hej jeg er har fundet en meget sød pige og har besøgt hende et par gange snart hun er fra hviderusland og er 18 jeg er 25 med fast job og eget hus. vi vil meget gerne bo sammen det er jo kun naturligt men jeg kan slet ikke blive klog på de danske regler og om hvordan vi skal bære os ad med at kunne bo sammen her i danmark. hun studere til biolog men kan få lov til at studere hjemme fra og så skal hjem til hviderusland engang imellem for at kunne færdig gøre sin uddandelse så der ligger problemet ikke. vi skal vel have et visum til hende på 90 dage eller hvad ??. vil da meget gerne have hende hos mig hele tiden men tivler på hvad der kan lade sig gøre, og ja vi er forlovede også.
håber nogen kan gøre mig kloger på hvad jeg kan gøre.
Mvh. den fortivlede
hvordan for jeg min forlovede til landet?
-
fundiver199
Re: hvordan for jeg min forlovede til landet?
Hej Martin
Start med at læse vejledningerne under ”jeg vil…” Der kan du både læse om at søge om visum og om at søge opholdstilladelse (familiesammenføring). Du kan også læse om at flytte til Sverige eller et andet EU-land og senere tilbage til Danmark igen, hvis I ikke opfylder de danske krav. Og det gør I jo umiddelbart ikke alene pga. din forlovedes unge alder.
Men der sker jo mange ting på det område lige nu, som du kan læse om på forsiden. Så det er ret svært at forudsige, hvordan reglerne ser ud om 6 eller 12 måneder. Måske er 24-års reglen til den tid erstattet af et pointsystem, eller måske er den helt afskaffet for danske statsborgere.
Så tag dog en ting af gangen og start med et visumbesøg på op til 90 dage, som du selv er inde på. Det er vel også rart nok for din kæreste lige at se Danmark først, inden I siger ja til hinanden hos præsten eller kommunen.
Start med at læse vejledningerne under ”jeg vil…” Der kan du både læse om at søge om visum og om at søge opholdstilladelse (familiesammenføring). Du kan også læse om at flytte til Sverige eller et andet EU-land og senere tilbage til Danmark igen, hvis I ikke opfylder de danske krav. Og det gør I jo umiddelbart ikke alene pga. din forlovedes unge alder.
Men der sker jo mange ting på det område lige nu, som du kan læse om på forsiden. Så det er ret svært at forudsige, hvordan reglerne ser ud om 6 eller 12 måneder. Måske er 24-års reglen til den tid erstattet af et pointsystem, eller måske er den helt afskaffet for danske statsborgere.
Så tag dog en ting af gangen og start med et visumbesøg på op til 90 dage, som du selv er inde på. Det er vel også rart nok for din kæreste lige at se Danmark først, inden I siger ja til hinanden hos præsten eller kommunen.
-
martin1407
Re: hvordan for jeg min forlovede til landet?
ja okay tak
og ja hun skal da til landet først og se det hele vil da være totalt skidt hvis hun slet ikke kan lide danmark og i er gift nej nej så ja det bliver de 90dage jeg må prøve at få til hende i første omgang og ja det er skidt hun kun er 18 det har jeg også forklaret hende men er lidt svært at lave om på så ja vi må bare se tiden an håbe på de laver om på nogen af reglerne vi må se. Og mange tak for svaret det er jeg meget glad for