

fundiver199

Re: visum efter EU-regler

Indlæg af fundiver199 » 28.03.2011 20:18:50

Hvis du printer ansøgningsblanketten til schengenvisum ud og læser den omhyggeligt igennem, så vil du se, at der er nogle felter markeret med *, som man ikke skal udfylde, hvis man er et familiemedlem til en EU-borger, der udnytter retten til fri bevægelighed. Til gengæld skal man så i den situation udfylde felt 34 og 35 (så vidt jeg husker).

Og andet eller mere er der sådan set ikke i det. Udfylder man ansøgningsblanketten korrekt, så bør man naturligvis også kunne forvente, at ansøgningen bliver behandlet i overensstemmelse med reglerne.

Om de svenske myndigheders skriftlige vejledninger så kunne være mere tydelige, det er en helt anden sag. Det har jeg ingen kommentarer til, bla. fordi jeg ikke har læst dem for nylig og heller ikke ønsker at bruge tid på det lige nu.

I ÆUG har vi ærlig talt rigeligt at gøre med at interessere os for de danske myndigheders skriftlige vejledninger. Så også at gå ind i arbejde med at kommentere andre landes myndigheders vejledningstekster, det orker vi ikke rigtig. Det må være en sag for det svenske ÆUG, hvis der da findes en sådan organisation hinsidan.... :D

Janne

Re: visum efter EU-regler

Indlæg af Janne » 28.03.2011 20:36:17

ehemm.. tak for svaret, Det beklager jeg :D

Men man kan da ikke andet, end at blive forvirret ude i denne verden fyldt med meningsløse regler :shock:

Besvar