Visum til svigerfar - hvem skal invitere?

Her kan du skrive om/søge information om visum-reglerne, hvordan I søger om visum, dokumenter, gode råd m.v.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Smølf

Visum til svigerfar - hvem skal invitere?

Indlæg af Smølf » 23.02.2011 21:58:54

Sidder og udfylder Schengen-visumansøgning, og bliver i tvivl om hvem af os der skal invitere.

I vejledningen på nyidanmark står der, at man kan invitere forældre fra immigrationslandegruppen, men så vidt jeg kan se ikke svigerforældre (http://www.nyidanmark.dk/da-dk/Ophold/v ... besoeg.htm).

Dvs. jeg skal skrive min kone på, som den der inviterer i felt 31 i ansøgningen.

Min kone er imidlertid ikke EU-borger, og der opstår så et problem i felt 34 i ansøgningen, hvor man skal skrive "Personal data of the family member who is an EU, EEA or CH citizen".

Skal jeg så bare skrive mit eget navn i felt 34, selv om det ikke er mig der inviterer? Eller er der en mulighed for, at jeg selv kan invitere?

Og et tillægsspørgsmål :D : Efter en tur til Sverige er jeg vandrende arbejdstager og min kone har EU-opholdskort. Oplysningerne på nyidanmark om visum efter EU-reglerne er noget uforståelige (http://www.nyidanmark.dk/da-dk/Ophold/v ... glerne.htm) :shock: - er der nogen der tilfældigvis ved, om reglerne kan komme min svigerfar til gode? Og forstår de at administrere ordningen på ambassaderne?

fundiver199

Re: Visum til svigerfar - hvem skal invitere?

Indlæg af fundiver199 » 24.02.2011 07:49:32

Din svigerfar hører ikke til din kernefamilie og er derfor kun omfattet af EU-reglerne, hvis han er en del af jeres husstand og forsørges af jer. Og det lyder ikke til at være tilfældet. Han skal derfor søge visum efter de ganske almindelige regler, og rubrik 34 skal ikke udfyldes. Endelig er det helt korrekt, at det er din kone, som skal invitere ham, hvis han er fra et land i immigrationslandegruppen med referencebegrænsning. Er han derimod fra et af landene uden referencebegrænsning, så kan I begge to invitere ham.

Parsifal25

Re: Visum til svigerfar - hvem skal invitere?

Indlæg af Parsifal25 » 26.02.2011 09:38:48

Min kone er fra Ukraine og har nu været her i Danmark i ca. 2 år på midlertidig opholdstilladelse. Sidste år ville vi gerne have hendes far herop en månedes tid for at vise ham rundt i skønne Danmark. På det tidspunkt var der netop kommet nye regler for herboende ukraineres muligheder for at invitere nærmeste familie på besøg, hvorfor min kone inviterede svigerfar. Da svigerfar jo er nærmeste pårørende til min kone (som jo samtidigt har lovligt ophold i Danmark), var der intet visumgebyr og ej heller noget krav om sikkerhedsstillelse - det var før reglen om sikkerhedsstillelse blev afskaffet. Visumansøgningen blev behandlet lokalt på ambassaden i Kiev og han fik visum på blot 5 dage.
Vi har netop gentaget hele processen for at få ham herop igen og stor var min overraskelse over den imødekommenhed vi er blevet mødt med! Vi bad ham om at søge "single entry visa" og han indgav ansøgningen sammen med min kones invitation. To dage senere blev han kontaktet af ambassaden idet de foreslog at ændre hans ansøgning til "multible entry visa" da han jo så kunne besøge Danmark i flere perioder - naturligvis inden for 90 dages reglen på max. 6 måneder. To dage senere havde han sit visum endda uden at skulle fremvise flybillet.

Besvar