Visum og millitær

Her kan du skrive om/søge information om visum-reglerne, hvordan I søger om visum, dokumenter, gode råd m.v.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Karakus

Visum og millitær

Indlæg af Karakus » 15.02.2011 20:26:33

Hej Folkens,

først og fremmest er jeg ny herinde - fandt langt om længe ud af, hvordan jeg oprettede en tråd! :)

Min kæreste (tyrker) og jeg (dansker) vil gerne søge om visum for 2 uger til sommer, så han kan komme og besøge mig i Danmark. Nu hører jeg så rygter om, at tyrker ikke kan få visum, hvis ikke de har været i millitæret, kan nogle bekræfte dette?

Vores situation er, at min kæreste studerer eksport-import på universitetet, dog har han en pause i dette semester, men ønsker at fortsætte, når næste semester starter igen. Det vil altså sige, at han jo egentlig ikke studerer pt. Derudover arbejder han ved et shpping-firma, hvor han har været siden september sidste år.

Det er altså ikke noget "problem" at skaffe de nødvendige dokumenter m.m.

Men vil meget gerne høre om tyrker ikke kan få et visum, hvis de ikke har gjort deres værnepligt?

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Visum og millitær

Indlæg af mh1 » 15.02.2011 22:31:58

Der er noget om snakken, men er man under uddannelse og har udsættelse med militærtjenesten kan man godt få udstedt pas og også visum. Det er kun, hvis man er registreret i det tyrkiske system som indkaldt, at man kan få problemer - så vil man nemlig ikke få lov at rejse ud af Tyrkiet, selv om man har nok så mange fine visa i sit pas.

De lande, der udsteder visa, har jo ikke nogen mulighed og heller ikke lov til at kontrollere, om ansøgeren har et udestående med militæret, men betjentene i paskontrollen i Tyrkiet har både mulighed og ret.
mh
Rådgiver for ÆUG

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 16.02.2011 08:10:52

Ja det er vigtigt at huske, at der jo er to landes myndigheder involveret, når man ønsker at rejse nogen steder. Der er både et land, som skal tillade en at rejse ud og et land, som skal tillade en at rejse ind og herunder evt. udstede et visum i den forbindelse.

Som danskere er vi ikke så vant til, at de danske myndigheder forhindrer os i at rejse ud af vores eget land, men så frie er forholdene langt fra i alle lande. Og at et land forsøger at forhindre sine borgere i at stikke af fra militærtjeneste, det må vist betragtes som både normalt og legitimt.

Karakus

Indlæg af Karakus » 16.02.2011 09:06:57

Tak for de hurtige svar :)

Det vil sige, at i anbefaler os, at få et papir fra millitæret der bekræfter at han har tilladelse til ikke at skulle i millitæret nu - og samtidig får nogle papir fra skolen der bekræfter at han har gået der og starter til næste semester?

mh1
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 16.02.2011 11:12:40

Du kan anbefale din kæreste at læse informationerne på dette link:
http://www.ankara.pol.tr/index.php?id=101

Der spørges IKKE om dokumentation for udsættelse af militærtjeneste, når der søges pas, men står man på listen over dem, der burde være i gang, så bliver man anholdt og overgivet til militæret, når man møder op hos politiet for at søge om pas.
mh
Rådgiver for ÆUG

Durmaz
Geografisk sted: storkøbenhavn

Indlæg af Durmaz » 16.02.2011 19:59:51

Jep og tro mig politiet i lufthavnen tjekker det især hvs din kæreste er forholdsvis ung :-)

min mand var gennem et længere forhør der næsten gjorde han ikke nåede sit fly. Og det på trods af at jeg havde sagt han skulle tage alle sine militærpapir med, så tjekkede de om det nu også var ægte nok :-)

Derudover tjekkede de også valiteten af hans visum :-) i danmark kikkede de dårlig nok...

Karakus

Indlæg af Karakus » 16.02.2011 21:06:16

Min kæreste var jo millitæret idag. De kan ikke udlevere papir, men han er registreret som studerende i deres system - også selvom at han holder en pause i dette semester. Således vil det ses i systemet, når man tjekker hans ID-nummer.

Tror i stedet det er vigtigt at have papir med fra skolen - der dokumenterer at han har gået der og har tænk sig at studere videre.

Betoncirkeline

Indlæg af Betoncirkeline » 18.02.2011 23:56:42

Det er en god idé at have så mange papirer med så muligt, bare for at være sikker.
Min mand er også fra tyrkiet, og i går kom vi hjem fra vores første fælles rejse til Tyrkiet mens han har været i DK med opholdstilladelse.

Han har ikke været i militæret, men har fået papirer på det fra den Tyrkiske Ambassade i DK at det er i orden nu når han har fået opholdstilladelse.

De papirer havde han så med til tolden når han skulle igennem paskontrollen i lufthavnen i Istanbul i går. Jeg stod jo med hjertet i halsen da han skulle igennem, men det tog lige et halvt minut, så tjekkede de i systemet om hans militær var i orden, og kiggede ikke på hans papirer.
Så der er ret meget styr på det dernede. Og gudskelov - så jeg fik ham med hjem!

mh1
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 19.02.2011 12:00:04

@ Betoncirkeline, i har vel undersøgt og sat jer ordentligt ind i reglerne for militærtjeneste for tyrkiske mænd, bosat i udlandet? Din mand bliver på et tidspunkt nødt til at enten tage sin militærtjeneste eller betale sig fra den, hvis han vil blive ved med at kunne besøge Tyrkiet.

Lad ham læse her: http://www.asal.msb.gov.tr/ om "Askerlik Hizmet Çeşitleri" > "DÖVİZLE ASKERLİK"

Han kan godt begynde at spare op til de godt 5000 € han skal af med. Han kan først benytte sig af ordningen, når han kan dokumentere at have opholdt sig uden for Tyrkiet i mindst 1095 dage. Ferier i Tyrkiet indgår i regnskabet.
mh
Rådgiver for ÆUG

Betoncirkeline

Indlæg af Betoncirkeline » 19.02.2011 12:55:12

Hej mh.

Ja vi har sat os ind i reglerne, han ved godt hvad det handler om.
Så vi ved der venter en stor betaling forude, men det tager vi med.

Tak for det:-)

Mvh.
BC.

Besvar